Opel Antara er et godt eksempel på, hvordan en bil
kan have sin egen stil og egen karakter – selvom den
er søstermodel til i dette tilfælde Chevrolet
Captiva. Opel Antara er helt sig selv, man er ikke i
tvivl om at det er en Opel. Det har fabrikken gjort
rigtig godt.
En Antara er grundlæggende set en SUV. Men i Danmark
koster den model, som vi har prøvet, med 150 hestes
CDTi motor og automatgear 525.000 kroner. Van
udgaven på gule nummerplader koster 340.000 kroner
inklusiv moms, men, som reglerne påbyder det,
eksklusiv bagsæder. Dermed er den et mønstereksempel
på, at det fortsat er attraktivt, prismæssigt i
hvert fald, at erhverve sig en bil på gule
nummerplader – hvis man altså kan klare sig uden
bagsædeplads.
Hvis man så oven i købet har mulighed for hel eller
delvis fradrag af moms kommer prisen endnu længere
ned – i ”vores tilfælde” til 290.000 kroner. Og det
er muligvis uden bagsæder – men den har
firehjulstræk og fornuftige terrænegenskaber.
Stort bagagerum
At give afkald på bagsæder er ensbetydende med
masser af plads i bagageafsnittet – 1,5 kubikmeter
og 1,64 m i længden (med knap en meter mellem
hjulkasserne). Den er fra Opels side disponeret, så
man har små fralægningspladser under varerumsbunden
inklusiv et aflåseligt ”riffelrum”, der er så stort,
at det kan benyttes til meget andet end rifler –
f.eks. barbar pc, fotoudstyr og andre
værdigenstande.
Gennemprøvet van
Dertil kommer Opels DIN godkendte rum adskillelse
mellem passagerafsnit og varerum. I en almindelig
stationcar er man noget udsat på førersædet, hvis
bagsæderne er lagt ned og bagagerummet udvidet til
næsten samme størrelse som i en van. I ”varebilen”
er man beskyttet af en trykprøvet rum adskillelse og
fastsurringskrogene er trækprøvet, så store
genstande kan fastgøres forsvarligt og bliver på
deres plads i tilfælde af eksempelvis
frontalkollision.
Der er med andre ord tale om en gennemprøvet van,
som fuldt ud lever op til de krav, man kan stille
til en erhvervsbil – og helt honorerer behovet, når
man bruger bilen som personbil.
Kørekomfort og firehjulstræk
Som SUV har en Antara naturligvis et relativt højt
tyngdepunkt. Derfor kører den ikke som en ”flad”
stationcar. Men den er komfortabel og har fordelen
ved firehjulstræk, når der er brug for det.
Sædvanligvis er den forhjulstrukken og det er med
til at sikre en god stabilitet. I kraftig sidevind
kører Antara snorlige – det er mere end flere af
konkurrenterne kan præstere og det tæller stærkt på
plus-siden. Kommer man i uføre er man godt hjulpet
af velfungerende ESB samt Cornering Brake Control,
der måske især pga. det lidt højere tyngdepunkt er
en ekstra vigtig feature.
Dieselmotoren er ikke udpræget støjsvag, men trækker
rigtig godt. Drejningsmomentet på 320 Nm nås ved
2000 omdr./min men man kører
|