At kalde Opel Astra TT en 2-i-én bil er måske lidt
misvisende. For der er faktisk plads til fire. Men
2-i-én handler naturligvis først og fremmest om, at
Astra TT både er en cabriolet og en coupé.
Mødet med den smarte Opel skulle vise sig også at
have yderligere en 2-i-én facet: Som coupé er den en
dynamisk, sportslig kompaktbil. Som cabriolet er den
nærmere en cruiser.
Årsagen til det er, at Opel Astra grundliggende er
en bil med fine køreegenskaber. Vi har tidligere
prøvekørt Opel Astra GTC (læs
hér>>>) og hvad køreegenskaberne angår, er
forskellen til Twin Top marginal. Det gælder
imidlertid ikke, når taget foldes ned i
bagagerummet.
Karrosseriet vrider sig
Årsagen er, at taget bidrager til karosseriets
vridningsstabilitet, når det er i brug. Når taget er
foldet væk vrider karrosseriet sig en smule mere.
Desuden fører man tyngdepunktet bagud og nedad – det
ændrer faktisk på køreegenskaberne. Ikke radikalt,
men mærkbart. Dertil kommer, at ujævnheder i
asfalten forplanter sig til vinduesrammen og sætter
den i vibrationer. Det har næppe en betydning for
køreegenskaberne, men er iøjefaldende.
Derfor kører man helt naturligt ikke særlig
sportsligt, når TT er åben. Det gør så i bund og
grund heller ikke noget, for er fornøjelsen ved den
åbne bil ikke også meget større, når man tager det
roligt og lader vinden feje gennem hårtoppene. Selv
her i et halvkøligt efterår er fornøjelsen helt i (hår)top.
Fra fire til to
Som sådan gør det ikke så meget, at Astra ændrer
karakter. Men 2-i-én beskrivelsen får også en anden
betydning, for selvom der er sæder til fire, når
bilen er åben, er der lidt for meget vind i
hårtoppene, hvis man kører ud af byerne og sætter
farten op. Det klarer man ved hjælp af tillukkede
sideruder og en vindskærm, som spændes ud over
bagsædet og klappes op bag forsæderne. Men så kan
der selvsagt ikke sidde nogen bagi og så er bilen
forvandlet til en bil for to!
Oven i al den teknik skal det dog fastslås, at Opel
Astra Twin Top er en dejlig bil. Den er funktionel,
let at gå til og så er den også en fryd for øjet.
Sidstnævnte er en del af glæden ved den åbne bil,
måske ikke så meget at blive set som at lade
mennesker, der ser bilen blive i godt humør. Det var
præcis den oplevelse, vi havde i testperioden.
Fås billigere
Om det så er de over 450.000 kroner værd, som man
har betalt for TT’eren i den prøvekørte version 2,0
Turbo, er det et temperaments spørgsmål at afgøre.
Den er ikke billig, men med tanke på, at der ude i
maskinrummet er placeret en 200-hestes benzinmotor,
er prisen vel egentlig OK.
|