Peugeot 208 GTi i Motorradioen
Om det er fordi franskmænd er mere komfortabelt
anlagt end andre skal lades usagt. Men et faktum er
det, at den lille rappe hidsigprop, Peugeot 208 GTi
har en mere komfortabel affjedring end dem, man
typisk vil sammenligne den med, f.eks. Ford Fiesta
ST eller SEAT Ibiza Cupra.
Det vidste vi godt, for vi havde tidligere kørt den
rappe lille sag, oven i købet på et stykke afspærret
bjergvej i Alpeområderne nord for Nice i Sydfrankrig
i forbindelse med de første internationale
testkørsler. Men i mellemtiden er flere af
konkurrenterne blevet testkørt, og fælles for dem
er, at undervognen er strammere end hos 208 GTi.
Men kører 208 GTi så dårligere, er den mindre
dynamisk, er den mindre præcis, mindre i balance end
de andre? Det ubetingede svar er: Nej. Forklaring
følger…
All round racer
Hvis man alene skal køre på plan asfalt med nul
ujævnheder og altid i tørvejr, kan det godt være, at
den stramme affjedring får overtaget. Men i
virkelighedens verden skifter køreforholdene
ustandselig, både hvad angår vejbelægning og
vejrforhold.
Og ligeså snart en vej er en anelse ujævnhed, eller
det begynder at regne, kræves der en væsentlig
blødere undervogn for at kunne fungere optimalt. Man
kan derfor sige det på den måde, at Peugeot 208 GTi
er en mere all-round landevejsracer end
konkurrenterne i klassen.
Da vi prøvekørte den i Danmark, foregik det på
efterårslignende vinterveje. Der var vinterdæk på og
vi kastede os med vilje også over veje, som ikke for
nylig havde fået ny asfalt på. Det bekræftede om
noget værdien af en mere soft affjedring. Når det
for alvor regnede, kunne den for vores skyld gerne
være endnu blødere – men så ville potentialet på tør
vej blive tilsvarende forringet.
Passer til Danmark
Peugeot 208 GTi er med andre ord yderst velegnet til
ujævne danske provins- og byveje og det stærkt
omskiftelige danske vejr går den heller ikke på
nogen måde på. Som sådan er ordet ”hidsigprop” i
virkeligheden lidt forkert. Den er i givet fald en
af de mere komfortable af slagsen.
Det er slet ikke et minus, for derved kan en 208 GTi
udmærket bruges i hverdagen – ikke uden betydning i
et land, hvor bilejere brandbeskattes i en
uendelighed.
Masser af udstyr
Listeprisen på 330.000 kroner er da også mange penge
for en lille bil, men såmænd ikke mere end hvad
lignende potente konkurrenter koster. Med i prisen
følger 17” alufælge, mørkt tonede bageste sideruder
og det lækre GTi interiør. Siddestillingen med
rattet lavt placeret og instrumentsyn over
ratkransen er yderst ideel og på det felt bringer
den sig langt foran de andre. P-sensor følger også
med i prisen – godt, for det ville være synd at
skramme den pæne bil, når man bakker.
Den prøvekørte bil var desuden udrustet med panorama
glastag. Det koster 12.000 kroner oveni og er ingen
dårlig investering, når man nu alligevel har locket
ind på Netbank og skal til at overføre pengene.
|