Peugeot er ”verdensmester” i dieselmotorer. Og så er
det godt, at kunne se hvor ens evner ligger. Derfor
er det mere end prisværdigt, når man etablerer et
samarbejde med i dette tilfælde BMW om udviklingen
af benzinmotorer.
Resultatet er blevet en serie af motorer, udviklet
af PSA (Peugeot-Citroën) i samarbejde med BMW
spændende fra en beskeden 95-hestes maskine til en
kraftig sag på 174 heste. Vi har prøvet en
mellemting, om end i den øvre ende af hk-skala’en,
en 150 hestes motor i Peugeot 308. det var en sand
fornøjelse.
Turbo High Pressure
Motoren kaldes THP. Det står for Turbo High Pressure,
altså det, man frit kan kalde en højtryks
turbokompressor motor.
Målet med denne særlige THP motor er, at skabe et
stort moment ved meget lave omdrejninger og komme
den såkaldte turbo tøven til livs. Turbo-tøven,
eller turbo-lag, opstår ved, at motoren først skal
op i omdrejninger, før den skaber det fornødne tryk
i udstødningen, som så sætter turboladeren så højt
op i omdrejninger, at den kan presse ekstra luft ind
i forbrændingskamrene og dermed give rum for mere
benzin og efterfølgende kraftigere forbrænding.
Cylindrene forbindes parvis
Grund idéen i en THP motor er, at man forbinder
cylindrene parvis (1 med 4 samt 3 med 4) i
udstødningsmanifolden. Udstødningen føres parvist
frem til turbinen, som derved påvirkes pulserende af
trykket fra udstødningsgassen. Det skaber en langt
hurtigere turbinerotation (op til 220.000 omdr./min)
og hvad der er væsentligt: Den roterer hurtigt ved
et langt lavere motoromdrejningstal.
Den hurtigere rotation giver på et tidligere
tidspunkt i omdrejningsforløbet et stort turbotryk
og derved får man en meget hurtigere respons fra
motoren, når man træder på speederen.
I
praksis fornemmes den prøvekørte 150-hestes maskine
som var den en almindelig indsugningsmotor uden
turbo.
Motorstyring
Fordelen er imidlertid ikke kun hurtig respons. Den
eksakte styring af motoren gør det muligt i
princippet trinløst at tilrette ventilstyringen de
stadig varierende omdrejningstal. Samtidig styres
olietilstrømningen og resultatet er en meget fin
benzinøkonomi. Det er sjældent, man oplever en bil
med 150 hestekræfter, der kan køre 14,l km/l benzin.
Og som oven i købet gør det i praksis.
Oplevelsen af motoren er naturligvis det unikke ved
308’eren i denne variant. Dertil kommer så, at den
alene leveres med top udstyret, som |