- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Astra Wagon 1,8 Limited

Et godt stykke arbejde


Tekst: Søren Clauding – februar 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel har arbejdet målrettet på at skabe et godt omdømme. Det gælder kvaliteten, hvor Opel selv tør tage ansvaret og giver omfattende garantier, det gælder designet hvor såvel linieføring som køreegenskaber har fået et kraftigt løft opad og så gælder det ikke mindst prisen, hvor Opel har tilpasset niveauet til markedet. Det sidste skete sidste efterår, hvor listeprisen på flere af Opel Astra modelvarianterne blev reduceret med 6-7.5000 kroner.

 

Derved er Opel Astra også blevet et prisattraktivt alternativ i klassen for kompakte mellemklassebiler og Wagon-versionen – dvs. Astra i stationcar udgave – er nu fuldt konkurrencedygtig.

 

Fin funktion

Det skyldes også, at Opel foruden det elegante moderne Astra design har skabt en bil, der funktionsmæssigt er på forkant. Et godt eksempel er bagagerumsgardinet, som på stort set alle andre biler kræver tilvænning at bruge smertefrit. I Astra’en skubber man blot håndgrebet i midten nedad, så glider gardinet op af sig selv. Ligeså elegant trækkes det på plads igen styret af en skinne i hver side.



Bagagerummet er regulært og pænt stort. 350 liter siger ikke det hele, for det er pladsen under bagagerumsgardinet. I praksis er den større og oven i købet leveres bilen uden reservehjul, hvilket giver ekstra plads under bagagerumsbunden. Lægger man bagsæderne ned, øges rumindeholdet til 1,5 kubikmeter.



 

Bagsædepladsen

Bagagerumsklappen slår højt op og giver læ i regnvejr. Til gengæld er lidt af pladsen hentet hos bagsædepassagererne. Hér kan man godt være, selvom man er langbenet, men man sidder lidt klemt.

 

Det gør man ikke på forsæderne. Hér oplever man en lethed underbygget af et enkelt og moderne kabinedesign. Lysindfaldet er godt – vinduesviskerne skjules under forrudekanten – det er først når man skal orientere sig bagud at man kunne ønske sig lidt bedre udsyn.

 

Værdifuld komfortpakke

Den prøvekørte Limited-variant har et fornuftigt udstyr. Men desuden var bilen påmonteret den såkaldte komfortpakke. Den er værdifuld for den består af gode praktiske ting som fartpilot, halvautomatisk aircondition, 6-vejs justerbart førersæde,



 

midterarmlæn og et rigtig godt læderrat i mat læder som giver et fortræffeligt greb. Værdien er 18.000 kroner – men komfortpakken kan tilvælges, når man køber bilen, og så koster den kun 3000 kroner. De penge er rigtig godt givet ud.



Andre udstyrsting er en effektiv sædevarme, tre justerbare nakkestøtter på bagsædet, en effektiv bagrudevisker, som betjenes vha. en elektrisk satelit-arm ved rattet. Et enkelt klik og bagrudeviskeren starter. Et klik opad og forrudeviskerne starter, to klik og viskerhastigheden sættes op. Ligesådan virker afviserblinket – et enkelt klik og man igangsætter et kortvarigt blink ved vognbaneskift, to klik og afvisningen er permanent indtil den deaktiveres med et enkelt klik.

 

Diskret og pålidelig

Køreegenskaber er ikke det mest spændende ved Opel Astra – ikke at de er decideret kedelige, men man forventer sig måske noget mere af bilens design. Men de er pålidelige og stabile. Det samme gælder 1,8-liters motoren, der yder 140 hestekræfter. Fartpræstationerne og benzinøkonomien er OK. Motoren er ret diskret, bl.a. fordi den er ret lydløs, og den lægger ikke op til det, som den egentlig kan. Men en Opel Astra er jo heller ikke en racerbil – ikke i 1,8 Limited udgaven i hvert fald.



 

Og prisen: Listeprisen på lige godt 260.000 kroner er helt i harmoni med det, man får for pengene. Og vil man have samme bil, blot med mindre motorkraft, kan man anskaffe en 1,4 liters udgave for blot 235.000 kroner.

 


Model:

Opel Astra Wagon 1,8 Limited

Listepris:

Kr. 261.667

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 l. 140 hk

Præstationer acceleration/ topfart/

brændstoføk:

10,2 sek./ 208 km/t/ 13,3 km/l

Længde:

4,25 m

Bagagerum:

350 liter

Div. udstyr:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart rat. Aircondition. El-ruder for. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Pollenfilter. Re-cirkulering af kabineluften. Dæk reperationssæt. Tagræling.  

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt