Peugeot 207 lyder som en efterfølger til Peugeot
206. Det bliver den måske også hen ad vejen, men den
meget populære 206 er stadig på programmet og
udfylder et hul i Peugeots model palet – både
størrelsesmæssigt og prismæssigt.
Peugeot 207 15-20.000 kroner dyrere end 206 - hvis
man ser på de billigste udgaver, som er
sammenlignelige, bl.a. fordi de har samme motor. Det
gør en forskel – men vælger man en 207, er det også
en nyere bil, man får ud af det, og en større bil,
ikke mindst.
Kærlighed og tryghed
Peugeot 207 er dog frem for alt ”førerens – og
ejerens - bil”. Det er på forsæderne, der er oceaner
af plads, det er i køreglæden, man oplever
understregningen af det elegante design, som om
noget appellerer til de danske bilejere. Man køber
en Peugeot 207, fordi man elsker dens design, fordi
man elsker at køre bil – og samtidig ønsker at komme
helskindet ud af det, hvis uheldet skulle være ude.
Fem stjerner i EuroNCAP crashtesten giver en vis
tryghed.
Designet er overbevisende. Peugeot har i den grad
valgt en designlinie, og har været i stand til at
udvikle den, at man er milevidt foran
konkurrenterne, når det handler om elegance og
hightech. De kantede spidse forlygter, den
aggressive – men venlige – front, den ekstreme
kileform. Alt sammen er det udtryk for ikke blot en
moderne livsholdning, men også en meget høj grad af
æstetisk bevidsthed.
Millimeterpjat
Dér, hvor der gives køb, er naturligt nok på
pladsforholdene. Men et eller andet sted synes vi,
at der er gået for meget ”millimeter” i den
generelle vurdering af bilers størrelse. Sandt at
sige er der ikke den helt store forskel på at finde
en parkeringsplads til en bil på 4 meter kontra en
på 3 meter og 85 cm. De 15 centimeters forskel er
under 5 procent og betales pladsen i form af større
elegance, bedre aerodynamik og har den desuden en
afsmittende virkning på køreegenskaberne, er prisen
særdeles lav.
Køreegenskaberne er nemlig et punkt, som har stor
sammenhæng med bilers dimensioner. Lang
akselafstand, et hjul i hvert hjørne, god
aerodynamik, lavt tyngdepunkt og en god undervogn
får biler til at klæbe til vejen. Det gør Peugeot
207 – uden at man på nogen måde kan tale om
sportslige køreegenskaber i traditionel forstand,
selv i den prøvekørte version ”1,6 S16”.
Kørekomforten er nemlig ganske høj – og det er den
bestemt ikke i biler med fast, ”sportslig”
affjedring og minimal krængning.
Pladsanvendelsen
Peugeot 207 har mange funktionelle gode løsninger
pakket ind i det smarte design. Pladsforholdene på
bagsædet er moderate, for nu at sige det mildt. Men
en del af pladsen er benyttet til et pænt og
regulært 270 liters bagagerum, der endda rummer
plads til et reservehjul. Har man brug for megen
bagageplads, lægger man bagsæderne ned og så
disponerer man over 1,2 kubikmeter – det er vel
egentlig meget godt.
Førerpladsen er overskuelig og hvide instrumenter
med sorte tal (der om natten og med lys på ændrer
karakter) gjort endnu tydeligere af en
Lygteføringen er elegant med
blinklyset indbygget under sidespejlet og forlygter
i kantet, strengent design.
|