Opel Insignia Sports Tourer i Motorradioen
Egentlig skulle prøvekørslen blot have handlet om en
Opel Insignia Sports Tourer med 140 dieselheste og
så på en lidt længere tur. Men så var der noget
andet, der fangede opmærksomheden – spørgsmålet om
økonomi. Man skal nemlig holde tungen meget lige i
munden, hvis man køber sådan en bil, for at komme ud
af det med den bedste økonomi. Så bliver man til
gengæld også ”præmieret” for det.
Scenariet ser sådan ud:
Opel sælger Insignia Sports Tourer med den
140-hestes dieselmotor, som vi prøvekørte.
Listeprisen er 440.900 kroner i den særlige Edition
udgave, som inkluderer en masse udstyr. Det særlige
ved lige præcis den bil er, at beskatningsværdien er
fastsat til blot 295.990 kroner.
Beskatningsværdien er det beløb, man skal betale
skat af, hvis bilen f.eks. er stillet til rådighed
som firmabil af ens arbejdsgiver. Der er med andre
ord en markant forskel på listeprisen og
beskatningsværdien – 145.000 kroner, og det er vel
en sjat penge.
Meget billigere med færre heste
Omvendt: Den selvsamme bil med samme udstyr kan
købes med en 120 hestes dieselmotor for blot 356.900
kroner. Da bilerne er identiske, kan man populært
sagt hævde at forskellen på de 84.000 kroner er
prisen for 20 hestekræfter. Det er ret kostbare
hestekræfter, for nu at sige det mildt.
Hvis nu den billigere bil købes som firmabil, så
sparer firmaet naturligvis nogle penge, men ofte er
der måske tale om en leasing aftale og så er
firma-regnestykket lidt anderledes. Et faktum er det
imidlertid, at beskatningsværdien er sat til 285.990
kroner. Den er godt nok lavere end værdien for den
model med den kraftigere motor, men kun 10.000
kroner.
Konklusion:
Hvis det er firmaet lige meget, måske fordi man kan
opnå en fordelagtig situation ved leasing, vil man
som bruger af en firmabil naturligvis vælge modellen
med 140 hestekræfter, fordi merskatten er ganske
beskeden.
Køber man Insigniaen privat, vil det være en dårlig
forretning at købe 140-hestes udgaven fremfor den
med 120 hk. De flere hestekræfter er ganske enkelt
ikke så mange penge værd.
Men hvorfor har Opel overhovedet begge biler i
programmet? Hvis man ser bort fra de danske
beskatnings- og afgiftsforhold er det naturligvis
fordi motorerne tilgodeser forskellige behov. Skal
man blot cruise lidt på det danske motorvejsnet, er
120-hestes udgaven udmærket, men skal man engang
imellem en tur ud på de tyske autobahns, er de
ekstra 20 hestekræfter ikke af vejen.
Det var det, vi prøvede.
Smidig maskine
140-hestes motoren præsterer også et drejningsmoment
på 370 NM allerede ved 1750 omdr./min. Med 6-trins
manuelt gear har man derved en meget smidig motor,
som er en fornøjelse at køre. Insignia’en bliver
ikke en racerbil, men er en udmærket langtursbil,
som ikke bare kan køre 200 km/t på toppen, men også
er i så god balance, at det intet problem er, at
køre med den fart, når trafikken tillader det.
Retningsstabiliteten er forbavsende god, parret med
det faktum, at bilen havde standardmonterede dæk.
Altså ikke specielt brede lavprofildæk, som ofte
forbindes med høj stabilitet. Derved er affjedringen
ret komfortabel, hvad der naturligvis også har
betydning på længere ture.
Vi afprøvede desuden bilen med omkring 200 kg i
bagagerummet og det fungerer forbilledligt.
Bagklappen slår højt op og er ret bred, man skal dog
passe på ikke at støde ind i de skarpe hjørner, som
er opstået, fordi Opel ikke har villet gå på
kompromis med det elegante design.
Udmærket brændstoføkonomi
Brændstoføkonomien er officielt 25,6 km/l. I praksis
ved dansk motorvejsfart, aircondition tilkoblet og
trafiktilpasning er tallet omkring 20 km/l. Ved
hurtig kørsel på de tyske autobahns forringes
brændstoføkonomien meget naturligt. Alligevel kørte
vi 17-18 km/l. Det var ret udmærket.
Taget i betragtning, at Insignia stationcar’en er
næsten 5 meter lang, er bagagekapaciteten
tilstrækkelig, men ikke overvældende. Til gengæld
ser bilen rigtig godt ud, og det har vel også en
betydning, hvis man anvender den som firmabil.
Edition udstyret
Edition udstyret inkluderer bl.a. læderrat med varme
og klimaanlæg med luftkvalitetssensor (så det selv
skifter til recirkulering, hvis den indsugede luft
indeholder for meget udstødningsrøg fra de andre
biler). Sædevarme, fartpilot, regnsensor m.v. er
også standard. Plus 8 airbags, ikke at forglemme. En
Insignia er ikke alene sikker pga. dens størrelse,
men også pga. dens sikkerhedssystemer.
Bagklappen er så bred, at den indeholder
baglygterne. Derfor findes der af hensyn til
sikkerheden et sæt ekstra lygter, indbygget i
dærkarmene. |