Med den nye Peugeot 308 SW har Peugeot skabt en
velvoksen kompaktbil. Den er 34 cm længere end den
almindelige hatchback og byder på oceaner af
bagageplads. Samtidig kører den fremragende – det er
svært at gøre det meget bedre.
SW-versionen handler naturligt nok om plads. Som
stationcar er Peugeot 308 med sine 4,59 meter i
længden usandsynlig rummelig. Det regulære bagagerum
har en kapacitet på ikke mindre end 660 liter,
bagagerumsbunden kan vippes op og bliver hængende
ved hjælp af et enkelt system: En krog! Og når
bagsæderyglænene lægges ned – hvilket efterlader en
helt plan bagagerumsbund – har man næsten 1,8
kubikmeter til sin rådighed. Imponerende.
Det geniale i-cockpit
Samtidig har 308 SW alle 308’erens fordele. Ikke
mindst det geniale i-cockpit, hvor de vigtigste
instrumenter er anbragt i underkanten af forruden,
så man ser dem henover rattet og ikke skal flytte
blikket nævneværdigt for at holde sig orienteret om
hastighed og motoromdrejninger. Faktisk ligger
instrumenterne hele tiden indenfor synsfeltet, så
det er i praksis meget lidt man skal fjerne blikket
fra kørebanen.
En lille indsigelse: Vi ved godt, at designerne
synes det er smart med en omdrejningstæller, hvor
viseren bevæger sig mod uret (se f.eks. videoen her
på siden). Det er blot ulogisk i praksis. Vi har nu
prøvet det nogle gange i forskellige biler og er
ikke vilde med det. Men man kan naturligvis vænne
sig til alt…
Resten af instrumenteringen ER til gengæld genial.
Centerskærmen bruges til at betjene mange af bilens
funktioner, den er følsom og kræver blot en let
berøring. Dertil kommer det lille rat, som naturligt
er placeret lavt for at sikre, at man kan se head-up
displayet over ratkransen. Det giver en herlig
følelse – næsten som i en racerbil.
Plads overalt
I øvrigt er også handskerummet kolossalt – og da
bilen har mange mindre fralægningspladser, er rum
udnyttelsen fornem. Det kunne man så frygte ville
være gået ud over det udvendige design, men det er
slet ikke tilfældet. Peugeot 308 SW er ligeså
elegant som f.eks. storebror, 508 SW. Godt gået!
Bagsædepladsen er knap så overvældende, man kan være
der, men primært fordi forsædernes ryglæn er udhulet
på bagsiden.
Ad Blue dieselmotor
Vi har i øvrigt tidligere prøvekørt SW-modellen, men
i en noget anden konfiguration, med 3-cylindret
benzinmotor og topudstyret ”Allure”. Denne gang
handlede det om Active-varianten (læs
prøvekørslen af Peugeot 308 SW 1,2 e-THP Allure hér
>>>). Der er mange ligheder, men også mange
forskelle. Den største finder man i motorrummet.
I maskinrummet på den hér prøvekørte 308 SW lå
nemlig en 1,6 liters dieselmotor, men ikke en helt
almindelig dieselmotor. PSA koncernen har lanceret
den såkaldte Ad Blue teknologi, som reducerer
NOx’erne med op til 90 procent og hvor
partikelfiltret i forening med SCR katalysatoren
også fjerner op til 99,9 procent af de partikler,
der findes i motorens udstødning. Sådan en diesel
kalder Peugeot for ”Blue e-HDI” og med den i bilen
kan man virkelig have god samvittighed med hensyn
til miljøet.

Over 31 kilometer pr. liter diesel
Det kan man også med hensyn til familiebudgettet,
for det er klart, at en så rummelig stationcar til
en moderat listepris på 283.000 kroner, er en
optimal familiebil. Den avancerede teknologi gør det
nemlig muligt at køre ikke mindre end 31,3 km/l.
Imponerende, ikke mindst set i lyset af, at den med
sine 120 hestekræfter og 300 Nm (allerede ved 1750
omdr./min) er en både smidig og trækvillig
dieselmotor, ligeså støj- og vibrationssvag som
koncernens andre dieselmotorer. Vi har for længst
udråbt PSA til verdensmestre i økonomiske og livlige
dieselmotorer. Det mesterskab har de vundet igen.
Den fine brændstoføkonomi placerer desuden
Peugeot’en så lavt at den årlige ejerafgift blot er
1160 kroner.
Meget god bil for pengene
Den allerbilligste 308 SW koster 226.000 kroner, men
da må man nøjes med basisudstyr og en 92-hestes
dieselmotor. Uden Ad Blue, som indebærer at man
slipper for at efterfylde additivet engang imellem,
kan man erhverve en 308 SW for 258.000. Men sandt at
sige: For de 283.000 får man rigtig meget rigtig god
bil for pengene.
Active udstyret er mellemudstyret, og det følger da
også med. Det inkluderer 16” alufælge, LED kørelys
(og et fremragende follow-me-home lys, som betyder
at lyset er tændt et stykke tid efter at man har
forladt bilen og omvendt, tænder når man aktiverer
fjernbetjeningen), el-bagruder både for og bag,
fartpilot, 2-zone klimaanlæg, p-sensorer bag,
regnsensor og meget andet.
Kører glimrende
Og køreegenskaberne, ikke at forglemme. Jo, i
forhold til den kortere 308 mærker man, at vægten er
skudt bagover, men det gør faktisk bilen mere
levende – uden tab af stabilitet. Der er kompenseret
derfor ved at akselafstanden er forlænget med 11 cm
og resultatet er udmærket. 308 SW med dieselmotor er
komfortabelt affjedret uden at være for blød – og
støjniveauet er næsten søvndyssende lavt.
Den tidligere prøvekørt 308 SW i udgaven med
3-cylindret benzinmotor og topudstyr er 70 kg
lettere på forenden og den var udstyret med 18”
fælge. I sammenligning dermed er dieseludgaven mere
komfortabel, men også en smule mindre sporsikker.
 |