Nissan kalder den forlængede udgave af Nissan
Qashqai for +2. Det er ærlig snak, for selvom bilen
er forsynet med 7 sæder, skal man være en usædvanlig
lille voksen for at finde bageste sæderække bekvem.
Med en højde på 1,8 meter og en tilsvarende person på sædet lige foran, kan man ganske enkelt
ikke være der.
Men det påstår Nissan heller ikke, selvom Qashqai +2
er 20 cm længere end den 5-sædede version. Den har
vi i øvrigt tidligere prøvekørt (læs
her>>>) og alle konklusionerne kan overføres til
+2, ikke mindst er prisen særdeles attraktiv:
420.000 kroner for +2 modellen med 141 hestes
benzinmotor, det omfangsrige Tekna-udstyr og CVT
gear og det er billigt, hvis man altså har brug for
al den plads.
CO2 udslip pr. km pr. person
Den forlængede udgave giver beregningen af CO2
udledning nye dimensioner. For godt nok yder
benzinmotoren 197 g CO2 ud på kørt kilometer, men
gør man CO2 udledningen op pr. kørt kilometer pr.
person og man er 7 respektive 4 personer i Qashqai
+2 versus en mindre 4-sædet bil, bliver CO2
udledningen mere end acceptabel efter tidens normer.
Den forlængede Qashqai er imidlertid mest at
foretrække pga. dens variable og let betjente
kabineindretning. Der er rigtig god bagageplads, når
et eller to af de bageste sæder er foldet ned
(hvorved de efterlader et helt plant
bagagerumsgulv). Og betjeningen er så nem og
ubesværet at man helt automatisk vil benytte sig af
variationsmulighederne, der er brug for dem.
|