- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 308 GTi:

GTi på luksusklasse

 


Tekst: Søren Clauding – april 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

”GTI” var egentlig et begreb, som Volkswagen introducerede med den legendariske serie af VW GTI modeller. Men begrebet blev hurtigt adopteret af konkurrenterne og Peugeot har nu blæst deres helt eget liv i begrebet med den nye Peugeot 308 GTi.

 

Deres eget liv skal fortolkes på den måde, at hvor de oprindelige ”GTI” modeller var hurtige i kraft af lav vægt og rimelig men ikke overdreven motoreffekt (dengang kunne en 115 hestes VW Golf GTI sprinte af sted med 200 km/t) men til gengæld en temmelig fast affjedring, er Peugeot 308 GTI meget tungere (sikkerhed vejer nu engang), den har fået tilført lidt flere hestekræfter, så den nu har 200 og kan køre næsten 240 km/t. Men det mest bemærkelsesværdige er, at den gør det på den mest komfortable og civiliserede måde…

 

Lyd manipulation

Peugeot 308 GTi er så civiliseret, at teknikerne har måttet manipulere med lydbilledet i kabinen, så man indvendig ikke bare kan se ud af vinduet og konstatere, at det går hurtigt, men også høre det. Udvendig er den temmelig lydløs, så en 308 GTi er en GTi for føreren og hans/hendes passagerer – og den går hen i ubemærkethed hos omgivelserne.

 

Med mindre de kommer til at kaste et blik på bilen. For så fanger den.

 

Peugeot 308 er en forholdsvis høj en smule multibilsagtig kompaktbil, der ikke umiddelbart lægger op til sportslige og dynamiske egenskaber. Men så har designerne rettet lidt på linjerne, sat lidt spoilere på, alufælge etc., en mere kontant og lavere sportsundervogn, taget sig rimelig betalt (308 GTi koster 370.000 kroner) og pludselig er 308 forvandlet til en racerbil.



Fænomenale specifikationer

Sådan næsten, i hvert fald. Specifikationerne er fænomenale. 100 km/t nås på bare 7,7 sekunder. Topfarten kan man glemme alt om i Danmark (og efterhånden også på de tyske autobahns), men næsten endnu mere overvældende er det, at hele herligheden – forudsat den køres med forsigtig speederfod (og det er svært) – kan tilbagelægge næsten 15 kilometer på en liter benzin. Med 200 hestekræfter… mon ikke det er den mest brændstoføkonomiske 200 hestes bil på markedet?

 

Maskineriet er en 1,6 liters benzinmotor med turbolader, som præsterer sit ypperste allerede fra 1700 omdr./min. Det store moment ved de lave omdrejninger er formentlig noget af hemmeligheden bag den fine brændstoføkonomi – samtidig med at det giver den herlige racerbilsfornemmelse af et ordentligt skub bagi, næsten lige efter at man har rykket lidt på højrefoden.



Udstyr på toppen

Vi har tidligere prøvet 308’eren i mere motorsvage versioner (læs hér>>> og hér>>>), og funktionelt er forskellen beskeden. Men foruden de mange hestekræfter og et mere racer-agtigt udseende er udstyrsniveauet i 308 GTi også helt på toppen.

 

18” alufælge med 225/40 dæk giver ikke bare godt vejgreb og præcise styreegenskaber, det ser også godt ud og det betaler man andre steder ofte dyrt for. I øvrigt er reservehjulet helt identisk med de hjul, man kører på. Instrumenteringen er sorte tal på hvid baggrund, sådan som talrige undersøgelser har dokumenteret er det hurtigste at spotte, når man f.eks. skal sikre sig, at man overholder fartgrænserne (og det sker tit – derfor er fartpilot med begrænser er nok standard), 2-zone klimaanlæg kan medvirke til at køle føreren lidt ned, når han går for meget op i opgaven, sportssæder, alupedaler med racerlook (der dog ikke ændrer på det forhold, at afstanden mellem midterkonsol og kanten på bremsepedalen er lige lovlig lille).

 

Regnsensor er standard, så man kan holde fast i rattet og ikke behøver at rode efter visker-kontakten, når det pludselig begynder at regne (faktisk en stor sikkerhedsfaktor). Der er opbevaringsskuffe under passagersædet, så småtingene ikke behøver flyve rundt om i kabinen, når føreren skal prøve hvad bilen kan. Parkeringssensor hjælper med til at forhindre at man i sin iver efter at komme ligeså hurtigt ind på en p-plads opnår skrammer i lakken. Osv. osv.

 

 


Model:

Peugeot 308 GTi

Listepris:

Kr. 369.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,6 l. 200 hk. 275 Nm/1700 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 237 km/t/ 14,5 km/l /159 g/km

Længde:

4,28 m

Bagagerum:

348 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaangæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt