- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Insignia EcoFLEX

 

Opel Insignia EcoTech


Sammenligningstest:

Opel Insignia 2,8 Turbo EcoTech 4X4 vs Opel Insignia 2,0 CDTi EcoFLEX


Køreglæde og miljø’et


Tekst: Søren Clauding – november 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EcoTech eller EcoFLEX – forskellen er ens, stort set, og det er svært at høre forskel på ordene. Men i praksis er forskellen ret stor, ikke mindst i denne sammenligning mellem to varianter over samme tema, frembragt af samme fabrik, naturligvis. Målet var imidlertid at fastslå, om køreglæde og miljø’et kunne hænge sammen, om EcoFLEX vil kunne konkurrere med EcoTech.

 

Sammenligningen er ulige. For Opel Insignia 2,8 Turbo EcoTech havde 4-hjulstræk, automatgear og en 260 hestes benzinmotor under motorhjelmen. Plus Cosmo udstyr og ekstra udstyrspakker. Og prisen er 600.000 kroner plus udstyret – i alt 670.000 kroner.

 

Tarveligt at sætte den op imod Opel Insignia 2,0 CDTi EcoFLEX? For her benyttes dieselkraft, der er intet særligt udstyr og man skal selv stå for gearskiftet. Men prisen er kun 410.000 kroner og man kan køre mere end dobbelt så langt på en liter prisbillig dieselolie. Vi havde dog valgt modellen med 160 hestes dieselmotor i stedet for at nøjes med en version med mindre effekt. Simpelthen fordi køreglæde i en stor bil som Insignia er uløseligt knyttet sammen med motorkraft. En mindre motor og sammenligningen ville virkelig have været unfair.

 

Flere forskelle

EcoTech’en var udrustet med det såkaldte Flexride system, som tilretter bilens affjedringskarakteristika efter de øjeblikkelige kørselsforhold. Man kan manuelt vælge mellem en sportslig indstilling eller en komfort – eller lade systemet klare tingene selv. Dertil kommer at 19” alufælge og brede ultra lavprofildæk optimerede vejgreb og styrepræcision.


17" alufælge på EcoFLEX.

 

19" alufælge på EcoTech.


Mod det måtte EcoFLEX klare sig med 17” fælge og resten var derpå op til føreren…

 

På præstationsområdet taler tallene deres klare sprog: 250 km/t vs 221. 0-100 km/t på 7,1 sekunder vs 9,5.

 

Analyse:

EcoTech betyder på Opel sprog, at der er taget hensyn til brændstofudnyttelsen. Derfor kan versionen med 2,8 liters 6-cylindret turbo motor endda køre 9,1 km pr. liter benzin – i modsat fald havde det været værre.

 

EcoFLEX betyder på Opel sprog, at bilen er optimeret med henblik på lavest mulig brændstofforbrug og CO2 udledning. Det har man bl.a. gjort ved at foretage aerodynamiske indgreb, så luftmodstandskoefficienten er 0,26 i stedet for 0,27. Resultatet er enestående: 19,2 km pr. liter dieselolie og en CO2 udledning på blot 136 g/km vs 258!

 

Dieselmotoren

 

Benzinmotoren


 

EcoTech versionen er virkelig velkørende. Den beskedne affjedring gennem dæksiderne kompenserer Flexride systemet for, så kørekomforten bliver langt bedre. Helt tålelig, faktisk. Og skal man hurtig omkring hjørnerne eller gennem en dobbelt undvigemanøvre med al for høj fart, gør den pludseligt opstrammede undervogn, at projektet har større chance for at lykkes.

 

I EcoFLEX mødes man af en konventionel affjedring, men den er udmærket i harmoni med det større bidrag til affjedringen, som dæksiderne leverer. I en kritisk situation er man ikke helt så godt hjulpet som i EcoTech’en, men kørekomforten er ikke meget anderledes. Støjniveauet er til gengæld højere – måske i virkeligheden den største forskel på de to biler. Styrepræcisionen er overraskende ens på de to biler.

 

Miljøet vinder

Pga. dieselmotorens naturligt større drejningsmoment fornemmes forskellen i fartpræstationerne først ved højere hastigheder. I praksis er der ikke meget forskel på 7,1 og 9,5 sekund, når det i sidste instans er vejgrebet fra 0 km/t, der er begrænsningen de første meter. Hér har firehjulstrækket i EcoTech en stor indflydelse.

 

Ikke desto mindre, hvis der skal kåres en vinder, løber EcoFLEX med sejren. Pris og miljø er de væsentlige grunde – og køreglæden er ikke væsens forskellig trods de store tekniske forskelle.

 

Se tekniske forskelle nedenfor. Læs tidligere tests af Opel Insignia hér: Opel Insignia 2,0 CDTi, Opel Insignia 2,0 Turbo 4X4, Opel Insignia Sport Tourer 1,6 Turbo.


Model:

Opel Insignia 2,8 Turbo EcoTech 4X4 Aut. Cosmo

Listepris:

kr. 595.050

Motor og transmission:

6 cyl. 2,8 l Turbo benzin. 260 hk – 6 trins automatgear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

7,1 sek/250 km/t/

9,1 km/l /258 g/km

 

 

Model:

Opel Insignia 2,0 CDTi EcoFLEX Edition

Listepris:

kr. 407.675

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l common-rail diesel. 160 hk – 300 Nm ved 1750-2500 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

11,1 sek/205 km/t/

17,2 km/l /154 g/km

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt