Det var ikke Peugeot, der opfandt foldetaget, men
franskmændene var banebrydende, da de med den lille
206 CC gjorde foldetag til hvermandseje. Peugeot 207
CC viderefører succes’en.
Hvermandseje er en sandhed med modifikationer. For
når en bil er så lille som 206 og også 207 er der
ikke plads til særlig mange mænd endsige mennesker i
cockpittet. To på forsædet og hvis de har korte ben,
kan man klemme et par ligeså kortbenede personer ind
på bagsædet.
Familieforøgelse
Så selvom en Peugeot 207 CC trods alt er større end
206 CC gør den det ikke ud for familiens nye
familiebil – men et forelsket par på køretur en lun
sommeraften, solnedgang over havet osv. Tjah – det
kan let resultere i, at 207 CC snart skal skiftes ud
med en større bil, for at få plads til alle!
Men genialt er det og når sommervejret skifter i en
uendelighed, viser foldetaget sin sande styrke. Når
solen er der, trykker man på en knap og helt
elektrisk åbner bagagerumsklappen, taget løfter sig
af sig selv, folder sammen og lægger sig pænt til
rette i bagagerummet. Det efterlader så ikke
overvældende med bagageplads. Men når det er varmt,
har man heller ikke brug for så meget tøj.
Tørt og godt
Når så regnen kan skimtes i horisonten, parkerer man
et halvt minut og samme procedure gentager sig med
modsat fortegn. På under et halvt minut sidder man
tørt og godt inde i den lukkede kabine. Og i den tag
position er der overvældende med plads i
bagagerummet.
Den prøvekørte CC var den billigste i
modelprogrammet, for Peugeot har virkelig gjort alt
for at en CC skal være til at komme i nærheden af.
CC betyder Coupé Cabriolet og begge dele er normalt
lig med mange penge. Fabrikkerne forklarer det med,
at begge typer skal afstives på en anden måde end
basismodellen og det koster penge.
Volumen
Det problem har Peugeot klaret ved at bygge en bil,
næsten fra grunden, og tilbyde den i så mange
versioner at der er noget for enhver pris. Derved
får man mere af det såkaldte ”volumen” eller sagt på
almindelig dansk: Der er mange flere, der køber
bilerne og så kan priserne holdes i skak.
Den billigste CC er udstyret med en 1,6 liters
benzinmotor, der præsterer 120 hestekræfter. Den
koster små 300.000 kroner, så den kan selvsagt ikke
konkurrere med den Peugeot 207 til 160.000 kroner.
Men kombinationen af pris, motorstørrelse og
anvendelsesmuligheder gør 207 CC særdeles attraktiv.
Alternativer
Den kan i øvrigt også købes med en 1,6 liters diesel
eller en 150-hestes benzinmotor, uden at prisen
kravler så |