- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 3008 1,6 HDI Active

Småt er godt – men mere er nu heller ikke så dårligt


Af Søren Clauding – juli 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De danske veje oversvømmes af småbiler i disse år. Forståeligt nok, afgiftspolitikken favoriserer de ganske små biler. Men mange bilkøbere bliver klogere, når de opdager alle begrænsningerne ved de små. Peugeot har også stor succes med deres småbiler. Den nye 108 er netop kommet på markedet og den skal nok gå som varm flûte.

 

Men det kunne jo være, at man som bilejere havde brug for mere. Og da er gode råd ikke nødvendigvis så forfærdelig dyre. Faktisk kan man få en Peugeot 3008, som disse linjer handler om, til 265.000 kroner for den billigste. OK, 108-prisen gange 2,5, men man får også ufattelig meget mere for pengene.

 

Gennemtænkt og brugsrigtig

Peugeot 3008 er nemlig en helt igennem gennemtænkt bil. Det konstaterede vi allerede, da den første generation blev sat under lup (læs om Peugeot 3008 anno 2010 hér >>>). Og de fleste konklusioner fra dengang holder stadig, derfor vil de ikke blive gentaget her.

 

Men der er foretaget en række ændringer, som bestemt gør bilen endnu mere attraktiv.

 

Ser bedre ud

For det første har den fået en ansigtsløftning. Et af vores få ankepunkter i 2010 var et måske lidt for anmassende front-design. Det har man ændret (der var formentlig andre, der havde samme opfattelse…) og dermed er 3008 også kommet tæt på den designlinje, der kendetegner de øvrige Peugeot modeller. Det er den kun blevet pænere af.

 

For det andet har også motorprogrammet gennemgået en revurdering, og prissætningen er anderledes. Den nu prøvekørte variant var udstyret med en 114-hestes 1,6 liters HDI motor, der præsterer 114 hestekræfter. Listeprisen for den model med Active udstyr er 295.000 kroner, men så får man også en bil, der kører næsten ligeså langt på literen som de små biler. Den skal blot have dieselolie i tanken i stedet for benzin, og det skal man så straffes for af det danske samfund, hver gang der skal betales ejerafgift (3560 kroner om året i stedet for 580).



Diesel er mest fordelagtig

3008 findes også i en variant med 120 hestes benzinmotor, der efter omstændighederne er forholdsvis økonomisk (14,9 km/l), men det udløser en ejerafgift på kr. 2760/år, så i de fleste tilfælde vil dieselmodellen være det mest fordelagtige køb.

 

Funktionelt får man det samme ud af en 3008 anno 2014 som anno 2010. Den smarte todelte bagklap, bagsæderne, der dykker nedad mod vognbunden, når bagsæderyglænene foldes fremad, hvorved man opnår en plan bagagerumsbund, når bagsædehylden er i midterposition. Flexbunden.  Det officielle tal for bagagekapaciteten er nu 512 liter (det er muligvis uden reserverhjul).

 

Motor-gevinst

Men den førnævnte dieselmotor er virkelig en gevinst for oplevelsen. Ikke bare dens økonomi, men også dens smidighed. Man har op til 285 Nm til rådighed ved 1750 omdr./min. Den er meget lidt støjende, den vibrerer minimalt og i kombination med den stramme, men velafstemte undervogn, opnår man er andet af 3008’erens store plusser: Eminent god kørselskomfort.

 

Active-udstyret er det midterste niveau og inkluderer bl.a. 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, sædevarme, fartpilot med –begrænser, elektrisk håndbremse og p-sensorer, så man ikke ramler ind i noget, når man bakker (eller i hvert fald advares forinden).

 

Hele dette udstyrsniveau skal man også have med i betragtning, når man sammenligner med de søde små: 2-zone klimaanlæg er endnu ikke en option i småbilsklassen. Det siger næsten det hele.


Kabinepladsen er fuldt udnyttet:

 

 

 

 

 

Peugeot 3008 i Motorradioen


 


Model:

Peugeot 3008 1,6 HDI Active

Listepris:

Kr. 294.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. 114 hk. 270-285 Nm/ 1750 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,2 sek./ 183 km/t/ 20,8 km/l / 125 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

512 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


Det fleksible bagagerum giver  mange indretningsmuligheder:

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt