Frasiger man sig sportssæder, kan man spare 80.000
kroner. Det forudsætter dog, at man er liebhaver til
en Opel Vectra Wagon med 250 hestekræfter. Er man
det, opnår man let og elegant den store besparelse.
I
bogstaveligste forstand, for uden sportssæder hedder
Vectra’en lige pludselig ”Elegance” i stedet for
”Sport”. Resten er det samme og slutfacit er til at
tage at føle på: En Opel Vectra 2,8 V6 Turbo
Elegance koster 415.500 kroner. Og vil man have
ekstra meget plads, som i den prøvekørte Wagon (dvs.
stationcar) version, er prisen blot 25.000 kroner
højere. Det må være noget nær markedets billigste
tilbud, hvis man opgør prisen pr. hk. I hvert fald
er det et særdeles konkurrencedygtigt tilbud.
Slutspurten
Forklaringen er enkel: Opel har indledt slutspurten.
Til næste efterår kommer der en helt ny stor Opel
mellemklassebil på markedet. En afløser for Vectra
men en bil med et nyt navn. Vi venter spændt på,
hvad Opel kommer op med, for virkeligheden er, at
Opel Vectra har levet så længe fordi den er en meget
funktionel og især velkørende bil. Hvis nyheden er
endnu bedre ser det rigtig godt ud!
At Opel Vectra er velkørende er af afgørende
betydning, når man spænder 250 heste på forakslen og
gør det muligt, ikke bare at accelerere køretøjet
til 100 km/t på godt 7 sekunder, men også at kunne
runde de 250 km/t. Det sidste er afslørende for en
bils køreegenskaber. 250 km/t ER meget
hurtigt, men er en bil stabil og styresikker ved den
fart, er den eminent ved lavere hastigheder og Opel
Vectra scorer topkarakter på den øvelse.
Praktisk
Det gør den også, når det handler om praktisk
anvendelighed. Stationcar’en er rummelig, men den er
også tilgængelig og praktisk. Derved bliver den nem
at betjene sig af og derfor er den levedygtig nogle
år ud i fremtiden – selvom Opel måtte sætte nye
normer næste efterår.
Prisfaldet – for det er reelt det, der er tale om –
på 80.000 kroner, gør Vectra V6 rigtig attraktiv.
Den dækker nemlig ikke blot ”super-power”, men også
et omfattende udstyrsniveau inklusive
kørehjælpemidler som elektronisk støddæmperkontrol
og alufælge. Køber man den såkaldte ”businesspakke”
til 6000 kroner oven i, får man 8-vejs justerbart
førersæde, elektronisk klimakontrol, fartpilot,
boardcomputer og el-ruder bagtil. Det er
selvfølgelig attraktivt i sig selv, men siger ligeså
meget om, hvad der ellers følger med.
Tørstig
Lutter roser indtil nu, men selvfølgelig vokser
træerne ikke ind i himlen. Der er tale om en
udpræget firmabil, hvor udgifterne afholdes af
firmaet. For driftsøkonomien er ikke lav, ikke når
det gælder benzinforbruget i hvert
V6 motoren yder 250
hestekræfter. Den er en sand fornøjelse - undtagen
når man skal betale for festlighederne, men det
gælder alle kraftige motorer.
Bagagerummet er ikke
blot rummeligt men også regulært og funktionelt.
|