Nissan Pixo er på vej ind på det danske marked netop
nu. Den er søstermodel til Suzuki Alto (læs
mere hér>>>)og derfor kan konklusionerne direkte
overføres Fra Alto til Pixo. Pixo ser anderledes ud
og det plus navn og forhandlerkæde er de store
forskelle.
Nissan Pixo er kompakt og yderst attraktiv prissat.
100.000 kroner for den billigste version – som
inkluderer ESP – og en 5-trins manuel gearkasse. Den
er i skarp konkurrence med ”trillingerne” fra Toyota
(Aygo), Peugeot og Citroën plus andre småbiler som
f.eks. Hyundai i10 og Kia Picanto. De slås ikke
mindst på prisen og derfor er den prøvekørte variant
af Pixo’en med 4-trins manuelt gearskifte og
aircondition til i alt 140.000 kroner ikke den mest
repræsentative. Men den var tilgængelig i
testperioden, hvad der i sig selv var et plus, fordi
bilerne ikke kommer til landet i det tempo, markedet
efterspørger.
Det nyder Suzuki så godt af imens…
Større end konkurrenterne
Pixo er på mange måder den mest tiltalende af
100.000 kroners bilerne. Ikke bare er ESP som nævnt
standard, den er også en anelse større end de andre
(16 cm i længden), den er indvendigt beklædt med
kunststofpaneler i stedet for malet metal og den
føles også som en større bil.
Den kører også som en større bil. Den kører næppe
bedre, når det kommer til styrepræcision og
stabilitet, men den er mere komfortabel. Samtidig er
den mere lydsvag og man mærker stort set ikke, at
der i motorrummet er lagt en 3-cylindret maskine,
præcis som hos trillingerne. I Pixo er
vibrationsniveauet og støjniveauet
bemærkelsesværdigt lavt.
Færre stjerner
Effektmæssig er de på samme niveau og da
sammenligning tæller højt i denne prisklasse, bør
det også bemærkes, at Pixo/Alto kun har opnået tre
stjerner ved EuroNCAP sikkerhedstesten. Omvendt er
ESP’en særdeles velfungerende og fornemmes en tand
bedre end f.eks. den, vi har oplevet i tidligere
generationer af trillingerne.
Indretningen er traditionel men man har faktisk
opnået udmærket pladsudnyttelse. Et ”lodret”
handske rum, hvor ind holdet bliver i rummet under
kørslen (selvom det ikke er aflukket) er en god
løsning. Men det kan være lidt svært at få fat i
småtingene i bundet af rummet, hvis man ikke er i
besiddelse af en barnehånd!
Bagtil er pladsen
beskeden, men i bagage rummet er der minsandten blevet plads til et
nødreserve hjul. Så: Tak for det…
|