Peugeot klarer sig
godt i Danmark, bl.a. fordi køberne får meget bil
for pengene og fordi mange danskere synes, at de
franske biler er rigtig pæne.
Peugeots seneste
kreation er skabt i samarbejde med søsterfirmaet
Citroën og japanske Toyota – den lille Peugeot 107,
Citroën C1 og Toyota Aygo. Men parallelt med dette
samarbejde har Peugeot taget sit eget kvantespring
og overhalet de to konkurrenter/ kolleger indenom.
Man har simpelthen bygget en alternativ "småbil" –
men den er en bil, der i sit koncept er så
forskelligt fra de tre andre, at der næppe bliver
tale om en direkte konkurrent: Den hedder Peugeot
1007.
Peugeot 1007 er
allerede lanceret herhjemme – til priser fra 180.000
kroner og opefter. Det er mange penge for en bil,
som godt nok signalerer moderne livsstil, men som
også blot er 3,73 meter lang. For vi har jo lært, at
sætte lighedstegn mellem bilers størrelse og deres
pris. Trods dyre bilmodeller som den ultra lille
Smart og BMW’s Mini gælder den fordom stadig.
Fordommen har
Peugeot imidlertid gjort op med på overbevisende
måde.
1007 er foruden
størrelse og pris kendetegnet ved skydedøre i hver
side. Skydedøre er ikke almindelige men heller ikke
ukendte i bilkonstruktion, men det er som regel
indstigningen til de bageste gemakker, de giver
adgang til. Men ikke i 1007. Her er en skydedør i
hver side og gennem døråbningerne stiger man ind til
forsæder såvel som bagsæder. At
bagsædekonstruktionen er usædvanlig, fordi der skal
være plads til hjulkasser, er så en anden ting, som
Peugeot også har udnyttet til perfektion.
Når man sidder på
et af de to bagsæder kan man nemlig se mellem de to
forsæde passagerer ud gennem forruden – noget som
ikke engang konstruktørerne af store luksusbiler
anser for betydningsfuldt. Tænk på det, næste gang
det eneste, man kan se fra bagsædet, er forsædernes
nakkestøtter.
Skydedørenes fordel
opleves umiddelbart: Man skal ikke kante sig ud
bagom en fronthængslet dør, der ikke kan slås helt
op på på en snæver parkeringsplads. Man slår ikke
døren op i en forbi passerende cyklist eller
fodgænger (oven i købet bliver sidespejlet siddende
på karrosseriet, så man kan se bagud med dørene
åbne) – men skydedøre kan være tunge at
smække i. Intet problem, for i en 1007 åbner og
lukker dørene elektrisk ved hjælp af f.eks.
fjernbetjeningen!
Den lille Peugeot
kører iøvrigt udmærket men er lidt levende ved høj
fart og har en fin brændstoføkonomi på mellem 15 og
21 km/l, afhængig af om man kører benzin eller
diesel. Men
sikkerhedsniveauet da? Heller intet problem. Peugeot
1007 har ikke bare scoret fem stjerner i Euro NCAP
crashtesten, den har på vejen dertil opnået flere
points end nogle af konkurrenterne i samme
størrelse. Bedre kan det for tiden ikke gøres.
Eneste minus:
Peugeot 1007 er typisk en bil nr. 2 for den moderne
småbørnsfamilie. Men i Danmark er der ikke mange af
dem, der har råd til at købe den. Og det er
et problem! |