Nissan Note var en af de store nyheder i 2013,
selvom den i virkeligheden ikke er særlig stor... En
bil, der bestemt kandiderede til at komme i finalen
i forbindelse med kåringen af Årets Bil i Danmark.
Det kom den ikke. Uforståeligt. Fordi: Den mere end
nogen anden af årets nye biler kombinerer unikke
pladsforhold, praktiske løsninger, højt
sikkerhedsniveau og fremragende køreegenskaber –
oven i købet ganske attraktivt prissat. Hvad mere
kan man forlange?
Vurderet på øjemål er benpladsen i Nissan Note
f.eks. ligeså god som i Skoda Fabia, der opnåede
udnævnelsen. Men Nissan Note er kun 4,1 meter lang.
Pladsen er formentlig et resultat prioritering og
ikke mindst udnyttelsen af bilens temmelig høje
design. Det er i hvert fald ikke gået ud over
bagagepladsen, for bagagerummet tilbyder 381 liter
regulær bagageplads. Det er stort set det samme som
VW Golf, der er 16 cm længere og ikke har nær så god
bagsædeplads.
Dertil kommer en lang række praktiske læsninger,
hvor det eneste regulære minus er, at rattet ikke
kan justeres i højden. Men indrømmet, sammenlignet
med mange af de øvrige småbiler på markedet, er det
et fælles handikap.
Sikkerhed på mange måder
Sikkerhedsniveauet handler ikke kun om EuroNCAP
stjerner men i allerhøjeste grad også om
mulighederne for at undgå både større og mindre
uheld. I den allermest skrabede udgave af Nissan
Note til 135.000 kroner må man ”nøjes” med glimrende
køreegenskaber. Den prøvekørte Note 1,2 Acenta har
mange flere tilbud inkluderet i de 165.000 kroner,
dén koster.
Men tilkøber man TechPack, får man foruden nøglefri
betjening og Nissans connect-system (som bl.a. kan
muliggøre, at man planlægger sin rute via Google
Maps og siden overføre ruten til bilens
navigationssystem – man behøver mao. ikke sidde i
bilen med stive fingre en frostklar vintermorgen og
indtaste ruten i navigationssystemet), det såkaldte
Safety Shield (altså et sikkerhedsskjold), som via
monitorer og kameraer holder øje med, hvad der
foregår rundt omkring bilen.
Safety Shield
Systemet inkluderer f.eks. Blind Spot Monitor (der
registrerer f.eks. andre køretøjer i bilens blinde
vinkel og giver besked til føreren),
vognbaneassistent (der ved hastigheder over 70 km/t
giver et signal, når man f.eks. utilsigtet forlader
en vognbane på en motorvej uden at vise af), og
Moving Objective Detection (der ved lav fart
registrere andre genstande i bevægelse, f.eks.
fodgængere eller cyklister). Systemet er baseret på
fire kameraer, placeret under hvert sidespejl samt
for og bag. De fungerer også som parkeringshjælp,
fordi man kan se, hvad der måtte befinde sig tæt på
bilen hele vejen rundt.
Det unikke er ikke systemerne i sig selv, men det,
at man kan få dem til en bil i denne priskategori.
Det er forbilledligt og værdifuldt.
Komfortabel og velkørende
Hvad køreegenskaberne angår, er en Nissan Note ret
komfortabel. Den prøvekørte variant føltes dog
forholdsvis fast, hvad der kan være tilsigtet for at
bevare stabiliteten ved høj fart, netop fordi bilen
er forholdsvis høj. Det kan dog også i et vist
omfang skyldes lavprofildæk, monteret på 16”
alufælge. Standard er 15” fælge og de bevirker
formentlig en mere komfortabel affjedring –
spørgsmålet er så, om det påvirker køreegenskaberne…
Den prøvekørte model var udrustet med Nissans lille
1,2 liters 3-cylindrede benzinmotor, der præsterer
80 hestekræfter. Dens største fordel er den
fremragende benzinøkonomi – 21,3 kilometer på
literen er flot. Dens lidt pludrende lyd skader
ingen og høres ikke, så snart, man er oppe i fart,
men det tager lidt tid, for selvom 13,7 sekunder til
100 km/t er acceptabelt, savner man lidt kraft på
motorvejen.
Men den findes da også i versioner med større
motorer, så man har mulighed for at betale sig fra
flere hestekræfter.
Masser af udstyr for pengene
Som nævnt koster basis udgaven 135.000 kroner. Den
hedder Visia og findes også i en udgave med
1,5-liters 90 hestes diesel til præcis de 160.000
kroner, som den prøvekørte benzinudgave med Acenta
udstyr.
Dieseludgavens største fordel – sagt uden at have
prøvekørt den – er brændstoføkonomien. Den kører
27,8 km/l. Man får da også lidt flere kræfter, men
ikke nok til at retfærdiggøre merprisen –
sammenlignet med Acenta kontra Visia vel at mærke.
Så vil man bruge 160.000 kroner på en Note, er
benzinudgaven at foretrække, med mindre man skal
køre rigtig mange kilometer. Dertil kommer
ejerafgiften på bare 290 kroner/halvår – det er
cirka det halve af afgiften på dieselversionen.
Fordi Acenta-udstyret bl.a. inkluderer
tågeforlygter, sidespejle, der klapper ind
elektrisk, regnsensor (der igangsætter
vinduesviskerne, når forruden bliver våd),
klimaanlæg, el-sideruder også bagi, læderrat og 15”
alufælge. Det er alle pengene værd.
|