Nissans nye Note er mere end en note. Meget mere,
for med Note har Nissan pakket en praktisk og
funktionel bil ind i et smart og tidssvarende
design. Til gengæld er den knap så spændende at køre
– men det gør ikke så meget, for det er de
tilsvarende konkurrenter heller ikke.
Nissan Note er iøjefaldende med sin karakteristiske
front, de kæmpemæssige lygter med små øjne (som i
øvrigt kan ses fra forsæderne), de markante
baglygter og store rummelighed. Man fornemmer
allerede udefra, at der er rigtig god plads
indvendigt.
Fleksibel pladsudnyttelse
Der er da heller ingen skuffelse i vente. Fin plads
ved forsæderne, rigtig god plads – især benplads –
ved bagsæderne, der er bygget næsten som et sofasæde
til stor glæde for en eventuel midterpassager.
Desuden kan hele bagsædearrangementet skydes frem og
tilbage. Derved bliver den eminente benplads
forvandlet til bagageplads – 437 liter, bliver det
til, når bagsæderne er helt fremme. Bilens længde på
bare 4,08 meter taget i betragtning er det rigtig
godt.
Den prøvekørte version havde tilnavnet Tekna. Det
betyder frit oversat ”udstyr”. Det funktionelle
udstyr er da også righoldigt: Køre-computer,
udendørs termometer, indefra justerbar
forlygtehøjde, regnsensor, der aktiverer
vinduesviskerne, bagrudevisker der går i gang, når
man bakker – forudsat forrudeviskerne er slået til –
opvarmede forsæder, automatisk aircondition og en
hel stribe andre ting, afkøleligt handskerum ikke at
forglemme.
Praktiske løsninger i overflod
Praktiske løsninger er der også mange af:
Sammenklappelige flyborde på forsæderyglænene, et
glimrende fralægningsrum under passagerforsædet og
ikke mindst et niveaudelt bagagerum. Den umiddelbare
bagagerumsbund kan afmonteres, hvorved der åbner sig
ekstra plads nede under. Oven i købet har Nissan
fået plads til et nødreservehjul – klart at
foretrække frem for de lappekits, mange nye biler er
udstyret med på bekostning af et regulært hjul, man
kan køre på, hvis et dæk eksempelvis flænges ved
påkørsel af en kantsten el.lign.
Hvad der savnes er et længdejusterbart rat – det,
der er, kan alene justeres i højden. Og Elektronisk
Stabilitets Program er ikke standard. Det er godt
nok ikke særlig dyrt at tilkøbe (10.250 kroner) og
det bør man gøre – og når man nu er i gang, bør man
også spendere 5.250 kroner på gardinairbags og
aktive nakkestøtter ved forsæderne.
Generelt er ESP nemlig en fordel. Selv rutinerede
førere kan komme i en situation, hvor de har gavn af
ESP. Dertil kommer, at Nissan Note ikke umiddelbart
appellerer til dem, der sætter køreglæde i højsæde
og bruger lidt ekstra krudt på at være i topform som
fører betragtet.
Umulig opgave
Køreegenskaberne er nemlig jævnt kedelige – noget
der for resten slet ikke ligner Nissan. På den anden
side er det svært at forestille sig, hvordan man
skal kunne konstruere en brugsbil, oven i købet i et
smart design, i Notens størrelse og så samtidig
kunne optimere køreoplevelsen. Det er noget nær en
umulighed.
Den lille ekstralygte på de store
frontlygter opleves fra kabinen som en lille
lanterne.
|