Turbomotor, 280 hestekræfter, automatgear,
fornemmelsen af luksusbil og en pris på 285.000
kroner. Det hænger ikke rigtig sammen. Men sætter
man gule discountplader foran og bagpå går
regnestykket op.
Det ser sådan ud:
1
stk. Opel Vectra Wagon ombygges til Van (det har
forhandleren allerede sørget for). Købspris uden
moms: kr. 283.881. Moms oveni (hvis ikke bilen
bruges i erhverv og man får pengene retur fra Skat)
og så er prisen 328.691 kroner. Behænger man
vidunderet med OPC udstyr i rå mængder stiger prisen
til 392.270 kroner inkl. moms – men så har man også
en af landevejens mest sportslige og
bemærkelsesværdige sports-varebiler.
Kunststykket har kunnet lade sig gøre siden
regeringens afgiftsændringer sidste sommer. Om det
er specielt miljørigtigt at drøne derud af –
8,8 kilometer på en liter benzin (med automatgear)
og samtidig udlede 271 g CO2 ud i atmosfæren pr.
kørt kilometer (det er dårligere end eksempelvis en
Audi Q7 med 233 hestes dieselmotor, som var en af
mange såkaldte store firehjulstrækkere, der var ét
af målene for afgiftsændringerne)
er der ikke mange regeringsrepræsentanter, der
længere tager notits af. Sådan er lovgivningen
blevet og så mange hestekræfter, så megen luksus får
man ikke til samme pris på noget, der bare ligner
afblegede, afgiftsbelastede nummerplader.
Det forudsætter selvfølgelig, at man kan klare sig
med blot to forsæder. Men det kan rigtig mange
mennesker nu om dage. Og der kan køres meget i taxi
for de penge man sparer. I anskaffelse beløber det
sig til tæt ved det samme beløb, som man har betalt
for bilen.
På den anden side er prisen på Vectra’en så høj, at
det næppe alene er for at opnå stor effekt og unikke
fartpræstationer, at man køber sådan en bil.
Hvad er sådan en Vectra så godt for?
Langture. Frem for alt langture og især ned af de
tyske motorveje, hvor hestekræfterne og topfarten på
250 km/t gør en forskel. En fremragende bil til
erhvervs køreturen, hvor man har brug for pladsen
bagtil, højest er to i bilen og alternativet er en
flyvetur, som bestemt ikke er skånsom overfor
miljøet og ikke gør det muligt, at medbringe bare en
brøkdel af det, man kan have bagi en Vectra Van.
2,5 kubikmeter plads, har Opel opgjort det til.
Plads, der kan benyttes, bl.a. fordi Opel stiller
meget store krav til de rum adskillelser og
fastsuringsøjne, som skal hindre indholdet i
bagageafsnittet i, at lave ravage i personafsnittet
i tilfælde af en ulykke eller katastrofeopbremsning
(læs
her>>>). Det har særlig betydning i denne Vectra
variant, for netop den høje topfart og de brede dæk
gør en maksimal opbremsning særdeles hurtig.
Velkørende i enhver forstand
Opel Vectra er i sig selv – uanset model variant –
en meget velkørende bil. Den er baseret på General
Motors såkaldte Epsilon platform, som er en af
markedets bedste og også benyttes af bl.a. Cadillac
og Saab. Undervognen sikrer stabiliteten ved meget
høj fart og selvom vi ikke har afprøvet Vectra
Van OPC ved maks-hastighed, har vi tidligere kørt flere
forskellige Vectra’er med hastigheder på op til 225
km/t og de kører snorlige, med stor respit og er
samtidig rigtig komfortable.
|