Opel Astra vinder givet mange købere på sit top
moderne design. Opel har bare i dén grad forladt det
gamle ”blød hat” image og de seneste generationer
har vist mod, æstetik og høj grad af sportslighed.
Med den seneste GTC-version, som har et noget
anderledes udtryk end standard Astra’en, er Opel
Astra ikke bare moderne og dynamisk, men faktisk
også lidt fræk.
Det er i hvert fald svært at finde et andet udtryk,
der dækker den potente landevejs GT’er, der med 180
turbo benzinheste på forhjulene næsten er på niveau
med landevejsracerne fra Opel Performance Center.
GTC er ingen racerbil, men en ægte GT Coupé med
besværlige indstigningsforhold til bagsædet og ikke
alt for god sidehøjde deromme bagtil. For det er
selvklart i forsæderne tingene foregår.
GT Coupé
GT betyder Gran Turismo, altså en hurtig langtursbil.
Hurtig er den, langturen kan den også klare, men
fordi den også er en coupé, er GTC mere en bil for
to, der gerne vil have et par ekstra passagerer med
engang imellem, end en regulær 4-personers rejsebil.
Bagagekapaciteten er glimrende, 380 liter, der efter
behov kan øges til 1165 liter. Men køretøjet måler
også 4,47 meter i længden, så det var vel at
forvente.
Til gengæld var det ikke at forvente, at
affjedringen er så komfortabel, som tilfældet er.
Det underbygger i hvert fald, at GTC er en GT-bil og
ingen racerbil. For selvom det prøvekørte eksemplar
var forsynet med Flex-Ride undervogn (ekstraudstyr
til 18.900 kroner), hvilket vil sige at man ved at
trykke på en knap kan ændre affjedringsresponsen,
speederrespons og styretøjets følsomhed, oplevede
man på ingen måde forringet kørselskomfort i
Sports-indstillingen.
Ringere sidevindsfølsomhed
Affjedringen bliver en anelse strammet op, men det
føles ikke hårdt. Til gengæld har det indflydelse på
sidevindsfølsomheden, som meget naturligt bliver
ringere med de strammere fjedre. Det var mere
mærkbart end eksempelvis ændringer i
styrepræcisionen ved hurtig indstyring i
middelhurtige kurver – som er ganske, ganske fin.
I komfortindstillingen er fjederresponsen så blød,
at det egentlig kun er på ujævn vej, at man vælger
den. I bund og grund er det udtryk for, at Opel
Astra undervognen som udgangspunkt er en ret fin
undervogn. Men Flex-Ride kan godt anbefales – i
højere grad end de overstore hjul til plus 10.000
kroner, som testeksemplaret rullede rundt med.
19” er overkill
19” fælge er efter vores opfattelse for stort. Det
virker for voldsomt. Ikke mindst fordi
dækmonteringen ikke var udpræget lavprofil (45
procent). Men indrømmet: Med en bredde på 235 mm
giver det et formidabel godt vejgreb, det er næsten
umuligt at bringe Astra’en i skred – uden at gøre
det, så man ville skræmme andre mennesker, hvis
nogen kom forbi. Den står ganske enkelt så godt fast
på asfalten, at det er lige før hastigheds
begrænsningerne gør det umuligt at opleve den
fornøjelse det kan være at køre på skridgrænsen.
Hvis man altså er til det.
Og det er man formentlig, hvis man køber en Astra
GTC. De frække, brede, påtrængende, men også
elegante linjer appellerer først og fremmest til
den, der har lidt fart i blodet. Det gør linjerne
så, uanset hvor mange hestekræfter maskineriet
udvikler. Man kan anskaffe en Astra GTC for 300.000
kroner – den har 120 hestekræfter – eller man kan
spendere 55.000 kroner mere og så få de 60 heste
oveni.
Herlig motor
De penge er godt givet ud, for turbomotoren er sjov,
omdrejningsvillig, sportslig og på samme tid
tilstrækkelig civiliseret. Opel har virkelig
forstået at definere GT-begrebet rigtigt, også på
motorfronten. 0-100 km/t på 8,3 sekunder opleves
ikke så hurtigt pga. bilens kørekomfort. De 220 km/t
på toppen har vi ikke prøvet, men hér vil de store
hjul nok i særlig grad have berettigelse.
Benzinøkonomien på 13,9 km/l er ikke den bedste i
klassen, men til gengæld kan den stort set
realiseres uden den helt store tankevirksomhed. Det
er egentlig behageligt, afslappende. I ægte GT-stil.
|