- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 207 CC

Succes’en fortsættes


Tekst: Søren Clauding - 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var ikke Peugeot, der opfandt foldetaget, men franskmændene var banebrydende, da de med den lille 206 CC gjorde foldetag til hvermandseje. Peugeot 207 CC viderefører succes’en.

 

Hvermandseje er en sandhed med modifikationer. For når en bil er så lille som 206 og også 207 er der ikke plads til særlig mange mænd endsige mennesker i cockpittet. To på forsædet og hvis de har korte ben, kan man klemme et par ligeså kortbenede personer ind på bagsædet.



Familieforøgelse

Så selvom en Peugeot 207 CC trods alt er større end 206 CC gør den det ikke ud for familiens nye familiebil – men et forelsket par på køretur en lun sommeraften, solnedgang over havet osv. Tjah – det kan let resultere i, at 207 CC snart skal skiftes ud med en større bil, for at få plads til alle!

 

Men genialt er det og når sommervejret skifter i en uendelighed, viser foldetaget sin sande styrke. Når solen er der, trykker man på en knap og helt elektrisk åbner bagagerumsklappen, taget løfter sig af sig selv, folder sammen og lægger sig pænt til rette i bagagerummet. Det efterlader så ikke overvældende med bagageplads. Men når det er varmt, har man heller ikke brug for så meget tøj.

 

Tørt og godt

Når så regnen kan skimtes i horisonten, parkerer man et halvt minut og samme procedure gentager sig med modsat fortegn. På under et halvt minut sidder man tørt og godt inde i den lukkede kabine. Og i den tag position er der overvældende med plads i bagagerummet.


 


Den prøvekørte CC var den billigste i modelprogrammet, for Peugeot har virkelig gjort alt for at en CC skal være til at komme i nærheden af. CC betyder Coupé Cabriolet og begge dele er normalt lig med mange penge. Fabrikkerne forklarer det med, at begge typer skal afstives på en anden måde end basismodellen og det koster penge.

 

Volumen

Det problem har Peugeot klaret ved at bygge en bil, næsten fra grunden, og tilbyde den i så mange versioner at der er noget for enhver pris. Derved får man mere af det såkaldte ”volumen” eller sagt på almindelig dansk: Der er mange flere, der køber bilerne og så kan priserne holdes i skak.

 

Den billigste CC er udstyret med en 1,6 liters benzinmotor, der præsterer 120 hestekræfter. Den koster små 300.000 kroner, så den kan selvsagt ikke konkurrere med den Peugeot 207 til 160.000 kroner. Men kombinationen af pris, motorstørrelse og anvendelsesmuligheder gør 207 CC særdeles attraktiv.

 

Alternativer

Den kan i øvrigt også købes med en 1,6 liters diesel eller en 150-hestes benzinmotor, uden at prisen kravler så

 


 

meget derop ad. 333.317 kroner er maks.-liste prisen for en standard-ekviperet 207 CC.Uanset motorvariant får man en dejlig sommeroplevelse, hver gang solen skinner og det er varmt i vejret. Og når det er koldt, kan man glæde sig over udseendet. Som Coupé er 207 CC nemlig ret vellykket designet. På grund af tagkonstruktionen og behovet for en forholdsvis stejl bagrude kan en CC meget let komme til at ligne en bil, hvor det ikke er til at se, hvad der er for og bag. Det har Peugeot håndteret fint. Men de har jo også en del års erfaring i præcis denne biltype.

 

Klar forbedring

Ser man på Peugeot 207 CC med det kritiske øje er man hurtigt færdig med at kikke. Den er på mange måder en klar forbedring af 206 CC, opnået i kraft af en lidt større platform. Det er et stort plus – utroligt så meget, der er kommet ud af, at en bil er blevet nogle centimeter større.

 

Trygheden ved om nu mekanismen fortsætter med at virke også efter et par år eller tre ligger på et meget højere niveau. Naturligvis vil den blive slidt, men det gælder jo også soltag, elektriske sideruder osv. Det skal man gøre op imod fornøjelsen ved frisk luft i hårtoppene. Og den er stor, bl.a. fordi Peugeot har formået at styre vindstrømmene i cockpittet. Det er helt igennem vellykket.

 



Model:

Peugeot 207 CC 1,6 120 hk

Listepris:

Kr. 291.819

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. 120 hk

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

11,2 sek/200 km/t/

15,4 km/l

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

449/187 liter

Diverse:

ABS. ESP. EBD. EBA. ASR.CDS. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder. Sportssæder m. sædevarme. Styrtbøjler. Aircondition med køl i handskerum. Fuldautomatisk elektrisk stålfoldetag.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt