Vi har prøvekørt Peugeot 308 Stationcar (læs
Peugeot 308 Stationcar test hér>>>) og det gav
anledning til også at stifte bekendtskab med det
luksuøse alternativ med betegnelsen 308 Active SW.
Samme motor men med det nye semiautomatiske ESG
gear. Spørgsmålet var: Hvad får man ud af den
retmæssige anvendelse af SW-emblemet på bagklappen
og en merpris på 50.000 kroner!
De to biler er principielt ens. Men SW udgaven har
panoramaglastag som standard. Foruden et eminent
lysindfald i kabinen øger det også bilens vægt og
tyngdepunkt. 2-zone klimaanlæg er også standard og
for 4531 kroner pr. styk er to ekstra bagsæder,
altså en 3. sæderække, en option. Den var testbilen
udrustet med.
Foruden det højere udstyrsniveau, som også
inkluderer el-ruder bag, læderrat og meget andet,
indgår 17” alufælge i udstyret og det er ikke
uvæsentligt, for det viste sig at køreoplevelsen af
de to biler var forskellig.
Semiautomatisk gear
ESG gearet er et manuelt gear med en automatisk
gearskifte funktion. Dvs. man kører bilen som en bil
med automatgear, men gearskiftet er under hurtig
acceleration langsomt og ikke særlig elegant. Ved
almindelig kørsel sker gearskiftet omvendt
behageligt og er ligeså bekvemt som et hvilket som
helst automatgear. Som sådan er det et udmærket
alternativ til traditionelle automatgear – og det er
markant billigere. Merprisen (som er inkluderet de
300.000 kroner en 308 Active SW eHIi ESG koster) er
blot 14.000 kroner. Peugeot forklarer i øvrigt, at
man senere kommer med et ESG-gear, hvor motoren
elektrisk holdes oppe i omdrejninger, så gearskiftet
sker mere gnidningsfrit.
Men den større vægt fra panoramaglastag, som løber
op på i alt 100 kg, betyder for det første, at en
308 SW bruger ét sekund mere til at nå de 100 km/t
end stationcarudgaven, for det andet, at
brændstoføkonomien forringes fra 22,2 til 18,9 km/l.
ESG gearet kompenserer derpå lidt herfor, så man
ender på et officielt tal på 20,8 km/t. I praksis er
forskellen ikke så stor.
Dynamisk køreoplevelse
Mervægten og den omstændighed, at muligheden for at
fylde godt op i bagagerummet, når de to ekstra
bagsæder benyttes til mennesketransport, har
imidlertid tvunget ingeniørerne til at stramme op på
308-undervognen. Og det er ikke det værste, der
kunne ske. Kombineret med 17” alufælge og
lavprofildæk ender man op med en bil, der til trods
for, at den reelt er en smule langsommere, har mere
dynamiske køreegenskaber. Det er gået en smule ud
over kørekomforten, men med fuldt læs og fjedrene på
fuldtidsarbejde er det marginalt.
Man har med andre ord, tvunget af selvvalgte
omstændigheder, skabt en bil, der kører bedre end
basisudgaven. Tankevækkende!
Skabt til tre sæderækker
Den bageste sæderække er som nævnt en overkommelig
økonomisk option. Den tager lidt af bagagepladsen,
men har man brug for to ekstra sæder, er merprisen
beskeden og anvendelsesmuligheden god. De er i
sagens natur ikke rigtig beregnet til fuldvoksne
nordiske hankønsvæsener, men til børn går det
glimrende og Peugeot betoner, at bilen i
sikkerhedsmæssig forstand er skabt med 3 sæderækker
in mente, sådan at de bageste passagerer ikke
ufrivilligt kommer til at fungere som ”airbag” for
passagererne længere fremme i bilen i tilfælde af
påkørsel bagfra…

Sidst, men ikke mindst, inkluderer Active udstyret i
SW’eren en række designdetaljer, der letter på
oplevelsen i kabinen. Af den slags, hvor man normalt
ville sige, at det må afgøres af smag og behag, men
som i det konkrete tilfælde næppe kan diskuteres.
Interiøret i SW Active er ganske enkelt mere
indbydende og kompetent end i 308 Stationcar og med
til at gøre den til et bedre køb end basisudgaven –
bedre end merprisen er udtryk for.
 |