Hvis man ser tilbage på første generation af Nissan
Qashqai, er den seneste faceliftede udgave noget
mere skarp i designet. Nogen vil også mene noget
mere spiselig, for selvom den alsidige Nissan
cross-over har vundet udmærket indpas, ikke mindst i
Danmark, er designet særegent og det har man rettet
lidt til.
Frontpartiet er blevet noget mere dynamisk, der er
installeret LED-lygter bagtil og total oplevelsen
gør virkelig bilen mere spiselig. Nissan har også
taget konsekvensen af det begrænsede behov for
firehjulstræk herhjemme, så Qashqai nu alene
markedsføres med forhjulstræk. Alligevel var den
prøvekørte Tekna udstyrsversion med træk på
forhjulene dyrere end den stort set identiske model,
vi prøvekørte for tre år siden (læs
hér>>>). Årsagen findes i en såkaldt ”Premium
Pack”, som den prøvekørte variant også var forsynet
med. Den indeholder både 18” alufælge og hvidt
læderindtræk. Belagt med danske afgifter koster
sådan et køretøj over 440.000 kroner.
Bedre præstationer
En formildende omstændighed er det, at dieselmotoren
er blevet mere økonomisk siden 2007. Den præsterer
samme effekt, samme moment og opleves ikke meget
forskelligt fra forgængeren. Men præstationerne er
blevet bedre. Den accelerere hurtigere, den kører
næsten 17 km/l og topfarten er 10 km/t højere.
Desuden findes den i en 110 hestes variant, der går
over 19 km på en liter dieselolie. Den er et
udmærket alternativ til 150-hestes maskineriet.
Allerede ved 60 km/t er man i 6. gear, der giver
ringe støj ved konstant fart, og det samme lave
støjniveau opleves ved motorvejsfart. Faktisk er en
Qashqai glimrende som alsidig langtursbil med god
plads og fornuftige driftsomkostninger.
Frihøjden oplever man i et andet perspektiv, når
bilen ikke har firehjulstræk. Som 4X4 er frihøjden
for ringe, men med træk på blot de to af hjulene
giver frihøjden, som er meget større end på vanlige
personbiler (20 cm vs. 13-16 cm), lige pludselig
flere muligheder for at komme frem væk fra den plane
asfalt. Med større frihøjde bliver man ikke hængende
oven på ujævnhederne og så længe hjulene har greb i
underlaget kan man komme frem.
Flere prisklasser
Bilens grundliggende egenskaber er ellers uændrede,
men der er tilført mere udstyr, uanset hvilken
variant man vælger. Det sidste er ikke uvæsentligt,
for en Qashqai behøver ikke koste 440.000 kroner –
282.000 kroner rækker. Motoren bliver mindre,
udstyret mere spartansk, men man får virkelig meget
bil for pengene.
På plus siden finder man ikke mindst store
sidespejle, gode stabile køreegenskaber baseret på
en fast undervogn og kombinationen af stor
rummelighed og ringe længde, som gør det lettere at
finde parkeringspladser. Multilink baghjulsophænget
er en stor gevinst, fordi det ikke er den aller
enkleste ting i verden på en lidt højbenet bil at
kompensere for bagendens lyst til at blande sig i
styringen. På minussiden er bagklappen lidt lav og
sæderne lidt korte – men alt er jo relativt og meget
afhængig af passagerernes dimensioner!
|