- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Corsa 1,3 CDTI 3d ecoFLEX Enjoy

Rummelig og miljørigtig


Tekst: Søren Clauding - april 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To ting går vanskeligt hånd i hånd: En rummelig bil og en miljørigtig bil. Det sidste er nemlig vanskeligere at opnå, hvis bilen er rummelig og dermed stor. Derfor udmærker de miljørigtige og brændstoføkonomiske biler sig ved at være små. Ikke den store videnskab – det er alle vist efterhånden blevet klar over.

 

Men der arbejdes på undtagelser. Og en af måderne, hvorpå man kan forbedre en bils miljøegenskaber, er ved at optimere en række basale faktorer. Det har Opel gjort med den nye Corsa ecoFLEX.



Navnesnak

Lad nu være med at gruble for meget over hvad ecoFLEX betyder. Bilfabrikkerne har store problemer med at finde deres individuelle smarte betegnelse for deres økorigtige modelvarianter. Hos Opel har man valgt eco (som vist siger sig selv) samt FLEX, som ikke giver menigmand megen mening. Men det dækker over følgende:

 

Et fald i den gennemsnitlige CO2 udledning fra 119 til 109 g/km. En forbedring i brændstoføkonomien på 1,8 km/l i forhold til en vanlig Corsa 1,3 CDTI – til 24,4 km/l. Ingen revolution, men hvorfor ikke opnå den fordel, når det nu kan lade sig gøre?

 

Helhedsbilledet

Svaret er enkelt: For at opnå de forbedrede miljøegenskaber, har Opel måttet gå på kompromis med andre basale egenskaber. Nogle er en fordel, andre knap så heldige, men det skal med det samme noteres, at helhedsbilledet er ret godt.

 

For det første findes Corsa ecoFLEX kun i versionerne med det lave og mellemste udstyr. Den Corsa, som har knap så godt et CO2 tal, er topmodellen ”Cosmo”. Cosmo er i kraft af sit højere udstyrsniveau 35 kg tungere end Enjoy. Det er noget, der batter, når Opel eksempelvis har monteret 7,2 kg lettere hjul på ecoFLEX frem for Cosmo. Tilsammen bliver vægtforskellen altså 42 kg. De lettere hjul er en fordel for køreegenskaberne, hvor bilkonstruktørerne altid forsøger at sænke den såkaldte uaffjedrede vægt mest muligt for at opnå bedre vejgreb.

 

Lav rullemodstand

Dækkene på ecoFLEX har lavere rullemodstand. De skulle principielt have samme vejgreb som ”normale dæk” og vi kunne da heller ikke i praksis mærke nogen forskel. Men det kunne være interessant at afprøve dem imod hinanden – det havde vi desværre ikke mulighed for.



ecoFLEX er til gengæld sænket i forhold til den almindelige Corsa. Ikke mindre end 2 cm! Det giver en forbedret aerodynamik, men det giver også en kortere fjedervandring og dermed en fastere affjedring. Det gør så ikke så meget, fordi dieselbiler ofte har en lidt strammere affjedring, i hvert fald på forvognen, for at kompensere for en tungere motor, og vores oplevelse var da bestemt heller ikke, at Corsa ecoFLEX var ukomfortabel. Men den strammere undervogn kunne mærkes – og da bilen ikke har noget, der bare ligner et sportsligt præstationsniveau, er køreoplevelsen en anelse uharmonisk: En stram undervogn er god, hvis man skal hurtigt omkring hjørnerne og har et kraftoverskud under motorhjelmen, men det er ikke tilfældet hér.

 

Højere gearing

Med til at påvirke fartoplevelsen, men samtidig medvirkende til at forbedre energiforbruget, er en højere gearing, som på den ene side øger topfarten fra 163 til 168 km/t og samtidig forringer accelerationspotentialet med et halvt sekund. Der skal mindst bruges 14,9 sekunder for at nå 100 km/t i Corsa ecoFLEX.

 


 

Et minus, som måske alene gjaldt testbilen, var en kraftig resonans ved omkring 100 km/t. Det kan skyldes den højere gearing, men vi håber, at det alene var testbilen, som havde en uheldig side. Resonansen forsvandt ved motorvejsfart.

 


Model:

Opel Corsa 1,3 CDTI 3d ecoFLEX Enjoy

Listepris:

Kr. 159.950

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l. common-rail turbodiesel. 75 hk – 170 Nm v 1750-2500 o/min. Dieselpartikelfilter.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

14,9 sek/168 km/t/

24,4 km/l 109 g/km

Længde:

4,00 m

Bagagerum:

285 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Dobbeltgulv i bagagerum.


Læs vores tests af andre Corsa varianter hér:

Opel Corsa

Opel Corsa 1,3 CDTi Easytronic

Opel Corsa CDTi Sport

Opel Corsa OPC


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt