Det var ikke præcis det, vi havde regnet med. Men
Opel Astra GTC er selvskabt til en romantisk køretur
i måneskinnet. I hvert fald, når den er udstyret med
Opels geniale panorama frontrude. Og det var sandt
at sige ikke, hvad vi havde ventet.
Der findes efterhånden mange biler på markedet med
panorama ruder i taget i en eller anden forstand.
Det er altid ekstra udstyr og det var det da også i
Opel Astra GTC. Men formålet med panorama ruder er
som regel, at sende sollyset ned i kabinen, typisk
et eller andet sted bag ved forsæderne.
Forruden forlænget
Det er det ikke i Astra GTC. Hér er panoramaruden
ganske enkelt en forlængelse af frontruden. Den er
ført helt og aldeles ubrudt henover fører og
forsædepassager. Totalt lysindfald. I dagslys går
den slet ikke, med mindre man har solen i ryggen.
Derfor føres i praksis et panel hen under forruden,
når lysindfaldet bliver for meget og så har man helt
en konventionel kabine. Virkningen med ruden i
dagslys er næsten for meget og begejstringen kunne
ligge på et meget lille sted. Indledningsvis!
Men så kom fuldmånen på himlen og omdannede en mørk
aftentur til en unik køreoplevelse. Romantisk, om
man vil og hvis de rette personer er på køretur, er
oplevelsen fuldendt. Oven i købet kan man krybe i ly
på bagsædet, når man har brug for en pause – vel at
mærke først, når forsæderne er skudt frem – for den
coupéagtige form giver ikke meget lys bagest i
kabinen. En pudsig fornemmelse, men idéen stod sin
prøve. Fin oplevelse, god idé.
3-dørs Astra
En Opel Astra GTC er 3-dørs versionen af Opel Astra.
Men lidt mere end det, for i god overensstemmelse
med Opels seneste design filosofi har Astra GTC sit
helt eget udtryk, sportslig, elegant, lidt
sofistikeret og helt i tråd med tidens stil, fordi
den udstyret med en 150-hestes dieselmotor (i den
prøvekørte version) forener god trækkraft med fine
forbrugstal. Maskineriet opleves ikke så sportsligt,
som køreegenskaberne lægger op til. Omvendt er
dieselmaskinen ekstremt lydløs. Det harmonerer med
elegancen.
Oven i købet kører Astra’en også godt. En stram og
sænket undervogn (sammenlignet med 5-dørs udgaven)
giver gode kurveegenskaber og fin stabilitet ved høj
fart. Den er måske lige en anelse strammere end
mange sætter pris på, men oplevelsen er optimal,
fordi det hele passer så godt sammen. |