”GTI” var egentlig et begreb, som Volkswagen
introducerede med den legendariske serie af VW GTI
modeller. Men begrebet blev hurtigt adopteret af
konkurrenterne og Peugeot har nu blæst deres helt
eget liv i begrebet med den nye Peugeot 308 GTi.
Deres eget liv skal fortolkes på den måde, at hvor
de oprindelige ”GTI” modeller var hurtige i kraft af
lav vægt og rimelig men ikke overdreven motoreffekt
(dengang kunne en 115 hestes VW Golf GTI sprinte af
sted med 200 km/t) men til gengæld en temmelig fast
affjedring, er Peugeot 308 GTI meget tungere
(sikkerhed vejer nu engang), den har fået tilført
lidt flere hestekræfter, så den nu har 200 og kan
køre næsten 240 km/t. Men det mest
bemærkelsesværdige er, at den gør det på den mest
komfortable og civiliserede måde…
Lyd manipulation
Peugeot 308 GTi er så civiliseret, at teknikerne har
måttet manipulere med lydbilledet i kabinen, så man
indvendig ikke bare kan se ud af vinduet og
konstatere, at det går hurtigt, men også høre det.
Udvendig er den temmelig lydløs, så en 308 GTi er en
GTi for føreren og hans/hendes passagerer – og den
går hen i ubemærkethed hos omgivelserne.
Med mindre de kommer til at kaste et blik på bilen.
For så fanger den.
Peugeot 308 er en forholdsvis høj en smule
multibilsagtig kompaktbil, der ikke umiddelbart
lægger op til sportslige og dynamiske egenskaber.
Men så har designerne rettet lidt på linjerne, sat
lidt spoilere på, alufælge etc., en mere kontant og
lavere sportsundervogn, taget sig rimelig betalt
(308 GTi koster 370.000 kroner) og pludselig er 308
forvandlet til en racerbil.
Fænomenale specifikationer
Sådan næsten, i hvert fald. Specifikationerne er
fænomenale. 100 km/t nås på bare 7,7 sekunder.
Topfarten kan man glemme alt om i Danmark (og
efterhånden også på de tyske autobahns), men næsten
endnu mere overvældende er det, at hele herligheden
– forudsat den køres med forsigtig speederfod (og
det er svært) – kan tilbagelægge næsten 15 kilometer
på en liter benzin. Med 200 hestekræfter… mon ikke
det er den mest brændstoføkonomiske 200 hestes bil
på markedet?
Maskineriet er en 1,6 liters benzinmotor med
turbolader, som præsterer sit ypperste allerede fra
1700 omdr./min. Det store moment ved de lave
omdrejninger er formentlig noget af hemmeligheden
bag den fine brændstoføkonomi – samtidig med at det
giver den herlige racerbilsfornemmelse af et
ordentligt skub bagi, næsten lige efter at man har
rykket lidt på højrefoden.
Udstyr på toppen
Vi har tidligere prøvet 308’eren i mere motorsvage
versioner (læs
hér>>> og
hér>>>), og funktionelt er forskellen beskeden.
Men foruden de mange hestekræfter og et mere
racer-agtigt udseende er udstyrsniveauet i 308 GTi
også helt på toppen.
18” alufælge med 225/40 dæk giver ikke bare godt
vejgreb og præcise styreegenskaber, det ser også
godt ud og det betaler man andre steder ofte dyrt
for. I øvrigt er reservehjulet helt identisk med de
hjul, man kører på. Instrumenteringen er sorte tal
på hvid baggrund, sådan som talrige undersøgelser
har dokumenteret er det hurtigste at spotte, når man
f.eks. skal sikre sig, at man overholder
fartgrænserne (og det sker tit – derfor er fartpilot
med begrænser er nok standard), 2-zone klimaanlæg
kan medvirke til at køle føreren lidt ned, når han
går for meget op i opgaven, sportssæder, alupedaler
med racerlook (der dog ikke ændrer på det forhold,
at afstanden mellem midterkonsol og kanten på
bremsepedalen er lige lovlig lille).
Regnsensor er standard, så man kan holde fast i
rattet og ikke behøver at rode efter
visker-kontakten, når det pludselig begynder at
regne (faktisk en stor sikkerhedsfaktor). Der er
opbevaringsskuffe under passagersædet, så småtingene
ikke behøver flyve rundt om i kabinen, når føreren
skal prøve hvad bilen kan. Parkeringssensor hjælper
med til at forhindre at man i sin iver efter at
komme ligeså hurtigt ind på en p-plads opnår
skrammer i lakken. Osv. osv. |