Glæden ved en lille bil oplever man i Opel Agila
Enjoy. Selvom Opel benytter den samme
udstyrsbetegnelse på andre og større modeller,
kommer den rigtig til sin ret hos den nye lille
Opel.
Agila er endnu mindre end Opel Corsa, meget
billigere og en sjov lille sag, som forener
køreglæde og fornøjelsen ved altid at kunne finde
parkeringsplads – og overskud på bankkonto’en til at
shoppe for, når bilen er parkeret.
Stil-forskel
Opel lagde for med en overraskende lav pris på den
nye lille Agila. Ligesom forgængeren er den udviklet
i samarbejde med Suzuki, som har døbt bilen Splash.
Teknisk set er de to biler identiske, men
udstrålingen er meget forskellig. Opel Agila har
lånt frontpartiet fra Corsa og stilelementerne
bagude er heller ikke til at tage fejl af. Selvom
Suzuki Splash og Opel Agila i princippet er ens, er
de nok mere forskellige at se på end resultatet af
andre lignende samarbejder på småbilsmarkedet.
Men Opel lagde ud med at sælge den billigste model
for blot 115.000 kroner. Selvsagt fulgte Suzuki
efter og der er de to varianter stort set
sammenfaldende. Men ligeså snart prisen forøges og
man får meget for pengene er der forskel. Marginalt,
vil nogen måske sige, men når man nu har
valgmuligheden, er det klogt at kikke dem efter i
sømmene.
Feminin, trendy og elegant
På den anden side tror vi nok, at de fleste vil
vælge med hjertet. Er man til den elegante, det
trendy og måske også lidt femmine – uden at
undertegnede dog følte sig stærkt belastet i
testperioden – er Agila sagen. Den sjove, det
ungdommelige og sprælske udtryk finder man i Splash.
Herefter er det blot at vælge, damer og herre –
eller piger og drenge!
Den prøvekørte model var udstyret med en 1,2 liters
4-cylindret motor. Den koster 145.000 og det er jo
noget mere end den billigste model. Prismæssigt
ligger Opel Agila (og Suzuki Splash, som holder
nogenlunde samme prisniveau) her mere på niveau med,
hvad man kan forvente af en bil i den størrelse og
den er mere lige med konkurrenterne.
Prisen er OK
Selvom den lille model med 3-cylindret motor
økonomisk er et scoop, er 145.000 kroner for en
Agila Enjoy nu heller ikke en dårlig handel. Man får
nemlig meget merværdi for pengene, ikke mindst i
form af det helt nedfældelige bagsæde, hvor man
opnår plant bagagerumsgulv – modsat den billigste
udgave (som Opel i øvrigt kalder Essentia), hvor
siddefladen på bagsædet ikke følger med fremad og
bagagerumsgulvet derfor ikke bliver plant.
Bagagerummet
indeholder en dobbeltbund og nedenunder boksen i det
underste rum finder man et nødreservehjul. |