Nismo står for Nissan Motorsport. RS står for
”Rigtig Skarp” tror vi, for det er i hvert fald
oplevelsen af den nye og endnu skarpere nismo-udgave
af Nissan Juke. I forvejen havde man bygget den
skrappe 200-hestes Juke nismo (læs
vores prøvekørsel af Nissan Juke nismo med
firehjulstræk, automatgear – og i snevejr – hér >>>),
men allerede da man præsenterede den, endnu inden
den var kommet på markedet, løftede Nissan sløret
for at RS-versionen var på vej. Nissan er nemlig
inde i en rigtig europæisk nismo-offensiv, og det
betyder stadig udvikling.
Baggrunden har vi tidligere været inde på (læs
om Nissan nismo hér >>>). I disse linjer skal vi
bare konstatere, at Nissan ikke fraviger strategien
med så meget som en millimeter. Den nye RS har 18
hestekræfter flere end udgaven uden RS, som i øvrigt
ikke findes på markedet længere – i Danmark i hvert
fald. Affjedringen er strammet en smule mere op,
drivlinen virker endnu mere direkte, bremserne
klarer deres del af opgaven til perfektion og
resultatet er derefter: Nissan Juke nismo RS har
rigtig meget race indbygget i det fortsat ret
iøjefaldende karrosseri.
Høj bil
Det eneste, der ikke umiddelbart stemmer – men det
vidste man jo på forhånd – er bilens frihøjde på 18
cm. Skal man hurtigt omkring hjørnerne, skal en bil
være lav. Og det kan man jo ikke påstå, at Juke
nismo RS er. Hverken frihøjden eller bilens samlede
højde for den sags skyld.
Der er bare det ved det, at selv asfaltveje ofte er
ret ujævne, og det kunne jo være, at man også
forvildede sig ud på grusveje, måske ikke så meget i
Danmark, men f.eks. i broderlandet mod øst er der
utrolig mange grusveje. Hér er den optimale
undervogn kendetegnet ved større frihøjde og længere
fjedervandring. Så det passer udmærket.
Enestående kombination
I princippet er det samme filosofi, der ligger bag
såvel Juke som Qashqai modellerne, som er med til at
gøre dem så meget anderledes og som lagde grunden
til de nu også hos andre bilfabrikker så almindelige
kompakte SUV’er.
Der findes mange hurtige biler på markedet, men der
er meget få, om overhovedet nogen, som direkte kan
sammenlignes med en Juke nismo RS. En, trods den
strammere undervogn, fortsat rimelig komfortabel
personbil med plads til 5 og et fornuftigt
bagagerum. Et fabelagtigt udseende, peppet gevaldigt
op i RS-udgaven med stafferinger og spoilers,
alufælge (med lavprofildæk, 225/45-18, der sikrer en
meget direkte kontakt til underlaget), en kraftfuld
og smidig motor og et glimrende gearskifte.
Med elektronisk hjælp som torque vectoring og en god
balance sikres præcis styring og neutrale
kurveegenskaber, som gør Juke nismo rigtig sjov på
snoede veje.
Udstyr for mange af pengene
Prisen på 370.000 kroner, som er mere end det
dobbelte af prisen på den allerbilligste Juke,
inkluderer også ret meget udstyr. Bl.a. det
innovative Safety Shield i kombination med Around
View Monitor, som i bogstavelig forstand holder øje
med omgivelserne eller i hvert fald tillader føreren
at gøre det.
Fire nedadrettede kameraer, placeret på hver side af
bilen, bl.a. i sidespejlene, giver en slags
helikopter-view på kørebanen rundt om bilen. Derved
hjælpes man til at parkerer præcist og undgå
påkørsel og buler i den pæne bil, resten klarer
sensorer, som sender de fornødne advarselssignaler,
når noget truer under kørslen.
Også Nissan Connect er en del af pakken, som sikrer
kommunikationen med omverdenen gennem ens
smart-telefon, og udstyrslisten er næsten uendelig
lang. Klimaanlæg, Xenon forlygter, lys- og
regnsensor, fartpilot med –begrænser, nismo sæder i
ruskind er blot nogle få eksempler.
|