- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Peugeot 2008 1,2 VTi 82 hk Allure

God økonomi og masser af udstyr


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 2008 i Motorradioen


For nylig prøvekørte vi Peugeot 2008 med 92 dieselheste og det såkaldte Active udstyr (læs prøvekørsel af Peugeot 2008 1,6 E-HDI hér >>>). Den findes naturligvis i andre varianter, f.eks. en model med færre hestekræfter, benzinmotor og mere udstyr til en lavere pris. Mere forskelligt kan det næsten ikke blive.

 

De grundliggende iagttagelser og karakteristika er naturligvis de samme. Men forskellen ude i motorrummet, hvor der i den hér prøvekørte variant er installeret en let 3-cylindret benzinmotor uden turbolader i stedet for en noget tungere 1,6 liters turbodiesel, indebærer, at 2008’eren er blevet 100 kg lettere.



Let og spændstig

Det ændrer balancen i bilen og kunne betyde, at den var mindre stabil ved høj fart. Det er imidlertid ikke tilfældet. Til gengæld er den en smule lettere at få omkring hjørnerne og føles også en smule mere spændstig.

 

Men oplevelsen af benzinversionen er selvsagt anderledes. Den har færre kræfter, både effekt og moment er langt under dieselmotoren. Men den vibrerer og støjer også mindre. Det er ikke uden betydning, når det gælder bilens kørekomfort.

 

Billigere ved færre kilometer

Den er også ret velegnet, hvis man ikke har brug for at køre så mange kilometer om året. Ejerafgiften er kun 580 kroner/år – versus 2000 kroner for dieselvarianten – men naturligvis kører den heller ikke helt så langt på literen og benzin er en smule dyrere end dieselolie. Alligevel kan 2008 VTi køre 20,4 km/l. Det er trods alt ikke så ringe, selv i sammenligning med dieselversionen, der kører 25 km/l.

 

På to andre punkter er der mærkbar forskel: Prisen for benzinudgaven er fastsat 10.000 kroner under dieselmodellen. Og samtidig er udstyrsniveauet højere.

 

Mere udstyr

I Allure varianten indgår 16” alufælge i stedet for stålfælge. Den har eksempelvis 2-zone klimaanlæg, elektrisk sideruder også bagi plus sammenklappelige sidespejle. Den har p-sensorer bagtil (hvad der er en god hjælp, for udsynet bagud er ikke helt i top og når der er voksne passagerer på bagsædet kan man stort set ingenting se), regnsensor styrer vinduesviskerne. Og meget mere.

 

Vi skal ikke udnævne den ene af de to til at være bedre end den anden. Men har man ikke brug for at køre mange kilometer og kører man først og fremmest i byen (det er jo en urban crossover, f.eks. med høj siddestilling i førersædet – bedre overblik over trafikken osv.), vil benzinudgaven være at foretrække. Og omvendt, naturligvis, hvis man kører lange ture på landevejen.

 

Siden sidst havde vi i øvrigt fået taget lidt større vinterstøvler i brug – hér kniber det lidt med pladsen mellem midterkonsollen og bremsepedalen. Det er formentlig for de allerfleste et mindre problem, men læg mærke til det og beslut selv…


 

 

 


Model:

Peugeot 2008 1,2 VTi 82 hk Allure

Listepris:

Kr. 219.990

Motor og transmission:

3 cyl. benzinmotor 1,2 l. 82 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,5 sek./ 169 km/t/ 20,4 km/l /114 g/km

Længde:

4,16 m

Bagagerum:

350-1194 liter

Anhænger:

930 kg

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hillholder. 6 airbags. 16” alufælge. El-sammenklappelige sidespejle. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. P-sensor bag. Regnsensor. Sædevarme. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt