Tilfældet ville, at Danmark var indhyldet i sne i
præcis den periode, vi havde Nissans rappe Juke
nismo til test. Heldigt, for da vi prøvede den i
forbindelse med de første internationale testkørsler
for et års tid siden, skete det på tørre spanske
bjergveje (læs
de første prøvekørsler af Nissan Juke nismo hér >>>).
Dobbelt heldigt, for dengang havde bilerne manuelt
gear og træk på forhjulene – hvorimod den i Danmark
prøvekørte Juke nismo havde firehjulstræk og 7-trins
CVT automatgear, plus, naturligvis, vinterdæk.
Bestået
Så nismo’en kom på glatis, i bogstaveligste
forstand. Men den reddede sig flot igennem, for
ligeså overbevisende, den var på tørre veje, ligeså
forbilledligt opførte den sig i det danske
vintervejr.
En Juke nismo er et stykke legetøj, men af den
slags, som også kan bruges i hverdagen. Når sne og
is dækker landet, er den fortsat et stykke legetøj,
men alvoren bag gode kørefærdigheder bliver mere
indlysende, når vejret driller. Hvor det på én gang
er underholdende, at udnytte det eminente Torque
Vectoring System, er det også en stor
sikkerhedsfaktor, fordi bilens køreegenskaber bliver
så meget bedre.
Kræfter de rette steder
Systemet sender ikke bare motorens moment over på de
hjul, der har bedst vejgreb, men helst sendes
kræfterne over på det yderst bageste hjul og derved
sikrer størst fremdrift, størst stabilitet – og
trykker man lige en ekstra gang på speederen, kan
man fryde sig over et lille slag med halen.
På den ene side forstærker sådanne kritiske
køreforhold bilens egenskaber – det er ganske enkelt
lettere at mærke, hvilken betydning de har. På den
anden side afsløres eventuelle svagheder langt
nemmere. Og sagt uden at blinke: Der var ingen.
Ren lir i cockpittet er 2-mode instrumenteringen.
Man kan i selvsamme instrument i midterkonsollen
vælge at se og styre enten indstillingerne for
klimaet i bilen alternativt køre-indstillingerne.
Man kan se hvordan G-kræfterne påvirker bilen og
momentfordelingen - og "selvfølgelig" kan man også
skifte mellem komfort- eller sportsmode, der dog
holder sig fra at justere på bilens undervogn.
Så god på tør asfalt også i sneen
Med 200 hestekræfter til rådighed, kunne det ellers
let være blevet en tvivlsom oplevelse. 18”
alufælgene vil under normale omstændigheder være for
store til at sikre optimalt vejgreb allerede på våd
vej. Derfor var det næsten overraskende, hvor godt
et vejgreb, man havde til rådighed og hvor høj en
grad af kørekomfort, der fulgte med.
Det er kun fordi man ved, at Nissan i årtier har
bygget velkørende biler, at forventningerne måske
også var store, og selvfølgelig fordi vi allerede i
Spanien havde fornemmet en bedre kørselskomfort end
man ofte oplever i ”racer-versioner” af personbiler.
Med til den gode oplevelse var, og om det kan
tilskrives firehjulstrækket skal vi lade være usagt,
at bremsestabiliteten nu var helt i orden. Det var
en svaghed ved bilerne, der blev kørt i Spanien og
det oplevede vi slet ikke i Danmark, heller ikke når
underlaget var ujævnt og drilsk.
CVT-gearet kan låses
Til en pris på 386.000 kroner er Juke nismo et godt
køb. Ikke mindst – eller måske især – fordi man får
det fine firehjulstræk og den udmærkede
CVT-gearkasse med i købet. CVT-gearet kan låses i 7
trin, som har den fordel, at man har bedre
fornemmelse af underlaget og kan dosere kræfterne
med større præcision.
Den forhjulstrukne udgave med manuelt gear er på tør
vej hurtigere end 4X4 med CVT (0-100 km/t på 7,8
versus 8,2 sekunder), men i fugtigt vejr og det, der
er værre hvad friktion angår, er den firehjulstrukne
udgave at foretrække.
Elektronikken overlegen
Det skal dog nævnes, at brændstoføkonomien er lidt
dårligere: 13,5 km/l overfor 14,5. Spørgsmålet er
blot, om der i praksis vil være nogen forskel, for
lader man det trinløse CVT-gear afgøre, hvornår der
skal skiftes gear, udnyttes drejningsmomentet
optimalt og med al respekt for det, der befinder sig
40 cm fra rattet, er elektronikken som regel den
bedste til at sikre det perfekte samspil.
Sidst, men ikke mindst: Bakkamera er et uvurderligt
gode, når sigtbarheden er dårlig. Man skal bare
huske, at rengøre kameraets objektiv – men det kan
man jo gøre, når man alligevel renser lygter og
nummerplade… Og så, for resten: Rattet kan alene
justeres i højden, så det er vigtigt, at man sikrer
sig, at man kan finde en god siddeposition, inden
man forelsker sig for meget i Juke nismo.
|