Peugeot 307 er populær i Danmark. Den er smart, den
er moderne, den er funktionel og priserne er
fornuftige. Men er der alligevel ikke luft nok i
budgettet til de små 200.000 kroner, som den
billigste udgave koster, er der en udvej. Peugeot
har nemlig skabt en gul-plade version af 307’erne og
døbt den Airvan.
Så kan man nøjes med to forsæder, kan man komme ud
at køre Peugeot 307 for blot 145.000 kroner. Og hér
er motoren ikke en 88-hestes 1,4 liters maskine som
i den billigste variant på hvide nummerplader, men
derimod en kraftig 140-hestes sag på 2 liter.
Airvan er desuden skabt, ikke bare på grundlag af en
almindelig 307, men den såkaldte 307 SW. Derved
bliver prissammenligningen også endnu mere markant.
Den tilsvarende 5-personers udgave koster små
290.000 kroner.
307 Airvan giver ikke kun luft i budgettet, den
giver også passagererne en ekstra nærkontakt til
luften omkring bilen, for som navnet indikerer, er
Airvan udstyret med Peugeots banebrydende glas
panoramatag med indvendige paneler, der kan skydes
frem og tilbage elektrisk. Det er i sig selv en
betydelig luksus, hvis man kan lide masser af lys i
kabinen og udsigt til Alpetoppene, når man er på de
kanter.
Køreegenskaberne er ikke forskellige fra en
almindelig 307’er. Der er da også tale om en regulær
ombygning af en personbil, for nogle med det formål
at kunne slippe billigere til bilen, for andre fordi
den som reel erhvervsbil ikke brandbeskattes på
samme måde som ordinære personbiler. Så bilen er
præcis den samme som den, man køber på hvide
nummerplader.
Ulempen er manglen på bagsæde. Fordelene – foruden
det økonomiske – er der mange af, bl.a. rigtig megen
bagage/varerumsplads (omkring 1,5 kubikmeter), let
tilgængelig og helt plan. En 5-sædet 307’er med de
tre bageste sæder lagt ned, giver ikke nær så fine
læsseforhold, som van’en gør. Der er desuden tænkt
på kraftige fastsuringsbeslag, så man kan fastspænde
tunge genstande – eller montere et bagagenet til
lettere ting. Det giver alsidige
anvendelsesmuligheder.
Og er der ikke plads nok i varerummet, kan man øge
kapaciteten ved 100 kg på taget, fastgjort til
elegante tagbøjler.
Dertil kommer, at fordi 307 Airvan i bund og grund
er en personbil, har man personbilens fordele i form
af f.eks. aircondition i handskerummet. Peugeot har
bibeholdt muligheden for at kunne frakoble airbag’en
i højre side, så man kan montere en bagudvendt
barnestol på passagersædet. Det gør bilen ideel som
familiens bil nr. 2 eller kombineret
privat/erhvervsbil for den selvstændig
erhvervsdrivende.
I
det hele taget er Airvan som van betragtet også en
af markedets aller mest elegante. Bruges den
eksempelvis i lettere erhverv, hvor den skal
signalere mode og stil,
Varerummet kan indeholde op til 1,5
kubikmeter
%20Vivi%20Siiger.dk%20_6601.jpg) |