To ting går vanskeligt hånd i hånd: En rummelig bil
og en miljørigtig bil. Det sidste er nemlig
vanskeligere at opnå, hvis bilen er rummelig og
dermed stor. Derfor udmærker de miljørigtige og
brændstoføkonomiske biler sig ved at være små. Ikke
den store videnskab – det er alle vist efterhånden
blevet klar over.
Men der arbejdes på undtagelser. Og en af måderne,
hvorpå man kan forbedre en bils miljøegenskaber, er
ved at optimere en række basale faktorer. Det har
Opel gjort med den nye Corsa ecoFLEX.
Navnesnak
Lad nu være med at gruble for meget over hvad
ecoFLEX betyder. Bilfabrikkerne har store problemer
med at finde deres individuelle smarte betegnelse
for deres økorigtige modelvarianter. Hos Opel har
man valgt eco (som vist siger sig selv) samt FLEX,
som ikke giver menigmand megen mening. Men det
dækker over følgende:
Et fald i den gennemsnitlige CO2 udledning fra 119
til 109 g/km. En forbedring i brændstoføkonomien på
1,8 km/l i forhold til en vanlig Corsa 1,3 CDTI –
til 24,4 km/l. Ingen revolution, men hvorfor ikke
opnå den fordel, når det nu kan lade sig gøre?
Helhedsbilledet
Svaret er enkelt: For at opnå de forbedrede
miljøegenskaber, har Opel måttet gå på kompromis med
andre basale egenskaber. Nogle er en fordel, andre
knap så heldige, men det skal med det samme noteres,
at helhedsbilledet er ret godt.
For det første findes Corsa ecoFLEX kun i
versionerne med det lave og mellemste udstyr. Den
Corsa, som har knap så godt et CO2 tal, er
topmodellen ”Cosmo”. Cosmo er i kraft af sit højere
udstyrsniveau 35 kg tungere end Enjoy. Det er noget,
der batter, når Opel eksempelvis har monteret 7,2 kg
lettere hjul på ecoFLEX frem for Cosmo. Tilsammen
bliver vægtforskellen altså 42 kg. De lettere hjul
er en fordel for køreegenskaberne, hvor
bilkonstruktørerne altid forsøger at sænke den
såkaldte uaffjedrede vægt mest muligt for at opnå
bedre vejgreb.
Lav rullemodstand
Dækkene på ecoFLEX har lavere rullemodstand. De
skulle principielt have samme vejgreb som ”normale
dæk” og vi kunne da heller ikke i praksis mærke
nogen forskel. Men det kunne være interessant at
afprøve dem imod hinanden – det havde vi desværre
ikke mulighed for.
ecoFLEX er til gengæld sænket i forhold til den
almindelige Corsa. Ikke mindre end 2 cm! Det giver
en forbedret aerodynamik, men det giver også en
kortere fjedervandring og dermed en fastere
affjedring. Det gør så ikke så meget, fordi
dieselbiler ofte har en lidt strammere affjedring, i
hvert fald på forvognen, for at kompensere for en
tungere motor, og vores oplevelse var da bestemt
heller ikke, at Corsa ecoFLEX var ukomfortabel. Men
den strammere undervogn kunne mærkes – og da bilen
ikke har noget, der bare ligner et sportsligt
præstationsniveau, er køreoplevelsen en anelse
uharmonisk: En stram undervogn er god, hvis man skal
hurtigt omkring hjørnerne og har et kraftoverskud
under motorhjelmen, men det er ikke tilfældet hér.
Højere gearing
Med til at påvirke fartoplevelsen, men samtidig
medvirkende til at forbedre energiforbruget, er en
højere gearing, som på den ene side øger topfarten
fra 163 til 168 km/t og samtidig forringer
accelerationspotentialet med et halvt sekund. Der
skal mindst bruges 14,9 sekunder for at nå 100 km/t
i Corsa ecoFLEX. |