Den billigste Peugeot 208 er prissat til blot
120.000 kroner. Hvorfor i alverden skal man så
betale 227.000 kroner for en 208, altså 107.000
kroner mere. Det er en forholdsmæssig gevaldig
prisforskel, men der er jo en forklaring på alt.
Om man så, efter at have fået forklaringen, er
villig til at betale forskellen, er en helt anden
sag, for det er klart, at udbuddet af meget
anderledes biler er stort, når prisen er den
sidstnævnte. For eksempel kan man for samme pris
også købe den noget større 308 model.
Betaler ikke for størrelsen
Men hvad Peugeot 208 Allure 1,2 e-THP, som den
prøvekørte bil hedder, angår, er det ikke
størrelsen, man betaler for og faktisk er det en
ganske god lektie i, hvad man egentlig kan få for
sine penge, hvis man vælger at spendere nogle flere
af dem på sin nye bil. Lad os begynde ved
begyndelsen:
Undervognen og basisdesignet er det samme, uanset
hvilken 208 man vælger. Man får det intelligente
i-cockpit, hvor man ser de vigtigste instrumenter
henover ratkransen og de medfødte pladsforhold, men
hvad sidstnævnte angår, er det noget sværere at
anvende dem, hvis man kun har betalt 120.000 kroner
for den nye 208. Den har nemlig kun en enkelt dør i
hver side i stedet for to, det gør indstigningen
besværlig. Ok, 10.000 kroner oveni og så er det
problem løst.
Motor og udstyr
Helt grundliggende er der så også motoren. For de
120.000 kroner, der nu er blevet til 130.000, får
man en lille 3-cylindret 68-hestes benzinmotor under
hjelmen. En fin motor for pengene, men i Peugeot 208
Allure 1,2 e-THP er maskineriet skiftet ud med en
stadig 3-cylindret, men nu turboladet benzinmotor,
der yder 110 hestekræfter og et kolossalt
drejningsmoment på 205 Nm allerede ved 1500
motoromdrejninger/minut. Motoren alene står i 41.000
kroner – altså inklusive de stadig temmelig højde
danske registreringsafgifter.
Men man kan ikke købe basismodellen med den større
motor. Den kræver mindst, at man også får et højere
udstyrsniveau. Skifter man fra basisudstyret Acces
til Active koster det 20.000 kroner. Nu har vi altså
fået vished for hvad 71.000 af de 107.000 kroner er
gået til. De resterende 36.000 kroner er prisen for
topudstyret, Allure.
Og hvad er der så sket undervejs?
Jo, bilen er blevet som forvandlet. Visuelt er den
blevet skarpere, hvilket eksempelvis de fancy 16”
alufælge hjælper med til. Sidespejlene er nu i krom
ligesom listerne omkring vinduerne. Frontgrillen har
også fået del i krom-looket og LED kørelyset giver
208’en sin egen lyssignatur.
Komfortudstyret er blevet omfattende. Elektriske
sidespejle, 2-zone klimaanlæg med forureningsfilter
(Acces har ikke engang aircondition), p-sensor bag
(praktisk, for så godt er udsynet bagud altså ikke),
læderrat, 7” berøringsskærm til betjening af
audioanlægget, som inkluderer 6 højtalere i stedet
for 4, Bluetooth, USB- og AUX indgange, Mirrorscreen
(så man kan spejle sin smarttelefons billede op på
bilens skærm og styre telefonen derfra), regnsensor
og flere andre detaljer.
En smule korte på literen
Der er altså i det store hele tale om forbedringer
hele vejen igennem. På ét punkt er Peugeot 208
Allure 1,2 e-THP dog blevet ringere: Det officielle
forbrugstal er ”kun” 22,2 km/l versus de 22,7 km/l,
som man officielt kan køre med den lille motor. Om
den så holder i praksis og der ikke sker præcis det
modsatte, fordi e-THP motoren er så meget bedre, er
en helt anden sag.
Og e-THP motoren ER en god motor. Specifikationerne
taler deres eget sprog, men også smidigheden, det
lave vibrationsniveau og støjbilledet er
uforlignelig. Det høje drejningsmoment er først for
nedadgående, når man passerer de 5500 omdr./min.
forklaringen er brugen af en helt ny generation af
højtryksturboladere, der roterer med op til 240.000
omdr./min og en højtryks benzinindsprøjtning på
imponerende 200 bar. Det giver så forbilledligt et
resultat og er så stor en forbedring, at den motor
ikke er til at komme uden om, hvis motorkraft
betyder noget.
Fine fartpræstationer
At man så kan accelerere fra 0-100 km/t på 9,6
sekunder og påstået er i stand til at køre 190 km/t
(vi har nemlig ikke prøvet det…) gør jo ikke
oplevelsen ringere. Køreegenskaberne er fine,
vejkontakten med de større følge med tilhørende
lavprofildæk (den prøvekørte bil var monteret med
17” alufælge med 205 mm brede 45 pct. lavprofildæk)
er bedre og den vævre Peugeot 208 kommer rigtigt til
sin ret, når man rykker den nogle udstyrsversioner
op og udruster den med den nye motor.
Se, det var forklaringen på alt, i hvert fald hvad
angår Peugeot 208 Allure 1,2 e-THP.
|