- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Astra Twin Top 2,0 Turbo

2-i-én bil


Tekst: Søren Clauding – oktober 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At kalde Opel Astra TT en 2-i-én bil er måske lidt misvisende. For der er faktisk plads til fire. Men 2-i-én handler naturligvis først og fremmest om, at Astra TT både er en cabriolet og en coupé.

 

Mødet med den smarte Opel skulle vise sig også at have yderligere en 2-i-én facet: Som coupé er den en dynamisk, sportslig kompaktbil. Som cabriolet er den nærmere en cruiser.

 

Årsagen til det er, at Opel Astra grundliggende er en bil med fine køreegenskaber. Vi har tidligere prøvekørt Opel Astra GTC (læs hér>>>) og hvad køreegenskaberne angår, er forskellen til Twin Top marginal. Det gælder imidlertid ikke, når taget foldes ned i bagagerummet.



Karrosseriet vrider sig

Årsagen er, at taget bidrager til karosseriets vridningsstabilitet, når det er i brug. Når taget er foldet væk vrider karrosseriet sig en smule mere. Desuden fører man tyngdepunktet bagud og nedad – det ændrer faktisk på køreegenskaberne. Ikke radikalt, men mærkbart. Dertil kommer, at ujævnheder i asfalten forplanter sig til vinduesrammen og sætter den i vibrationer. Det har næppe en betydning for køreegenskaberne, men er iøjefaldende.

 

Derfor kører man helt naturligt ikke særlig sportsligt, når TT er åben. Det gør så i bund og grund heller ikke noget, for er fornøjelsen ved den åbne bil ikke også meget større, når man tager det roligt og lader vinden feje gennem hårtoppene. Selv her i et halvkøligt efterår er fornøjelsen helt i (hår)top.

 

Fra fire til to

Som sådan gør det ikke så meget, at Astra ændrer karakter. Men 2-i-én beskrivelsen får også en anden betydning, for selvom der er sæder til fire, når bilen er åben, er der lidt for meget vind i hårtoppene, hvis man kører ud af byerne og sætter farten op. Det klarer man ved hjælp af tillukkede sideruder og en vindskærm, som spændes ud over bagsædet og klappes op bag forsæderne. Men så kan der selvsagt ikke sidde nogen bagi og så er bilen forvandlet til en bil for to!



Oven i al den teknik skal det dog fastslås, at Opel Astra Twin Top er en dejlig bil. Den er funktionel, let at gå til og så er den også en fryd for øjet. Sidstnævnte er en del af glæden ved den åbne bil, måske ikke så meget at blive set som at lade mennesker, der ser bilen blive i godt humør. Det var præcis den oplevelse, vi havde i testperioden.

 

Fås billigere

Om det så er de over 450.000 kroner værd, som man har betalt for TT’eren i den prøvekørte version 2,0 Turbo, er det et temperaments spørgsmål at afgøre. Den er ikke billig, men med tanke på, at der ude i maskinrummet er placeret en 200-hestes benzinmotor, er prisen vel egentlig OK.


 


 

Man kan også købe Astra TT med en 1,6 liters 115 hestes Ecotec motor. Den er perfekt til cruise, god nok til hverdagskørsel og økonomisk i mere end én forstand, for prisen for en Astra TT 1,6 er nedbragt til under 400.000 kroner.

 

Og så er der en ting til: med i ”Turbo-pakken” hører mulighed for at aktivere – eller deaktivere en sportsundervogn, så man kan vælge hvor stram opsætningen skal være. Perfekt til at ændre kørekarakteristika, når taget tages af eller på. Udstyrsniveauet er desuden ret højt og har selvsagt indflydelse på værdibegrebet. Det skal man tage med i vurderingen.

 

Gode løsninger

Af praktiske iagttagelser skal nævnes, at foldetagets funktion er smidig og smertefri – åbne- og lukke processen tager omkring 30 sekunder. Man kan i øvrigt betjene taget med hastigheder helt op til 30 km/t. Når det er foldet ned i bagagerummet optager det godt og vel halvdelen af bagagerumskapaciten, som reduceres fra 440 til 205 liter. De 205 liter findes under taget og er utilgængelige – hvis ikke Opel havde udstyret hydraulikken med en ekstra funktion: Et tryk på en knap og så løfter hele ”tagpakken” i bagagerummet sig, så man har adgang til bagagen nedenunder.



Model:

Opel Astra TT 2,0 Turbo

Listepris:

Kr. 456.100 (uden ekstraudstyr)

Motor:

4 cyl. 2 l. turbo. 200 hk. 262 Nm ved 4200 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

8,9 sek/237 km/t/

10,5 km/l /228 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

440/205 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Semiautomatisk aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt