Peugeot 2008 i Motorradioen
For nylig prøvekørte vi Peugeot 2008 med 92
dieselheste og det såkaldte Active udstyr (læs
prøvekørsel af Peugeot 2008 1,6 E-HDI hér >>>).
Den findes naturligvis i andre varianter, f.eks. en
model med færre hestekræfter, benzinmotor og mere
udstyr til en lavere pris. Mere forskelligt kan det
næsten ikke blive.
De grundliggende iagttagelser og karakteristika er
naturligvis de samme. Men forskellen ude i
motorrummet, hvor der i den hér prøvekørte variant
er installeret en let 3-cylindret benzinmotor uden
turbolader i stedet for en noget tungere 1,6 liters
turbodiesel, indebærer, at 2008’eren er blevet 100
kg lettere.
Let og spændstig
Det ændrer balancen i bilen og kunne betyde, at den
var mindre stabil ved høj fart. Det er imidlertid
ikke tilfældet. Til gengæld er den en smule lettere
at få omkring hjørnerne og føles også en smule mere
spændstig.
Men oplevelsen af benzinversionen er selvsagt
anderledes. Den har færre kræfter, både effekt og
moment er langt under dieselmotoren. Men den
vibrerer og støjer også mindre. Det er ikke uden
betydning, når det gælder bilens kørekomfort.
Billigere ved færre kilometer
Den er også ret velegnet, hvis man ikke har brug for
at køre så mange kilometer om året. Ejerafgiften er
kun 580 kroner/år – versus 2000 kroner for
dieselvarianten – men naturligvis kører den heller
ikke helt så langt på literen og benzin er en smule
dyrere end dieselolie. Alligevel kan 2008 VTi køre
20,4 km/l. Det er trods alt ikke så ringe, selv i
sammenligning med dieselversionen, der kører 25
km/l.
På to andre punkter er der mærkbar forskel: Prisen
for benzinudgaven er fastsat 10.000 kroner under
dieselmodellen. Og samtidig er udstyrsniveauet
højere.
Mere udstyr
I Allure varianten indgår 16” alufælge i stedet for
stålfælge. Den har eksempelvis 2-zone klimaanlæg,
elektrisk sideruder også bagi plus sammenklappelige
sidespejle. Den har p-sensorer bagtil (hvad der er
en god hjælp, for udsynet bagud er ikke helt i top
og når der er voksne passagerer på bagsædet kan man
stort set ingenting se), regnsensor styrer
vinduesviskerne. Og meget mere.
Vi skal ikke udnævne den ene af de to til at være
bedre end den anden. Men har man ikke brug for at
køre mange kilometer og kører man først og fremmest
i byen (det er jo en urban crossover, f.eks. med høj
siddestilling i førersædet – bedre overblik over
trafikken osv.), vil benzinudgaven være at
foretrække. Og omvendt, naturligvis, hvis man kører
lange ture på landevejen.
Siden sidst havde vi i øvrigt fået taget lidt større
vinterstøvler i brug – hér kniber det lidt med
pladsen mellem midterkonsollen og bremsepedalen. Det
er formentlig for de allerfleste et mindre problem,
men læg mærke til det og beslut selv…
|