- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Opel Insignia Sport Tourer 1,6 Turbo ECOTEC

Ideel men forslugen langtursbil


Tekst: Søren Clauding – oktober 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvet Opel Insignia i et par forskellige varianter, men greb muligheden for afprøve Sport Tourer-varianten (stationcar) på en tur ned ad de tyske autobahns.

(læs hér>>> og hér>>>)

 

Sidstnævnte er en vigtig del af en test af en stor luksuøs mellemklassebil. Simpelthen fordi højfartstests afslører centrale elementer i en bils køreegenskaber. Og med den berømte Ypsilon undervogn i tankerne – den som blev benyttet i forgængeren, Opel Vectra – var forventningerne store. Så lad os begynde med køreegenskaberne.

 

Sprælsk men forslugen

Den prøvekørte version var udstyret med en 1,6 liters 180 hestes turbo-benzin motor. Sammenlignet med bl.a. den 220 hestes 2-liters variant, vi tidligere har testet, er den mindre motor meget mindre kedelig. Den er sprælsk og levende, om end der opleves en vis turbotøven, hvis ikke man holder motoren oppe i omdrejninger – men også ret forslugen. Til trods for, at regnvejr undervejs tvang os til længere stræk med moderat fart, var benzinøkonomien gennemsnitligt 9 kilometer pr. liter. Det er ikke ret acceptabelt efter vor dages normer.



Insignia’en var desuden udstyret med den såkaldte adaptive undervogn, hvor man manuelt kan vælge mellem sport og tourer. I indstillingen midt imellem klarer undervognen tingene selv og erfaringer var helt klart: Det er den meget bedre til på en langtur end vi. I sports-indstilling er affjedringen mere fast, men der er ingen mærkbar forskel på stabiliteten. I tourer-mode bliver affjedringen blødere. Det går ud over fornemmelsen af kørebanen og gør det faktisk knap så afslappende, at køre rigtig hurtigt.

 

Stabil

Stabiliteten fejler i øvrigt ingenting. De 18 tommer store hjul giver godt og stabilt vejgreb. Men Insignia føles ikke bedre end Vectra. Omvendt er Insignia, ikke mindst i Sport Tourer versionen med udvidet bagperron 4,91 meter lang, den er med andre ord en noget større bil og som sådan er sammenligningen ikke helt fair.

 

Designmæssigt ligner Sport Tourer naturligvis den almindelige Insignia. Men bagpartiet virker mere helstøbt. Opel har da også benyttet et usædvanligt design-element ved at lade bagklappen gå helt ud til den bagkofangeren, så de går over i hverandre som en helhed. Desuden åbner den højt – og tager baglygterne med – så Opel har indvendigt, under bagklappen, monteret ekstra lygter, inkl. baklys, så man også kan ses og selv se med bagklappen åben ved nattetide.

 


 


 

Vellykket

Konstruktionen er designmæssigt vellykket, men om bagklappen så også beskadiges ved let påkørsel bagfra, melder historien intet om. Den føles som om, den er fremstillet af et plastmateriale og tager formentlig imod lette stød uden at det kræver udskiftning af hele bagklappen – en operation som kun Opel værkstedet vil have glæde af. På den prøvekørte udgave var bagklappen i øvrigt elektrisk – det er en stor fordel, når en stor og tung klap skal åbnes.

 

Indenfor disponerer man over 550 liter bagageplads, som naturligvis kan udvides når bagsæderne lægges ned. Der er et næsten heldækkende bagagerumsdækken, som dog ikke rigtigt fylder ud under bagklappen, og man har derfor monteret et aftageligt bagagerumsdækken under bagruden direkte på bagklappen. En pudsig, men rimelig effektiv løsning.



Model:

Opel Insignia 1,6 Sport Tourer 1,6 Turbo ECOTEC Cosmo

Listepris:

kr. 422.850

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbo benzin. 180 hk. 230 Nm v 2050-5500 omdr./min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek/220 km/t/

12,7 km/l /186 g/km

Længde:

4,91 m

Bagagerum:

550 liter

Diverse

ABS med EBD. ESP med ASR. EBA. Alufælge. 8 airbags. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. El-højde justerbart førersæde. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt