- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Qashqai Tekna 2,0 dCi

Et anderledes mix


Tekst: Søren Clauding – november 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en usædvanlig cross-over Nissan har skabt i form af Nissan Qashqai. Cross-over begrebet dækker typisk over en krydsning mellem en SUV og en traditionel personbil. Det er der til dels også tale om i Qashqai tilfældet, men Nissan har gjort lidt mere end det.

 

Om det hænger sammen med, at man vitterligt ikke har særlig mange personbiler i sit modelprogram, kunne tænkes. I foråret stoppede man produktionen af Nissan Primera og selvom der er tanker om, på et senere tidspunkt at producere en ny større mellemklassebil, ligger det et stykke ud i fremtiden.

 

Firehjulstræk

Er man svoren Nissan Primera ejer, er der derfor kun én mulighed, når man skal skifte bil: Nissan Qashqai. Da Nissan desuden er god til firehjulstræk, var det nærliggende for fabrikken at give cross-over’en firehjulstræk. Det har den så fået, med mindre man vælger den aller billigste udgave, der alene har trækket på forhjulene.



Resultatet er blevet en cross-over, der lidt ligner en lidt højbenet kompakt stationcar og næsten har terrængående køreegenskaber – det er nyt for Nissan kenderne og godt for nye Nissan ejere. Nissans såkaldte All Wheel Drive er nemlig rigtig godt.

 

Kompakt

Men der er en sidste ting: det hele fylder ikke særlig meget. Næsten alle bilmodeller har vokseværk. Nissan Qashqai er selvfølgelig ret ny på markedet og har ingen forgænger, men den er mindre – undskyld kortere – end den aller første Primera og alle dem der siden er fulgt efter. Det gør den ret enestående som altmulig bil. Ikke ”multibil”, for lige at slå det fast.

 

AWD systemet giver sikkerhed på plan asfalt, fordi Qashqai normalt er forhjulstrukken og først kobler firehjulstrækket til, når der er brug for det. En del SUV’er har et lignende system, men få cross-over’e. Og så kan man låse differentialet. Derved sikrer man, at bilen har fodfæste, også selvom den skulle miste grebet med ét af hjulene. Det gør den ikke til en off-road’er, dertil er frihøjden for ringe og mulighederne for hjulvandring for få – plus manglen på reduktionsgear. Men den klarer sig rigtig mange gange bedre udenfor plan asfalt end traditionelle personbiler gør det.

 

Brændstoføkonomisk

Samtidig er brændstoføkonomien fornuftig. Den prøvekørte variant var udstyret med en 150 hestes 2-liters dieselmotor, som kører knap 15 km pr. liter og blot udleder 184 g CO2 pr. km. En motor, som i øvrigt også er både harmonisk og behagelig.



Selvom Qashqai er kort, er den rigtig rummelig. Den har god bagageplads og fin benplads på bagsædet, hvor man dog sidder forholdsvis opret. Under bagklappen er der for lidt plads, når



man er høj, men indvendig er der blevet plads til reservehjul og så er topvarianten ”Tekna” udstyret med et dejligt panoramatag. Taget kan ikke åbnes, men det er glasklart og giver et smukt lysindfald. Når solen bliver

Cross-over konceptet og firehjulstrækket gør Nissan Qashqai velkørende på næsten ethvert underlag.

 

 


 

for skarp, toner glasset automatisk til og så behøver man ikke lukke lyset ude med det indvendige panel – som for resten betjenes helt manuelt.



 

Spiselig pris

Set i sollyset fra panoramataget er prisen på en Qashqai Tekna med den nævnte motor helt spiselig. 411.500 kroner er listeprisen og den inkluderer et fornemt udstyr: Sædevarme, fartpilot, nøglefri betjening (det gælder for resten alle modeller, også den billigste med 2-hjulstræk og 1,6-liters benzinmotor til 273.000 kroner), 2-zone klimaanlæg, bluetooth, multijusterbart læderrat, 17” alufælge, parkeringssensorer bag, Xenon forlygter plus hele spektret af sikkerhedsudstyr.

 

Fordi Nissan Qashqai trods alt er en cross-over, skal man lige indstille sig på, at den er højere end en ”flad” personbil. Højden giver højere tyngdepunkt og det mærkes lidt under kørslen, men med tryk på ”lidt”. Nissan har valgt at forsyne Qashqai med et multilink baghjulsophæng. Det sikrer, at bagenden ikke forsøger at styre med.

 


Model:

Nissan Qashqai Tekna 2,0 dCi

Listepris:

Kr. 411.500

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. common-rail diesel. 150 hk, 320 Nm v. 2000 omdr./min. 6 gear. Variabelt firehjulstræk med differentialespær.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk/ C02 udledning:

10,5 sek/191 km/t/

14,5 km/l /184 g/km

Længde:

4,32 m

Bagagerum:

410 liter

Diverse:

ABS med EBD. ESP. 6 airbags. Xenon forlygter. Multijusterbart læderrat. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-ruder for og bag. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Sædevarme. Panoramatag. Isofix.

Garanti/ Antirustgaranti

3 år/ 100.000 km /12 år

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt