- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 207 1,6 S16


Førerens bil

Tekst: Søren Clauding - december 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 207 lyder som en efterfølger til Peugeot 206. Det bliver den måske også hen ad vejen, men den meget populære 206 er stadig på programmet og udfylder et hul i Peugeots model palet – både størrelsesmæssigt og prismæssigt.

 

Peugeot 207 15-20.000 kroner dyrere end 206 - hvis man ser på de billigste udgaver, som er sammenlignelige, bl.a. fordi de har samme motor. Det gør en forskel – men vælger man en 207, er det også en nyere bil, man får ud af det, og en større bil, ikke mindst.

 

Kærlighed og tryghed

Peugeot 207 er dog frem for alt ”førerens – og ejerens - bil”. Det er på forsæderne, der er oceaner af plads, det er i køreglæden, man oplever understregningen af det elegante design, som om noget appellerer til de danske bilejere. Man køber en Peugeot 207, fordi man elsker dens design, fordi man elsker at køre bil – og samtidig ønsker at komme helskindet ud af det, hvis uheldet skulle være ude. Fem stjerner i EuroNCAP crashtesten giver en vis tryghed.

 

Designet er overbevisende. Peugeot har i den grad valgt en designlinie, og har været i stand til at udvikle den, at man er milevidt foran konkurrenterne, når det handler om elegance og hightech. De kantede spidse forlygter, den aggressive – men venlige – front, den ekstreme kileform. Alt sammen er det udtryk for ikke blot en moderne livsholdning, men også en meget høj grad af æstetisk bevidsthed.

 

Millimeterpjat

Dér, hvor der gives køb, er naturligt nok på pladsforholdene. Men et eller andet sted synes vi, at der er gået for meget ”millimeter” i den generelle vurdering af bilers størrelse. Sandt at sige er der ikke den helt store forskel på at finde en parkeringsplads til en bil på 4 meter kontra en på 3 meter og 85 cm. De 15 centimeters forskel er under 5 procent og betales pladsen i form af større elegance, bedre aerodynamik og har den desuden en afsmittende virkning på køreegenskaberne, er prisen særdeles lav.

 

Køreegenskaberne er nemlig et punkt, som har stor sammenhæng med bilers dimensioner. Lang akselafstand, et hjul i hvert hjørne, god aerodynamik, lavt tyngdepunkt og en god undervogn får biler til at klæbe til vejen. Det gør Peugeot 207 – uden at man på nogen måde kan tale om sportslige køreegenskaber i traditionel forstand, selv i den prøvekørte version ”1,6 S16”. Kørekomforten er nemlig ganske høj – og det er den bestemt ikke i biler med fast, ”sportslig” affjedring og minimal krængning.

 

Pladsanvendelsen

Peugeot 207 har mange funktionelle gode løsninger pakket ind i det smarte design. Pladsforholdene på bagsædet er moderate, for nu at sige det mildt. Men en del af pladsen er benyttet til et pænt og regulært 270 liters bagagerum, der endda rummer plads til et reservehjul. Har man brug for megen bagageplads, lægger man bagsæderne ned og så disponerer man over 1,2 kubikmeter – det er vel egentlig meget godt.

 

Førerpladsen er overskuelig og hvide instrumenter med sorte tal (der om natten og med lys på ændrer karakter) gjort endnu tydeligere af en


Lygteføringen er elegant med blinklyset indbygget under sidespejlet og forlygter i kantet, strengent design.

Peugeot 207 har fine og ikke mindst komfortable køreegenskaber.

 

Kabinedesignet er næsten skulpturelt


 

kasketskygge, der hindrer reflekser, er en af mange gode detaljer. Førersædet såvel som passagersædet er højdejusterbart og rattet kan justeres i højde såvel som længde.

 

Gode præstationer

1,6 liters motoren er yderst civiliseret og giver ganske gode præstationer. Den præsterer 110 hestekræfter, den får 207’eren op på 100 km/t på 10,6 sekunder og stopper ikke før den næsten har nået de 200 km/t, hvis man vil. Den kører i praksis lidt under de 14,3 km/l som specifikationerne siger, men det er helt normalt. Og den vil givet vis kunne køre længere, hvis man passer rigtig på.

 

Prisen for den billigste 207 er 163.000 kroner. Den prøvekørte koster godt 200.000 kroner. Hvad man kommer til at bøde nede i butikken er et forhandlingsspørgsmål. Men det skal siges, at forhandleren står stærkt, hvad det angår!


 

Model:

Peugeot 207 1,6 S16

Listepris:

Kr. 201.990

Motor:

4 cyl. 1,6 liter. 110 hk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

11,6 sek/194 km/t/

14,3 km/l

Længde:

4,03 m

Bagagerum:

270 liter

Diverse:

ABS. ESP. EBD. Bremse assistent. 16” stålfælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Aircondition med køl i handskerum. Multijusterbart læderrat. Højdejusterbare forsæder med varme. 2 X Isofix. Pollenfilter.


 

1,6 liters motoren er smidig, civiliseret og byder på gode præstationer.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt