- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 308 Comfort Plus 1,6 HDI 90hk

Snusfornuftig dynamisk familiebil


Tekst: Søren Clauding – maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 308 afløser 307 og er helt igennem en designmæssig fornyelse af det familiekoncept, som 307 står/stod for og som Peugeot på mange måder var banebrydende med. Men den designmæssige fornyelse var tiltrængt. Ikke, at 307 ikke var en pæn bil, men den manglede den dynamik, som de øvrige aktuelle Peugeot modeller udstråler. Den har 308 opnået.



I en sådan grad, at det er lige før det er for meget. I hvert fald hvis man koncentrerer sig om det pågående, men yderst aerodynamiske frontparti. Den store front sender samme signaler som de større modeller, men da bilen trods alt kun måler 4,28 meter er det voldsomt. Omvendt: Kan man lide den specielle front, så har Peugeot designerne jo tænkt rigtigt – og i Danmark er der i hvert fald rigtig mange mennesker, der godt kan lide Peugeot.

 

Flere faktorer

Det skyldes utvivlsomt designet. Men pris og anvendelighed har også en betydning. Dertil kommer at Peugeot’erne kører godt – 308 er ingen undtagelse.

 

Bagagerummet er overraskende regulært, 308’erens ydre former taget i betragtning, nærmest kasseformet. Det er let at læsse, bagagen er let at arrangere og finesser som elastikbånd til at holde småtingene samt adskilte rum bag hjulkasserne er funktionelle løsninger, som man bliver glad for hen ad vejen. Desuden er der yderligere plads under bunden i bagagerummet – plads som ikke er opnået på bekostning af reservehjulet.


 


 

Fornuftig bagsædeplads

På bagsædet er pladsen fornuftig disponeret. Med hulrum i forsæderyglænene er benpladsen tilstrækkelig og er man to på bagsædet er pladsen rigtig god – mens man selvfølgelig kan være tre i en snæver vending. Der er i øvrigt justerbare nakkestøtter til alle.

 

På forsædet overvældes man af pladsen. Karrosseriets kraftige kileform strækker forruden ind over passagerkabinen og et stort instrumentpanel samt god plads over skuldrene er de afgørende faktorer. Pladsen er så stor, så det kniber med at nå det modsatte hjørne af frontruden, når P-skiven skal indstilles – men når familien er på tur, kan man jo bare få lidt hjælp fra forsædepassageren!



 

Sidder bedre

Siddestillingen foran rattet er bedre end på forgængerne – ikke mindst fordi rattet kan justeres i længderetningen. Det er et stort plus for personer med for korte arme eller for lange ben, hvordan man nu ser på det…

 

Den prøvekørte model var udstyret med en 1,6-liters 90-hestes dieselmotor. Den gør ikke 308’eren til en racerbil – 0-100 km/t på 14,1 sekund er moderat. Men et kraftigt moment ved lave omdrejninger gør, at bilen opleves rimelig livlig ved lavere hastigheder. Og så kører den langt på literen: Ikke mindre end 22 kilometer på en liter dieselolie og miljørigtig er den med et CO2-udslip på blot 120 g/km.



 

Fin diesel

Dieselmotoren er både vibrationssvag og støjsvag. I hvert fald når hastigheden holdes konstant. Peugeot er utrolig til at bygge dieselmotorer – synd at dieselpriserne har begivet sig på himmelflugt uden at staten har reguleret afgiften. Man skal betale 500 kroner mere om året for en HDI frem for en nogenlunde tilsvarende benzinmodel, men man kører en tredjedel længere på literen. Bilen koster 30.000 kroner mere i anskaffelse og dermed skal man løst anslået køre 170.000 kilometer før fordelen ved dieseldrift melder sig for alvor. Men kører man 30-40.000 kilometer om året sker det jo allerede efter 5-6 år.

 

Sidst, men ikke mindst: Peugeot 308 har så velafstemt en undervogn, at den lægger op til meget mere spræl end de 90 dieselheste. Hav det i baghovedet. Den prøvekørte version koster godt 245.000 kroner – måske var det en idé at bruge merprisen på 30.000 kroner til f.eks. en 120-hestes benzin’er, hvis man ikke har så stort et kørselsbehov. Den koster i øvrigt kun 230.000 kroner i anskaffelse og går endda 15 km/l.

 


Modelnavn:

Peugeot 308 Comfort Plus 1,6 HDI 90hk

Listepris:

Kr. 245.990

Motor:

4 cyl. 1,6-l common-rail turbodiesel motor, 90 hk, 215 Nm/1750 omdr./min) 5 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

14,1 sek/180 km/t/22,2 km/l. 120 g/km

Længde

4,28 m

Bagagerum:

348 liter

Diverse:

ABS, EBD, BAS, ESP, TRC. 7 airbags. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-ruder for og bag. 5 justerbare nakkestøtter. Sædevarme. Isofix beslag.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt