- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Corsa 1,7 CDTi Sport

Sportsbil med dieselpower


Tekst: Søren Clauding – december 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Øvelsen var egentlig ret simpel: I disse energispare- og miljøtider: er det muligt at køre sportsligt og samtidig være skånsom imod miljø’et? I en Opel Corsa 1,7 CDTi Sport er det korte svar: Ja!

 

Opel Corsa har vi prøvet ved flere tidligere lejligheder. Læs hér>>> og om den særlige OPC-udgave hér>>>. Når det handler om den variant, vi denne gang har sat fokus på, er der foretaget flere ændringer, netop med det formål at gøre den sportslig og spændende.

 

Vægtfordelingen

For det første er den udstyret med blot en enkelt dør i hver side. Det har givet designerne mulighed for at omdefinere bagenden, så den er langt mere sportslig i sit udtryk. I køremæssig forstand har det den betydning, at vægtfordelingen bliver lidt anderledes – og det arbejder i samme retning som den tungere dieselmotor gør det, sammenlignet med en benzin-dreven Corsa: Mere vægt på forenden og mindre vægt på bagenden.



Det kompenseres der til dels for ved at undervognen på Sportsudgaven er strammet op. Derfor opleves Corsa Sport på én gang sportslig og samtidig en smule mere tung end standard-udgaven med benzinmotor.

 

Men hvad gør man ikke for at skåne miljø’et…

 

Mindre CO2 udledning

Resultatet er da også overbevisende. 1,7 liters motoren præsterer 125 hestekræfter. Den frembringer et moment på 280 Nm ved 2300 omdrejninger. Dér frembringer man fra Opels side en sportslig fornemmelse, fordi motoren skal godt op i omdrejninger før man oplever kræfterne. Ved at geare Corsa’en, så topfarten begrænses til 195 km/t, får man god trækkraft op igennem de seks gear og fartpræstationerne er gode: 0-100 km/t på 9,9 sekunder – samtidig med at man kører hele 20,8 km/l og kun udleder 130 g CO2 pr. km.



…sådan da, for udnytter man bilens fartpotentiale forringes brændstoføkonomien og dermed stiger miljøbelastningen. Så vil man virkelig køre økonomisk og miljørigtigt tøffer man af sted og kunne egentlig klare sig med meget ringere effekt. Omvendt har man den så ikke, når man har brug for den!

 

Miljø-rigtig kørsel og sportslig kørsel går ikke hånd i hånd. Men sammenligner man med regulære

 

Multijusterbart læderrat og sportslig indretning underbygger fornemmelsen af en sportslig bil.


 

sportsbiler klarer Corsa-dieselen sig rigtig godt. Man har oplevelsen af en sportslig bil, præstationerne følger rimelig godt med – og boltrer man sig ligeså meget i Corsa’en som man ville gøre i alternative sportslige biler, også indenfor Opels modelprogram, kan man om ikke andet glæde sig over at såvel forurening som brændstofforbrug er langt mindre.

 


Model:

Opel Corsa 1,7 CDTi Sport

Listepris:

Kr. 196.402

Motor og transmission:

4 cyl. 1,7 l. common-rail turbodiesel. 125 hk – 280 Nm v 2300 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek/195 km/t/

20,8 km/l 130 g/km

Længde:

4,00 m

Bagagerum:

285 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. Multijusterbart multifunktions læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sportssæder. Sædevarme. Isofix. Dobbeltgulv i bagagerum.


Bagagerummet har dobbeltbund, som øger rummeligheden. Men det sker på bekostning af reservehjul.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt