- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 307 Airvan 2,0 Plus


Luft for oven og luft i budgettet


Tekst: Søren Clauding - december 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 307 er populær i Danmark. Den er smart, den er moderne, den er funktionel og priserne er fornuftige. Men er der alligevel ikke luft nok i budgettet til de små 200.000 kroner, som den billigste udgave koster, er der en udvej. Peugeot har nemlig skabt en gul-plade version af 307’erne og døbt den Airvan.

 

Så kan man nøjes med to forsæder, kan man komme ud at køre Peugeot 307 for blot 145.000 kroner. Og hér er motoren ikke en 88-hestes 1,4 liters maskine som i den billigste variant på hvide nummerplader, men derimod en kraftig 140-hestes sag på 2 liter.

 

Airvan er desuden skabt, ikke bare på grundlag af en almindelig 307, men den såkaldte 307 SW. Derved bliver prissammenligningen også endnu mere markant. Den tilsvarende 5-personers udgave koster små 290.000 kroner.

 

307 Airvan giver ikke kun luft i budgettet, den giver også passagererne en ekstra nærkontakt til luften omkring bilen, for som navnet indikerer, er Airvan udstyret med Peugeots banebrydende glas panoramatag med indvendige paneler, der kan skydes frem og tilbage elektrisk. Det er i sig selv en betydelig luksus, hvis man kan lide masser af lys i kabinen og udsigt til Alpetoppene, når man er på de kanter.

 

Køreegenskaberne er ikke forskellige fra en almindelig 307’er. Der er da også tale om en regulær ombygning af en personbil, for nogle med det formål at kunne slippe billigere til bilen, for andre fordi den som reel erhvervsbil ikke brandbeskattes på samme måde som ordinære personbiler. Så bilen er præcis den samme som den, man køber på hvide nummerplader.

 

Ulempen er manglen på bagsæde. Fordelene – foruden det økonomiske – er der mange af, bl.a. rigtig megen bagage/varerumsplads (omkring 1,5 kubikmeter), let tilgængelig og helt plan. En 5-sædet 307’er med de tre bageste sæder lagt ned, giver ikke nær så fine læsseforhold, som van’en gør. Der er desuden tænkt på kraftige fastsuringsbeslag, så man kan fastspænde tunge genstande – eller montere et bagagenet til lettere ting. Det giver alsidige anvendelsesmuligheder.

 

Og er der ikke plads nok i varerummet, kan man øge kapaciteten ved 100 kg på taget, fastgjort til elegante tagbøjler.

 

Dertil kommer, at fordi 307 Airvan i bund og grund er en personbil, har man personbilens fordele i form af f.eks. aircondition i handskerummet. Peugeot har bibeholdt muligheden for at kunne frakoble airbag’en i højre side, så man kan montere en bagudvendt barnestol på passagersædet. Det gør bilen ideel som familiens bil nr. 2 eller kombineret privat/erhvervsbil for den selvstændig erhvervsdrivende.

 

I det hele taget er Airvan som van betragtet også en af markedets aller mest elegante. Bruges den eksempelvis i lettere erhverv, hvor den skal signalere mode og stil,

 


Varerummet kan indeholde op til 1,5 kubikmeter

Peugeot 307 Airvan er en ombygget personbil - derved bliver prisen den halve.

 

Panoramataget er konstrueret nærmest som en forlængelse af frontruden og udover udsigt til trætoppene giver taget et fantastisk lysindfald i kabinen.


rammer den helt rigtigt. Fine alufælge medvirker til at understrege det kileformede design og som sådan er 307 Airvan en ideel dynamisk reklamesøjle.

 

Foruden anskaffelsesøkonomien er brændstoføkonomien også udmærket. I gennemsnit kører man 12,7 km/l med 140-hestes motoren, men det tal holder selvsagt ikke hvis man fylder varerummet op.

 

Peugeots skridt med at introducere van-udgaven af 307 SW er det samme skridt, som Seat har taget med ombygningen af Seat Altea. Det har været en kæmpesucces. Det tegner 307 Airvan også til at blive. Det er i hvert fald svært at se hvorfor det ikke skulle ske.

 

Model:

Peugeot 307 Airvan

Listepris:

Kr. 144.428 (incl. moms)

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l. 140 hk

Præstationer topfart/

brændstoføk:

200 km/t/ 12,7 km/l

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

Ca. 1500 liter

Div. udstyr:

ABS. EBD. 6 airbags. Multijusterbart rat. Klimaanlæg og nedkølet handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Sædevarme. Regnsensor. Cruisecontrol.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt