- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltests: Peugeot 107 1,4 HDi 5d


Peugeots lille perle


Tekst: Søren Clauding - april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 107 er den ene af trekløveret, der desuden består af Toyota Aygo og Citroën C1. C1 kan ikke leveres med dieselmotor – men det er Peugeot, der har skabt motoren, så naturligvis er den her med på programmet. Alternativet er en 3-cylindret 1-liters benzinmotor.

 

I princippet er Peugeot 107 identisk med de to andre. Men der er forskelle.

 

Diesel foretrækkes

Den lille diesel er dyrere end benzinudgaverne. Den prøvekørte 107 ”Trendy” koster 150.000 kroner i versionen med fire døre. Men det er ikke Peugeots skyld, at de danske afgifter straffer dieselbiler. Det er blot synd, for HDi-motoren er ikke bare ekstremt økonomisk (24,4 km/l) – den er også meget behagelig og efter vores opfattelse langt at foretrække frem for den 3-cylindrede benzin-version. Til trods for, at benzinmotoren er både kraftigere og slet ikke så uøkonomisk endda (21,7 km/l)!

 

HDi (betyder High-presure Direct Injection) princippet går ud på at elektronisk styres brændstof ind i forbrændingskammeret forud for den egentlig kraftudviklende tænding. Det betyder dels, at tændingen igangsættes tidligt og eksplosionen efterfølgende bliver ekstra kraftig, dels at selve tændingstakten bliver blødere og man slipper for den karakteristiske dieseltikken, som kendes fra f.eks. gamle dieseltaxi’er.

 

Afstressende

I den lille bil er det system med til at sikre en langt roligere og blødere motorgang. Dieselmotoren føles langt mere omdrejningsvillig end den trecylindrede benzinmotor og langt mere vibrationssvag. Derfor er oplevelsen også meget mere afstressende og helhedsbilledet mere behageligt.

 

Den prøvekørte bil var udstyret med omdrejningstæller (som i øvrigt er placeret på en pudsig måde, nærmest som en satellit ”nordvest” for speedometeret). Den gav et klart billede af motorens rotationsgang og indikerede også en anden fordel ved diesel frem for benzin: Dieselmotoren roterer langt mindre end benzinmotoren. Det giver mindre slitage og dermed længere holdbarhed. Da man skal køre en del kilometer i dieseludgaven for at modsvare merudgiften er det en vigtig faktor i budgettet på længere sigt.

 

Nøgletallene ser i øvrigt sådan ud, sammenlignet med benzinversionen:

 

Merudgift til anskaffelse: kr. 12.000,-

Merudgift til ejerafgift: kr. 1.440,-/år

Besparelse i brændstofudgift: ca. 20 procent

 

Attraktive priser

Peugeot har arbejdet meget på at opnå attraktive priser. Som sådan er den billigste 107 over 10.000 kroner billigere end den billigste Citroën C1 – begge med benzinmotorer (billigste version: 116.000 kroner). Men en markant forskel er, at 107’eren da er 2-dørs mens C1 kun sælges med fire døre.

 

Peugeot er imidlertid også gået noget på kompromis med udstyret for at opnå de lave priser. Bl.a. er recirkulering af kabineluften ikke

Trillingerne adskiller sig fra hinanden på ansigtsudtrykket og Peugeot 107 har en typisk Peugeot-front med stor grill og kileformede trekantede lygter.

 

Med en brændstoføkonomi på 24,4 km/l og næsten 30 km/l ved landevejskørsel er Peugeot 107 med HDi motor ikke bare driftøkonomisk men også meget miljøvenlig.

Den 4-cylindrede HDi motor falder mere i vores smag end den 3-cylindrede benzin.

 

Baglygterne er også Peugeots egne.


 

standard. Det kan synes lidt mærkeligt, at fabrikken på den ene side arbejder målrettet på at sænke luftforureningen, ved bl.a. at have udviklet nogle af verdens bedste dieselpartikelfiltre – og samtidig ikke som standard giver passagererne i en 107 mulighed for selv aktivt at holde forureningen ude af kabinen uden samtidig at lukke helt for varmeanlægget.

 

Problemet er ikke større end, at recirkulering følger med, hvis man bestiller 107’eren med aircondition – det koster dog 13.000 kroner ekstra.


 

 

Model:

Peugeot 1,4 HDi 5d Trendy

Pris:

Kr. 148.990

Motor:

4 cyl. 1,4 l. 54 hk/130 Nm v. 1750 omdr./min.

Præstationer

0-100 km/t/topfart/

benzinøk:

16,8 sek/154 km/t/24,4 km/l

Længde:

3,43 m

Bagagerum:

139 liter

Div. udstyr:

ABS med EBD og ESP. 4 airbags. 4 justerbare nakkestøtter. Elruder for. Højdejusterbart rat. 2 Isofix beslag. Fjernbetjent centrallås. Tonede ruder. Pollenfilter.

  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt