Vi har tidligere præsenteret den nye Nissan Micra
her på Motorsiden.dk (læs
hér>>>,
læs hér>>>), og samtlige konklusioner gælder
naturligvis fortsat. Den umiddelbare opfattelse er
en glimrende moderne lille bil – men med et
udseende, der ikke lige præcis får den til at vække
opsigt i trafikbilledet.
Er det imidlertid det, man ønsker, kan der laves om
på det. Med enkelte stilistiske justeringer, en flot
sort lakering med et stænk af dyb violet, 15”
alufælge og en masse udstyr, så vupti ser tingene
anderledes ud. Og samtidig er den lille micro-Nissan
forvandlet til en lille luksusbil. Miraklernes tid
er ikke forbi endnu…
Udstyrsstykke
Det er oven i købet lige til at gå til. Nissan har
nemlig en udstyrs variant af Nissan Micra, som
kaldes ”Tekna”. Bestiller man sådan en, skal man
betale 170.000 kroner – men for de penge får man så
også en ægte mikro-luksusbil ud af det. Klimaanlæg,
sædevarme, fartpilot med fartbegrænser,
kørecomputer, regnsensor (heldigt, for i
testperioden regnede det en del, for nu at sige det
mildt), tågeforlygter (heller ingen dårlig ting på
denne årstid), læderrat, AUX og USB-stik og på den
prøvekørte udgave yderligere bagspoiler, lidt krom
hist og her samt en såkaldt protection-pakke som gør
det lettere at undgå skrammer i lakken.
Ekstraudstyr, som tilsammen ikke koster mere end
11.000 kroner. Bilen er derpå som forvandlet. Og
prikken over i’et sættes af et heldækkende glastag
(som kan afdækkes), der også er inkluderet i Tekna
udstyret.
Man skal dog ikke glemme, at Nissan i den skærpede
konkurrence på småbilsmarkedet også sælger en
skrabet version til blot 115.000 kroner, så handler
det blot om at købe Micra, kan man komme ret billigt
til den. Nissan Micra har nemlig altid, både før og
efter det blev ”in” at køre småbiler (godt dikteret
af slunkne bankkonti og et stærkt forhøjet
sikkerhedsniveau) været populær, ikke mindst i
Danmark. Der kører fortsat mange gamle Micra’er
rundt i trafikken, simpelthen fordi kvaliteten er i
top. Den er en ægte japaner på det punkt.
Elfenben
Den prøvekørte version var ikke blot elegant
udvendigt men også indvendigt. Indtrækket var
elfenbenfarvet (dvs. en anelsen mørkere end råhvid).
Spørgsmålet er hvor længe… Hvad indtrækket angår, er
bilen ikke beregnet til børnefamilier.
Funktionsmæssigt vil den glimrende kunne udfylde den
rolle.
I kabinen har konstruktørerne fået skabt mirakuløst
meget plads. Handskerums arrangementet er i
særklasse med to aflukkelige rum samt en lille
hylde. Det gør det muligt at holde orden i bilen,
hvad der især er nødvendigt i småbiler, hvis ikke de
på et øjeblik skal ligne et bombekrater og det ville
ærlig talt være synd for den lille bil.
Nøglefri betjening
Nissan Micra hører til den type af biler, som man
kommer til at holde af i en testperiode. Man
begynder at leve med den, glæder sig hver gang over
den nøglefri betjening, man bruger den og
forbipasserende spørger til den!
Maskineriet er glimrende, størrelsen taget i
betragtning. De 80 hestekræfter er lige præcis den
mereffekt, som savnes hos de små tre-cylindrede
konkurrenter. Topfarten på 170 km/t er uaktuel i
Danmark men et signal om, at er man et par
mennesker, der skal en tur ned ad de tyske autobahns,
er det ikke en utænkelig opgave. Og heller ikke en
særlig kostbar mission, for med 20 kilometer pr.
liter benzin (et tal man kommer tæt på i praksis,
men næppe ved 170 km/t, som vi dog ikke har prøvet)
er bilen i hverdagen ligeså økonomisk som de
konkurrenter, der fører sig frem på et ultra lavt
benzinforbrug.
Minus’erne
Minus’er? Handler det om udstyr og elegance, stort
set ingen, savner multijusterbart rat, men det er
til at leve med. Handler det om meget bil for
pengene, skal man vælge den udstyrsfattige
basismodel. Problemet er den danske afgift, som gør
merprisen for fabriksmonteret standardudstyr tre
gange højere end det i virkeligheden koster, det
gælder alle biler på markedet, men er naturligt nok
mere udpræget jo højere op i pris man kommer. Og så
skal det i øvrigt tilføjes, at Nissan selv har
arbejdet med priserne, så den prøvekørte Tekna
variant er blevet 14.000 kroner billigere end den
var. Det var ingen dum beslutning, at sænke prisen. |