Peugeot 308 afløser 307 og er helt igennem en
designmæssig fornyelse af det familiekoncept, som
307 står/stod for og som Peugeot på mange måder var
banebrydende med. Men den designmæssige fornyelse
var tiltrængt. Ikke, at 307 ikke var en pæn bil, men
den manglede den dynamik, som de øvrige aktuelle
Peugeot modeller udstråler. Den har 308 opnået.
I
en sådan grad, at det er lige før det er for meget.
I hvert fald hvis man koncentrerer sig om det
pågående, men yderst aerodynamiske frontparti. Den
store front sender samme signaler som de større
modeller, men da bilen trods alt kun måler 4,28
meter er det voldsomt. Omvendt: Kan man lide den
specielle front, så har Peugeot designerne jo tænkt
rigtigt – og i Danmark er der i hvert fald rigtig
mange mennesker, der godt kan lide Peugeot.
Flere faktorer
Det skyldes utvivlsomt designet. Men pris og
anvendelighed har også en betydning. Dertil kommer
at Peugeot’erne kører godt – 308 er ingen
undtagelse.
Bagagerummet er overraskende regulært, 308’erens
ydre former taget i betragtning, nærmest
kasseformet. Det er let at læsse, bagagen er let at
arrangere og finesser som elastikbånd til at holde
småtingene samt adskilte rum bag hjulkasserne er
funktionelle løsninger, som man bliver glad for hen
ad vejen. Desuden er der yderligere plads under
bunden i bagagerummet – plads som ikke er opnået på
bekostning af reservehjulet.
Fornuftig bagsædeplads
På bagsædet er pladsen fornuftig disponeret. Med
hulrum i forsæderyglænene er benpladsen
tilstrækkelig og er man to på bagsædet er pladsen
rigtig god – mens man selvfølgelig kan være tre i en
snæver vending. Der er i øvrigt justerbare
nakkestøtter til alle.
På forsædet overvældes man af pladsen. Karrosseriets
kraftige kileform strækker forruden ind over
passagerkabinen og et stort instrumentpanel samt god
plads over skuldrene er de afgørende faktorer.
Pladsen er så stor, så det kniber med at nå det
modsatte hjørne af frontruden, når P-skiven skal
indstilles – men når familien er på tur, kan man jo
bare få lidt hjælp fra forsædepassageren!
|