- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Opel Astra OPC

Kørespas for alle pengene


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvet Opel Astra OPC, længe inden den kom på markedet i Danmark. Det foregik i de tyske bjergområder vest for Frankfurt og naturligvis også på autobahns med fri hastighed (læs den første prøvekørsel af Opel Astra OPC hér >>>). Men vi havde stadig til gode, at køre den rigtig hurtigt omkring hjørnerne. Den mulighed fik vi på FDM Sjællandsringen og i mellemtiden er der jo også kommet danske nummerplader på.

 

Sidstnævnte indebærer, at bilen også er prissat i Danmark. 500.000 kroner. Mange penge måske, men set i forhold til konkurrenterne og især det, man får for pengene, er det egentlig en ret god pris.

 

Rigtig meget (racer-)bil for pengene

En Opel Astra OPC har nemlig ikke ”bare” en 280 hestes 2-liters turbobenzinmotor med træk på forhjulene. Den er ikke bare en bil, der kan nå de 100 km/t på 6 sekunder, hvis man er hurtig på gearskiftet. Den er ikke bare en bil, hvor der skal bruges elektroniske hjælpemidler for at begrænse topfarten til 250 km/t. Den er også en bil med adaptiv undervogn, et rigtigt mekanisk spærredifferentiale, hvor kræfterne ikke opsuges af ESC-systemet. Den har også et bredt udstyrssortiment, som bl.a. omfatter Xenon forlygter og store 19” alufælge.



Den er ganske enkelt rigtig meget (racer-)bil for pengene.

 

Det sidste fik vi i den grad bekræftet på FDM Sjællandsringen. Lyt til radioindslaget – hvor den herlige motorlyd også kan høres – og ellers:

 

OPC-indstillingen

Den adaptive undervogn har normalt til opgave at tilpasse sig den aktuelle køreform og det aktuelle underlag. Det gør den fortrinligt, men hvis bilen skal være endnu mere præcis, endnu mere forudsigelig, så risikoen for at afslutte fornøjelsen i autoværnet bliver endnu mindre, aktiverer man ikke bare Sport-indstillingen, men den såkaldte ”OPC-indstilling”.

 

Det indebærer ikke, at ESC-systemet slås fra, men det ændrer karakter, så man som fører har større frihed til at redde en vanskelig situation selv, inden ESC’en i sidste ende overtager opgaven og ser hvad den kan gøre ved problemet. Speederresponsen bliver mere direkte og affjedringen endnu mere fast end i Sport-indstillingen.

 

Kan også klare opgaven selv

I praksis og under normale omstændigheder er det ikke nødvendigt, at aktivere OPC-indstillingen, for systemet gør det selv, når det føler der er behov for det. Men det er klart, at registreringen af køreforholdene tager brøkdele af et sekund og den tid sparer man, hvis man selv har taget stilling til udfordringen.

 

Det mekaniske spærredifferentiale hindrer, at motorkræfterne overføres til det hjul, typisk i indersiden af et sving, der ikke har så godt vejgreb. Men hvor et elektrisk spær gør det vha. bilens bremsesystem (det nedbremser det hjul, som måtte have tilbøjelighed til at spinde) og derved stjæler lidt af motorkræfterne, placerer det mekaniske spær kræfterne på begge de trækkende hjul uden tab af kræfter.

 

Konklusion:

Balancen i Astra’en er perfekt. Vejgrebet ud af kurverne kan ikke være bedre med træk på forhjulene i en bil, der stadig skal medbringe en vis form for kørekomfort, og accelerationen er suveræn. Styringen kunne måske være en smule mere overstyrende, men det vil ikke nødvendigvis gøre bilen hurtigere. Og hurtig er den: 180 km/t for enden af den korte langside på FDM Sjællandsringen. Det kan vist kun gøres hurtigere i en regulær sportsvogn med langt større motoreffekt.

 

Brændstofforbruget…. Nå, ja, over 30 liter pr. 100 kilometer, det svarer til 3,3 km/l. Men sjovt er det, og man betaler jo rask væk mange hundrede kroner for nogle timers underholdning i Tivoli og andre steder. Men sandt at sige: Har man lidt fart i blodet, kan det ikke hamle op med bare nogle få omgange på en lukket bane med fri hastighed.


 

Opel Astra OPC test i Motorradioen


 

 


Model:

Opel Astra OPC

Listepris:

Kr. 499.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 turbobenzin. 280 hk. 400 Nm ved 2400-4800 o/min. 6 gear. Mek. Spær.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,0 sek/250 km/t/

12,3 km/l /189 g/km

 

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

380-1156 liter

Diverse:

ABS. ESC. EBD. EBA. 19” alufælge. Flexride sportschassis. Xenon forlygter. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. OPC sportssæder. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt