Designerne har tænkt tanker, da de fandt på at bygge
Peugeot 3008. I forvejen havde man 308, men det
ekstra ”0” i modelbetegnelsen fortæller, at denne
bil er noget særligt. Den giver i hvert fald
muligheder langt ud over det sædvanlige.
Der er tale om det, man på moderne ”dansk” kalder en
kompakt crossover. Men af den mere opfindsomme
slags. Hér er tale om en krydsning mellem f.eks. den
semi-terrængående 4007 (Peugeots version af
Mitsubishi Outlander) og den vanlige 308. Eller den
større 5008 og den lille 207. og så med et vist
sportsligt snit. Men egentlig er det lidt forkert at
tale om en crossover, for 3008 er mere end noget
andet helt sig selv.
Helstøbt
Det er den, fordi den er helstøbt. Det er muligt, at
visse af løsningerne findes andre steder, men
parringen i 3008 giver den sin egen identitet.
F.eks. har man en ”læsserampe” i form af at den
nederste del af bagklappen, der vippes ned mens
resten af bagklappen slås op. Men indenfor i
bagagerummet finder man så en flex-bund, der kan
placeres i tre forskellige positioner og dermed
indrettes på bagagemængden og på at gøre bagagen let
tilgængelig. Faktisk er ”læsserampen” anbragt så
lavt, fordi bilen ikke er så højbenet som 4007, at
den glimrende kan bruges til at sidde på i ly under
taget. Den kan bære 200 kg, så den kan også holde
til det.
I
kabinen er førerpladsen en sag for sig selv. Et
håndgreb på midterkonsollens højre side, hen imod
passagerpladsen, giver en cockpit-agtig fornemmelse
for føreren. Førerpladsen virker sofistikeret, men
ikke for avanceret. Men den er virkelig omdannet til
en betjeningsplads for den, der nu har til opgave at
styre bilen. Og så er sportssæder med til at
fastholde det sportslige islæt. I øvrigt er
lårstøtten ikke helt beregnet til langbenede
skandinavere og man skal sikre, at man sidder
ordentligt (undertegnede skal sidde forholdsvis
lodret for at kunne nå rattet – selvom det er
mulitijusterbart – men det er et generelt Peugeot
forhold).
Voldsom front
Designet er udvendigt præget af den dynamiske front
med det voldsomme kølergitter, som måske er lige
voldsomt nok. Men det gælder i princippet alle nye
Peugeot’er og hører ind under kategorien for smag og
behag (der som bekendt er forskellig). Indvendigt er
designet imidlertid ligeså harmonisk som bilens
funktioner og de udvendige linjer og det er med til
at underbygge det helstøbte præg.
Og så er der bagsædepladsen. Bagagerummet rummer
ikke mindre end 435 liter. Med en ydre længde på
blot 4m37cm er der dømt problemer. Men ikke i 3008.
For den er også høj. Derved kan man ved at sidde
forholdsvis lodret (men ikke ukomfortabelt lodret)
få god benplads – også selvom forsæderne er sat
langt tilbage.
Rejsebil
Nu hvor sommerferien står for døren er det måske
også rart at vide, at Peugeot 3008 er en udmærket
rejsebil. Den er rummelig, har mange funktionelle
løsninger og temmelig komfortabel. Dieselmaskineriet
på 150 hestekræfter brummer mere end vi husker det i
andre diesel Peugeot’er. Men Peugeot er super til at
skabe dieselmotorer og denne maskine er ingen
undtagelse. 197 km/t på toppen, 0-100 km/t på under
10 sekunder og samtidig en brændstoføkonomi på 17,9
km/l. Det er lige før træerne vokser ind i himlen…
I
øvrigt har Peugeot også udviklet et par
computersystemer kaldet Roll Control og Grip Control
(ekstraudstyr for blot 4000 kroner). Førstnævnte
regulerer bilens krængning og sidstnævnte sikrer
optimalt vejgreb, også hvis man bevæger sig væk fra
plan asfalt. Det er med til at gøre bilen både til
en meget sikker og komfortabel bil at køre i og også
en bil, der gør sit bedste for ikke at svigte,
selvom man skulle finde på at begive sig op af en
lille gruset bjergvej eller henover en regnvåd
græsmark.
Billigste version koster 290.000 kroner, den
prøvekørte udgave med Premium udstyr koster 360.000.
Skal man køre meget, er den sidstnævnte klart at
foretrække, fordi kørekomforten er høj og
driftsøkonomien god. Men 70.000 kroner oven i er
også mange penge og basalt set er man ikke dårligt
stillet i basisudgaven.
Model: |
Peugeot 3008 Premium 2,0 HDi FAP 150 hk 5D |
Listepris: |
Kr. 359.990 |
Motor og transmission: |
4 cyl.
Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 340
Nm/2000 omdr./min.
Partikelfilter. |
Præstationer acceleration/ topfart/
Brændstoføk/ CO2 udledning: |
9,7 sek./ 197 km/t/ 17,9 km/l /149 g/km |
Længde: |
4,37 m |
Bagagerum: |
435 liter |
Diverse: |
ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder.
Multijusterbart læderrat. Aircondition.
Fjernbetjent centrallås. El-justerbare
sidespejle m. varme. El-sideruder for og
bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme.
Regnsensor. 2 X Isofix. Flex bagagerum. |
|