De danske veje oversvømmes af småbiler i disse år.
Forståeligt nok, afgiftspolitikken favoriserer de
ganske små biler. Men mange bilkøbere bliver
klogere, når de opdager alle begrænsningerne ved de
små. Peugeot har også stor succes med deres småbiler.
Den nye 108 er netop kommet på markedet og den skal
nok gå som varm flûte.
Men det kunne jo være, at man som bilejere havde
brug for mere. Og da er gode råd ikke nødvendigvis
så forfærdelig dyre. Faktisk kan man få en Peugeot
3008, som disse linjer handler om, til 265.000
kroner for den billigste. OK, 108-prisen gange 2,5,
men man får også ufattelig meget mere for pengene.
Gennemtænkt og brugsrigtig
Peugeot 3008 er nemlig en helt igennem gennemtænkt
bil. Det konstaterede vi allerede, da den første
generation blev sat under lup (læs
om Peugeot 3008 anno 2010 hér >>>). Og de fleste
konklusioner fra dengang holder stadig, derfor vil
de ikke blive gentaget her.
Men der er foretaget en række ændringer, som bestemt
gør bilen endnu mere attraktiv.
Ser bedre ud
For det første har den fået en ansigtsløftning. Et
af vores få ankepunkter i 2010 var et måske lidt for
anmassende front-design. Det har man ændret (der var
formentlig andre, der havde samme opfattelse…) og
dermed er 3008 også kommet tæt på den designlinje,
der kendetegner de øvrige Peugeot modeller. Det er
den kun blevet pænere af.
For det andet har også motorprogrammet gennemgået en
revurdering, og prissætningen er anderledes. Den nu
prøvekørte variant var udstyret med en 114-hestes
1,6 liters HDI motor, der præsterer 114
hestekræfter. Listeprisen for den model med Active
udstyr er 295.000 kroner, men så får man også en
bil, der kører næsten ligeså langt på literen som de
små biler. Den skal blot have dieselolie i tanken i
stedet for benzin, og det skal man så straffes for
af det danske samfund, hver gang der skal betales
ejerafgift (3560 kroner om året i stedet for 580).
Diesel er mest fordelagtig
3008 findes også i en variant med 120 hestes
benzinmotor, der efter omstændighederne er
forholdsvis økonomisk (14,9 km/l), men det udløser
en ejerafgift på kr. 2760/år, så i de fleste
tilfælde vil dieselmodellen være det mest
fordelagtige køb.
Funktionelt får man det samme ud af en 3008 anno
2014 som anno 2010. Den smarte todelte bagklap,
bagsæderne, der dykker nedad mod vognbunden, når
bagsæderyglænene foldes fremad, hvorved man opnår en
plan bagagerumsbund, når bagsædehylden er i
midterposition. Flexbunden. Det officielle tal for
bagagekapaciteten er nu 512 liter (det er muligvis
uden reserverhjul).
Motor-gevinst
Men den førnævnte dieselmotor er virkelig en gevinst
for oplevelsen. Ikke bare dens økonomi, men også
dens smidighed. Man har op til 285 Nm til rådighed
ved 1750 omdr./min. Den er meget lidt støjende, den
vibrerer minimalt og i kombination med den stramme,
men velafstemte undervogn, opnår man er andet af
3008’erens store plusser: Eminent god
kørselskomfort.
Active-udstyret
er det midterste niveau og inkluderer bl.a. 17”
alufælge, 2-zone klimaanlæg, sædevarme, fartpilot
med –begrænser, elektrisk håndbremse og p-sensorer,
så man ikke ramler ind i noget, når man bakker
(eller i hvert fald advares forinden).
Hele dette udstyrsniveau skal man også have med i
betragtning, når man sammenligner med de søde små:
2-zone klimaanlæg er endnu ikke en option i
småbilsklassen. Det siger næsten det hele.
Kabinepladsen er fuldt udnyttet:
|