Øvelsen var egentlig ret simpel: I disse
energispare- og miljøtider: er det muligt at køre
sportsligt og samtidig være skånsom imod miljø’et? I
en Opel Corsa 1,7 CDTi Sport er det korte svar: Ja!
Opel Corsa har vi prøvet ved flere tidligere
lejligheder.
Læs hér>>> og om den særlige
OPC-udgave hér>>>. Når det handler om den
variant, vi denne gang har sat fokus på, er der
foretaget flere ændringer, netop med det formål at
gøre den sportslig og spændende.
Vægtfordelingen
For det første er den udstyret med blot en enkelt
dør i hver side. Det har givet designerne mulighed
for at omdefinere bagenden, så den er langt mere
sportslig i sit udtryk. I køremæssig forstand har
det den betydning, at vægtfordelingen bliver lidt
anderledes – og det arbejder i samme retning som den
tungere dieselmotor gør det, sammenlignet med en
benzin-dreven Corsa: Mere vægt på forenden og mindre
vægt på bagenden.
Det kompenseres der til dels for ved at undervognen
på Sportsudgaven er strammet op. Derfor opleves
Corsa Sport på én gang sportslig og samtidig en
smule mere tung end standard-udgaven med
benzinmotor.
Men hvad gør man ikke for at skåne miljø’et…
Mindre CO2 udledning
Resultatet er da også overbevisende. 1,7 liters
motoren præsterer 125 hestekræfter. Den frembringer
et moment på 280 Nm ved 2300 omdrejninger. Dér
frembringer man fra Opels side en sportslig
fornemmelse, fordi motoren skal godt op i
omdrejninger før man oplever kræfterne. Ved at geare
Corsa’en, så topfarten begrænses til 195 km/t, får
man god trækkraft op igennem de seks gear og
fartpræstationerne er gode: 0-100 km/t på 9,9
sekunder – samtidig med at man kører hele 20,8 km/l
og kun udleder 130 g CO2 pr. km.
…sådan da, for udnytter man bilens fartpotentiale
forringes brændstoføkonomien og dermed stiger
miljøbelastningen. Så vil man virkelig køre
økonomisk og miljørigtigt tøffer man af sted og
kunne egentlig klare sig med meget ringere effekt.
Omvendt har man den så ikke, når man har brug for
den!
Miljø-rigtig kørsel og sportslig kørsel går ikke
hånd i hånd. Men sammenligner man med regulære
|