| 
							
							Opel Astra vinder givet mange købere på sit top 
							moderne design. Opel har bare i dén grad forladt det 
							gamle ”blød hat” image og de seneste generationer 
							har vist mod, æstetik og høj grad af sportslighed. 
							Med den seneste GTC-version, som har et noget 
							anderledes udtryk end standard Astra’en, er Opel 
							Astra ikke bare moderne og dynamisk, men faktisk 
							også lidt fræk. 
							
							  
							
							Det er i hvert fald svært at finde et andet udtryk, 
							der dækker den potente landevejs GT’er, der med 180 
							turbo benzinheste på forhjulene næsten er på niveau 
							med landevejsracerne fra Opel Performance Center. 
							GTC er ingen racerbil, men en ægte GT Coupé med 
							besværlige indstigningsforhold til bagsædet og ikke 
							alt for god sidehøjde deromme bagtil. For det er 
							selvklart i forsæderne tingene foregår. 
							
							  
							
							
							GT Coupé 
							
							GT betyder Gran Turismo, altså en hurtig langtursbil. 
							Hurtig er den, langturen kan den også klare, men 
							fordi den også er en coupé, er GTC mere en bil for 
							to, der gerne vil have et par ekstra passagerer med 
							engang imellem, end en regulær 4-personers rejsebil. 
							Bagagekapaciteten er glimrende, 380 liter, der efter 
							behov kan øges til 1165 liter. Men køretøjet måler 
							også 4,47 meter i længden, så det var vel at 
							forvente. 
 
							 
 
							
							Til gengæld var det ikke at forvente, at 
							affjedringen er så komfortabel, som tilfældet er. 
							Det underbygger i hvert fald, at GTC er en GT-bil og 
							ingen racerbil. For selvom det prøvekørte eksemplar 
							var forsynet med Flex-Ride undervogn (ekstraudstyr 
							til 18.900 kroner), hvilket vil sige at man ved at 
							trykke på en knap kan ændre affjedringsresponsen, 
							speederrespons og styretøjets følsomhed, oplevede 
							man på ingen måde forringet kørselskomfort i 
							Sports-indstillingen. 
							
							  
							
							
							Ringere sidevindsfølsomhed 
							
							Affjedringen bliver en anelse strammet op, men det 
							føles ikke hårdt. Til gengæld har det indflydelse på 
							sidevindsfølsomheden, som meget naturligt bliver 
							ringere med de strammere fjedre. Det var mere 
							mærkbart end eksempelvis ændringer i 
							styrepræcisionen ved hurtig indstyring i 
							middelhurtige kurver – som er ganske, ganske fin. 
							
							  
							
							I komfortindstillingen er fjederresponsen så blød, 
							at det egentlig kun er på ujævn vej, at man vælger 
							den. I bund og grund er det udtryk for, at Opel 
							Astra undervognen som udgangspunkt er en ret fin 
							undervogn. Men Flex-Ride kan godt anbefales – i 
							højere grad end de overstore hjul til plus 10.000 
							kroner, som testeksemplaret rullede rundt med. 
							
							  
							
							
							19” er overkill 
							
							19” fælge er efter vores opfattelse for stort. Det 
							virker for voldsomt. Ikke mindst fordi 
							dækmonteringen ikke var udpræget lavprofil (45 
							procent). Men indrømmet: Med en bredde på 235 mm 
							giver det et formidabel godt vejgreb, det er næsten 
							umuligt at bringe Astra’en i skred – uden at gøre 
							det, så man ville skræmme andre mennesker, hvis 
							nogen kom forbi. Den står ganske enkelt så godt fast 
							på asfalten, at det er lige før hastigheds 
							begrænsningerne gør det umuligt at opleve den 
							fornøjelse det kan være at køre på skridgrænsen. 
							Hvis man altså er til det. 
 
							 
 
							
							Og det er man formentlig, hvis man køber en Astra 
							GTC. De frække, brede, påtrængende, men også 
							elegante linjer appellerer først og fremmest til 
							den, der har lidt fart i blodet. Det gør linjerne 
							så, uanset hvor mange hestekræfter maskineriet 
							udvikler. Man kan anskaffe en Astra GTC for 300.000 
							kroner – den har 120 hestekræfter – eller man kan 
							spendere 55.000 kroner mere og så få de 60 heste 
							oveni. 
							
							  
							
							
							Herlig motor 
							
							De penge er godt givet ud, for turbomotoren er sjov, 
							omdrejningsvillig, sportslig og på samme tid 
							tilstrækkelig civiliseret. Opel har virkelig 
							forstået at definere GT-begrebet rigtigt, også på 
							motorfronten. 0-100 km/t på 8,3 sekunder opleves 
							ikke så hurtigt pga. bilens kørekomfort. De 220 km/t 
							på toppen har vi ikke prøvet, men hér vil de store 
							hjul nok i særlig grad have berettigelse. 
							Benzinøkonomien på 13,9 km/l er ikke den bedste i 
							klassen, men til gengæld kan den stort set 
							realiseres uden den helt store tankevirksomhed. Det 
							er egentlig behageligt, afslappende. I ægte GT-stil. 
 
							 |