| 
							
							Vi var med, da Opel præsenterede den nye geniale 
							Opel Meriva for første gang, endnu inden den var 
							kommet til Danmark (læs 
							her>>>). Den er nu for længst kommet på markedet 
							og vi har haft lejlighed til at prøvekøre den over 
							lidt længere tid og med en lidt mindre motor end ved 
							første lejlighed. Det bliver den ikke mindre genial 
							af. 
							
							  
							
							Meriva’ens funktionalitet med de to sidedøre i hver 
							side, der er åbnes som var de fløjdøre, er nemlig 
							den samme, uanset modelvariant. Dette såkaldte 
							FlexDoor system har vi indgående beskrevet tidligere 
							og det skal vi ikke gøre mere ud af hér, blot 
							konstatere, at man bestemt ikke bliver mindre 
							begejstret over indstigningsforholdene som tiden 
							går. Det er klart, at funktionaliteten umiddelbart 
							er den væsentligste grund til at man vælger Meriva, 
							men pris og udstyr er heller ikke uden betydning, 
							for det er nemlig begge dele på hvert sit attraktive 
							niveau. 
							
							  
							
							
							Lav indstigningspris 
							
							Den aller billigste Meriva koster kun 210.000 
							kroner. Det er virkelig en unik pris for en unik 
							bil. Den prøvekørte mellemudstyrsversion, Enjoy, 
							koster 240.000, hvoraf de 15.000 kroner er merprisen 
							for en 120 hestes motor (i stedet for 100 hk) og 
							resten går til mere udstyr. 
							
							  
							
							Men allerede i basis version har man et omfattende 
							udstyr. Foruden dørsystemet inkluderer det også 
							FlexSpace (variabel bagagerumsplads), elektrisk 
							håndbremse (som er bekvem at betjene, men har visse 
							begrænsninger – den kan f.eks. ikke benyttes som 
							kørehjælpemiddel på vinterglatte veje), el-betjente 
							sideruder (foran) og sidespejle samt fjernbetjening 
							af centrallås og bagklap. 
							
							  
							
							
							Varme i rattet 
							
							I Enjoy versionen, som mao. koster 15.000 kroner 
							oven i standardudrustningen, får man bl.a.  
							aircondition, fartpilot, sædevarme, ”FlexRail” 
							skinnesystemet med bakke og kopholder samt noget så 
							eksotisk som varme i rattet med i prisen. 
 
							   
							 
							FlexRail armlænet er på billedet 
							taget ud af skinnen mellem forsæderne. 
 
							
							Lægger man yderligere 20.000 kroner oveni er bilen 
							desuden udrustet med bl.a. tågeforlygter, FlexRail 
							armlæn, boardcomputer, el-betjente sideruder bag og 
							16” letmetal fælge.   
							
							Udover savnet af tågeforlygter er Enjoy helt klart 
							den variant, hvor man får mest for pengene. 
							
							  
							
							
							Harmonisk 
							
							120 hestes turbo-motoren er ikke at sammenligne med 
							140 hestes maskinen, men den hænger nu meget godt 
							med og så er benzinforbruget og dermed også CO2 
							udledningen mindre (16,4 km/l vs. 14,9). Meriva med 
							120 hk er 15.000 kroner billigere end modellen med 
							de 140 hestekræfter, så har man lyst til større 
							effekt er den til at komme i nærheden af. 
 
							 
 
							
							Køreegenskaberne er ikke typisk tyske. Det 
							indebærer, at Meriva er en ret komfortabel bil – 
							uden at være overblød. Som sådan byder den heller 
							ikke på køreegenskaber som en racervogn, og netop 
							derfor er 120 hestes maskinen ikke et dårligere valg 
							end de kraftigere motorer. Den harmonerer ganske 
							enkelt udmærket med køreegenskaberne. Det skal 
							tilføjes at stabiliteten er udmærket og 
							sidevindsfølsomheden moderat, så Opel har forstået 
							også hér at optimere forholdet mellem køreegenskaber 
							og funktionalitet. 
							
							  
							
							
							Svaghederne er få 
							
							Den lidt længere tid til at prøve bilen igennem 
							afslørede ikke mange svagheder og i hvert fald ikke 
							så mange, at de overskygger fordelene. Armlænene ved 
							fordørene ER smalle – det konstaterede vi allerede i 
							maj, der er ikke et reservehjul under FlexSpace 
							systemet i bagagerummet (men der er plads til det, 
							så det kan vel tilkøbes), bagklappen er tung, men 
							den slår så højt op at man ikke støder hovedet ind i 
							den og oven i købet kan stå i læ i regnvejr og 
							bagsæderne, som skal lægges ned, hvis 
							bagagekapaciteten skal forøges fra 400 liter 
							til imponerende 
							
							1,5 kubikmeter, kræver lige det rette greb, hvis man 
							udføre forvandlingen uden for store problemer. |