- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Antara 2,0 CDTi Van Aut.

Helt sin egen stil


Tekst: Søren Clauding - november 2007

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Antara er et godt eksempel på, hvordan en bil kan have sin egen stil og egen karakter – selvom den er søstermodel til i dette tilfælde Chevrolet Captiva. Opel Antara er helt sig selv, man er ikke i tvivl om at det er en Opel. Det har fabrikken gjort rigtig godt.

 

En Antara er grundlæggende set en SUV. Men i Danmark koster den model, som vi har prøvet, med 150 hestes CDTi motor og automatgear 525.000 kroner. Van udgaven på gule nummerplader koster 340.000 kroner inklusiv moms, men, som reglerne påbyder det, eksklusiv bagsæder. Dermed er den et mønstereksempel på, at det fortsat er attraktivt, prismæssigt i hvert fald, at erhverve sig en bil på gule nummerplader – hvis man altså kan klare sig uden bagsædeplads.

 

Hvis man så oven i købet har mulighed for hel eller delvis fradrag af moms kommer prisen endnu længere ned – i ”vores tilfælde” til 290.000 kroner. Og det er muligvis uden bagsæder – men den har firehjulstræk og fornuftige terrænegenskaber.

 

Stort bagagerum

At give afkald på bagsæder er ensbetydende med masser af plads i bagageafsnittet – 1,5 kubikmeter og 1,64 m i længden (med knap en meter mellem hjulkasserne). Den er fra Opels side disponeret, så man har små fralægningspladser under varerumsbunden inklusiv et aflåseligt ”riffelrum”, der er så stort, at det kan benyttes til meget andet end rifler – f.eks. barbar pc, fotoudstyr og andre værdigenstande.



Gennemprøvet van

Dertil kommer Opels DIN godkendte rum adskillelse mellem passagerafsnit og varerum. I en almindelig stationcar er man noget udsat på førersædet, hvis bagsæderne er lagt ned og bagagerummet udvidet til næsten samme størrelse som i en van. I ”varebilen” er man beskyttet af en trykprøvet rum adskillelse og fastsurringskrogene er trækprøvet, så store genstande kan fastgøres forsvarligt og bliver på deres plads i tilfælde af eksempelvis frontalkollision.

 

Der er med andre ord tale om en gennemprøvet van, som fuldt ud lever op til de krav, man kan stille til en erhvervsbil – og helt honorerer behovet, når man bruger bilen som personbil.

 

Kørekomfort og firehjulstræk

Som SUV har en Antara naturligvis et relativt højt tyngdepunkt. Derfor kører den ikke som en ”flad” stationcar. Men den er komfortabel og har fordelen ved firehjulstræk, når der er brug for det. Sædvanligvis er den forhjulstrukken og det er med til at sikre en god stabilitet. I kraftig sidevind kører Antara snorlige – det er mere end flere af konkurrenterne kan præstere og det tæller stærkt på plus-siden. Kommer man i uføre er man godt hjulpet af velfungerende ESB samt Cornering Brake Control, der måske især pga. det lidt højere tyngdepunkt er en ekstra vigtig feature.

 

Dieselmotoren er ikke udpræget støjsvag, men trækker rigtig godt. Drejningsmomentet på 320 Nm nås ved 2000 omdr./min men man kører


 

Interiør designet er med til at give Antara'en sin egen karakter.


 

kun 11,6 km pr. liter dieselolie. Det er et tal der i det store hele holder i praksis men det er overraskende ringere end de 13,2 km pr. liter, der kan opnås med manuelt gear

 

Fint automatgear

Automatgearkassen er ellers en meget fin transmission, der skifter meget præcist og ikke mindst ret behageligt. Den er ikke ultra hurtig, men udmærker sig ved skiftekomforten – noget der er i god harmoni med affjedringskomfort og oplevelsen i personkabinen.



Uanset udstyrsvariant er klimaanlæg, nedkøling af handskerum, sædevarme, multijusterbart rat, CD-spiller med MP3 og meget andet standard. I den såkaldte ”Cosmo” variant får man desuden fartpilot, board-computer, parkeringshjælp (lydsignal), regnsensor, læderrat etc. med i købet. Udvendigt er letmetalfælge og tagræling også standardudstyr.

 


Model:

Opel Antara 2,0 CDTi Van Aut.

Listepris:

Kr. 338.185 incl. moms

Motor:

4 cyl. 2,0 l. common-rail turbodiesel. 150 hk./320 Nm v. 2000 omdr./min.

Præstationer (manuel version) 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk:

12,0 sek/ 182 km/t/

11,6 km/l

Længde:

4,59 m

Varerum:

1,5 kubikmeter

Diverse

ABS med EBD. ESP. CBC.  6 airbags. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Sædevarme. Tonede ruder. Tagræling.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt