Opel Corsa i
Motorradioen >>>
Den nye Opel Corsa er helt igennem en komplet bil i
kompakt-klassen. Den er moderne, velfungerende i
enhver forstand, den kører rigtig godt og har en
appellerende udstråling. Oven i købet er den
fornuftig prissat.
Det var da også grunden til, at undertegnede havde
netop Opel Corsa som favorit, da Årets Bil i Danmark
2015 skulle udnævnes. Ikke mindst den omstændighed,
at Opel også er kommet frem i forreste række med nye
motorer gør Corsa’en fortjent til titlen. Den bør
ganske enkelt tages med i enhver overvejelse af bil
i den klasse.
Større end de mindste
Det såkaldte B-segment, altså bilstørrelsen lige
over de allermindste, er i vækst for tiden. Gad vist
om ikke mange bilejere/købere har indset, at de små
minibiler i A-segmentet har mange fordele, men også
åbenlyse ulemper: de rummer ikke så meget, de må
typisk ikke trække en anhænger og ofte må der kun
sidde to personer på bagsædet. Og udseendet er en
smule hundehusagtigt, uanset hvor meget designerne
har lagt sig i selen for at forene det praktiske med
det æstetiske.
Det er man helt ude over med Corsa. Den ser godt ud,
moderne i sit snit, dynamisk og iøjefaldende. Den
er også rummelig – ikke den førende i klassen, med
en længde på 4,02 meter findes der andre biler med
mere plads. Men med 285 regulære bagagerums liter,
der kan udvides til 1100 kg, når bagsæderyglænene
lægges ned, har man væsentlig mere plads end i
småbilerne. Og rækker det ikke, må man efter den
prøvekørte version med 90-hestes 3-cylindret benzin
turbomotor trække en anhænger på op til 1200 kg.
Det indebærer, at man både vil kunne trække en stor
påhængsvogn og en mellemstor campingvogn. Ikke så
dårligt…
Prisattraktiv
Den billigste Corsa koster 118.000 kroner. Prisen
rammer minimumsprisen for biler i den størrelse og
er på niveau med de mest aggressive af
konkurrenterne. Hér får man Opels udmærkede, men
ikke alt for spændende 75-hestes benzinmotor i
maskinrummet og én dør i hver side.
I den prøvekørte variant, der koster godt 40.000
kroner mere, får man rigtig meget mere for pengene.
For det første fem døre i stedet for de tre, for det
andet den førnævnte 1-liters benzinmotor, hvormed
man kan køre 22,2 kilometer pr. liter benzin. Vi har
tidligere prøvet en kraftigere udgave af samme motor
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af Corsa (læs
om de første internationale prøvekørsler af Opel
Corsa hér >>>) og var spændte på de 90 hk.
Maskineriet skuffede på ingen måde – til trods for
at Corsa’ens køreegenskaber lægger op til god
motorkraft.
Den bedst kørende
Den lille 1-liters motor er bl.a. udstyret med en
modsat (krumtapakslen) roterende balanceaksel, der
oven i købet kører i en oliesump, og derved bliver
lydbilledet fremragende: Den er lydløs ved konstant
kørsel, og når man hører den under acceleration,
lyder den nærmest som en 6-cylindret benzinmotor.
Lavt vibrationsniveau følger med – en rigtig god
oplevelse. Den er desuden både smidig og
omdrejningsvillig, perfekt styret af elektronikken,
der sikrer sportslighed og samtidig en civiliseret
motorgang.
Men det bedste ved Opel Corsa er dens
køreegenskaber. Den er velafstemt, i fin balance, og
forener komfortabel affjedring med stor stabilitet
også ved hurtig kurvekørsel. Den er formentlig –
efter vores opfattelse – den bedst kørende bil i sin
klasse lige nu.
Udmærket udstyr
Foruden den større motor havde testbilen også det
højere Enjoy-udstyr. Det inkluderer bl.a. elektriske
sidespejle med varme, el-sideruder fortil,
multijusterbart læderrat med varme, sædevarme,
aircondition, fartpilot med –begrænset, on-board
computer og LED-kørelys, som gør det lettere at opnå
den gode benzinøkonomi i praksis, fordi det ikke er
så energikrævende.
Standard er også hill-start assist og aktive
nakkestøtter, der vipper frem i tilfælde af
kollision og reducerer risikoen for
piskesmældsskade.
Moderat prissat ekstraudstyr
Og så er ekstraudstyret moderat prissat. Det koster
f.eks. kun 1500 kroner at få automatisk lyskontrol,
automatisk nedblændeligt bakspejl og regnsensor.
Opels Intellilink infotainmentsystemet med 7”
farveskærm og mulighed for eksempelvis Opels Bringo
navigation, der bruger GPS’en i en tilsluttet
smarttelefon (som man dog må have ved siden af)
koster 5000 kroner.
Minusser: Ikke mange, men vær opmærksom på udsynet
bagud – det er set bedre.
|