En ting er, at spare penge ved at køre langt på
literen, et andet er at gøre det i praksis. I en
Opel Corsa 1,3 CDTI med hydraulisk gearskifte sker
det automatisk.
Man kan sige det på den måde: Det er stort set
umuligt, ikke at køre langt på literen i sådan en
bil. Og med ”langt” menes næsten 21 km på en liter
dieselolie. Årsagerne er flere: Med 90 hestekræfter,
udviklet af en 1,3 liters common-rail dieselmotor,
kan man ikke rigtig fremprovokere et stort
brændstofforbrug, fordi motoren simpelthen ikke gør
det muligt helt at køre Corsa’en, som den har
køreegenskaber til og derfor kører man automatisk
langt på literen.
Ingen fejlbetjening
Benytter man desuden det elektronisk styrede
”Easytronic” gearskifte og lader det styre, hvornår
der skal skiftes gear, sker gearskiftene på de helt
rigtige tidspunkter og så er fejlbetjening eller
sløseri ikke årsagen til for stort et
brændstofforbrug. Så kører man også automatisk langt
på literen.
Hvorfor så ikke blot benytte en helt almindelig
automatgearkasse? Igen er det økonomien, der spiller
ind. For det første er merprisen for en konventionel
automatisk gearkasse 35.000 kroner – et Easytronic
system får man for blot 10.000. For det andet
leverer Opel slet ikke en automatgearkasse til
diesel Corsa’erne – men det skyldes nok den
uforholdsmæssigt store merpris.
Hydraulisk mekanisme
Eller også har det med selve funktionen at gøre. En
dieselmotor stiller andre krav til en automatisk
gearkasse, hvorimod et Easytronic gear egentlig blot
stiller andre krav til indstillingen af
elektronikken. Easytronic er en hydraulisk
mekanisme, der kobler ud og skifter gear i stedet
for, at føreren gør det selv. Det kræver ikke de
store indgreb i gearkassen.
I
praksis fungerer det såmænd udmærket, men på grund
af dieselmotorens store moment på 200 Nm allerede
ved 1700 motoromdrejninger i minuttet, er
nedbremsningen ikke så glidende som vi har oplevet
det i benzin-varianterne. Motoren begynder at blande
sig, når hastigheden er lav og giver nogle
motorbremse ryk, som ville være elimineret i en
almindelig automatisk gearkasse og som ikke mærkes
ved et almindeligt manuelt gearskifte, fordi man
naturligt kobler ud ved lave omdrejninger. Vipper
man lige til gearstangen, så den går ud af gear,
fungerer det på samme måde som i en bil med manuelt
gear, men det er vel ikke helt det, der er meningen.
Manuelt gear er hurtigere
Easytronic gearskiftet ikke er den hurtigste måde at
skifte gear på. Med |