- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Meriva 1,3 CDTI ecoFLEX Enjoy: Attraktiv eco-løsning


Af Søren Clauding – april 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Også med 95 hestekræfter under motorhjelmen er man godt kørende i den nye Opel Meriva. Og det til trods for, at vi i den første test af den rummelige Opel med det unikke dørsystem (læs hér>>>), egentlig syntes, at der var god harmoni mellem de 120 benzinheste og bilens køreegenskaber.

 

Det sidste, altså det med køreegenskaberne, er måske det centrale bag det ræsonnement. For Meriva’en har fine komfortable køreegenskaber, som glimrende kan håndtere 120 hestekræfter og for den sags skyld også flere, hvis man måtte være forfalden til mere fart.

 

Komfortabel

Og kørekomforten ændres ikke, blot fordi man får færre hestekræfter. I testperioden oplevede vi en stiv sidevind på vej over Øresundsbroen. Det var næsten ikke til at mærke i bilen. Meget, meget fint, i særdeleshed set i lyset af, at Meriva’en har store sideflader og større højde – netop for at kunne opfylde pladsbehovene.

 

Maskineriet gør bestemt ikke Meriva’en til en racerbil. Vil man have en sådan, køber man næppe heller en Meriva. Men den lille 1,43 liters dieselmotor er forbavsende trækvillig og ved motorvejsfart er støjniveauet ganske beskedent. Maskineriet er civiliseret. - man skal dog lige vænne sig til, at motoren skal op i omdrejninger, inden man slipper koblingen ved grønt lys. Glemmer man det, går man i stå, og det skyldes ikke et stop-start system, for sådan et har Meriva’en ikke.



22,2 kilometer pr. liter

Idéen med den lille dieselmotor er mere end noget andet at spare brændstof og skåne miljøet. Og et officielt tal på 22,2 km/l, som man ikke helt kan opnå i praksis, men kommer temmelig tæt på, er rigtig flot. For til trods for Meriva’ens kompakte ydremål, er der tale om en relativt stor bil. Det giver et CO2 udslip på 119 g/km. Brændstoftanken rummer 54 liter, hvilket i praksis indebærer, at man kan køre over 1000 kilometer på en optankning. Det er dog umuligt i praksis at køre i topgearet (5. gear) ved bykørsel, hvor hastigheden er begrænset til 50 km/t – men merforbruget i 4. gear er ikke stort.

 

De funktionelle egenskaber har vi tidligere beskrevet og dem kommer vi ikke ind på hér. Blot hér at konstatere, at med det samme udstyr er man også i dieselvarianten godt kørende for en attraktiv pris. Den prøvekørte model er prissat til 247.000 kroner og kører man langt, kan det bestemt svare sig at køre diesel fremfor benzin


 

 


Model:

Opel Meriva 1,3 CDTI ecoFLEX Enjoy

Listepris:

Kr. 246.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l common-rail dieselmotor. 95 hk v. 4000 omdr./min. 180 Nm/1750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,8 sek./ 168 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

400-1500 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart rat med varme. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. 2 X Isofix. FlexSpace bagagerum.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt