- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi iMiEV - Den elektriske nutidige virkelighed


Af Søren Clauding – november 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en overvejelse værd, om man vil kalde en prøvekørsel af Mitsubishi iMiEV en ”biltest”. Der er naturligvis tale om en bil. Men vurderer man den som bil, falder den til jorden med et kæmpe brag. Ikke fordi den er dårlig, men fordi forholdet mellem det man får og det, man betaler, falder helt uden for normale forventninger til det, man traditionelt kalder en bil.

 

275.000 kroner er prisen for et køretøj, der ikke er større end biler til 100.000 kroner med nogenlunde det samme udstyr. Anskaffelsesprisen retfærdiggøres ikke af beskedne driftsomkostninger. For selvom en iMiEV er afgiftsfri, koster det fortsat omkring 32-33 øre at køre en kilometer, hvor det tilsvarende tal for en konventionelt drevet bil er omkring 50 øre, lidt mindre med dieseldrift og lidt mere med benzin som drivmiddel.

 

Det er ikke desto mindre virkeligheden. Men virkeligheden er også, at hvis de, der har muligheden, IKKE vælger at hoppe med på bølgen og give industrien det skub, efterspørgsel fører med sig, kan vi glemme alt om elektrisk drevne biler i den nære fremtid. Det er ligesom de første fladskærms-TV, de var dyre og de var ikke særlig gode. Hvis ikke nogle, for hvem økonomien ikke har afgørende betydning, havde valgt at springe med fra begyndelsen, var det hele endt i ingenting. Tak fordi i gjorde det…

 

Til jer der vil og kan

Så denne test er især rettet imod jer, der vil og kan bidrage til udviklingen. I andre kan læse den, for så forstår I hvad der ligger bag de elektriske biler, der så småt vil begynde at præge bybillederne, I kan tale med om tingene – og en skønne dag bliver el-biler måske efterspurgt i en sådan grad, at de også er til at betale for almindelige bilkøbere.

 

Eksperterne er i hvert fald enige: El-drift er kommet for at blive, men på samme måde som nogle kører på benzin, andre på diesel, færre på gas og andre på ætanol, vil el-biler også være forskellige. De vælges ud fra kørselsbehov, nationale forhold og et eller andet sted også med hjertet – for det taler med ved næsten ethvert bilkøb.

 

Lille og rummelig

En Mitsubishi iMiEV er en elbil, én af de første, der i nyere tid er sat i produktion ud fra et erklæret mål om at være med og bidrage til udviklingen. MiEV betyder da også Mitsubishi Innovative Electric Vehicle. Der er tale om en bil, der blot er 3,48 meter lang og mindre end 1,5 meter bred. Derfor er den forbavsende rummelig. Pladsen over skuldrene er ikke fænomenal, men på grund af bilens lidt kantede konstruktion, går det for op til 4 passagerer. Benpladsen på bagsædet er overraskende god og på niveau med biler, der er en halv meter længere.



Betjeningen er lige så enkel som for en hvilken som helst konventionel bil med automatgear. Der kan vælges mellem at køre fremad og baglæns. Men i modsætning til den konventionelle bil med forbrændingsmotor har en iMiEV intet gear. En elektromotor levere fuldt drejningsmoment fra første motoromdrejning og er der kræfter nok, er der ikke behov for at skifte gear. Man har så også tilpasset hastighedspotentialet bilens egenskaber. Der er tale om en udpræget bybil og derfor kan den ikke køre hurtigere end 130 km/t.

 

Accelerationstallet 0-100 km/t på 15,9 sekunder er lidt misvisende, for iMiEV er hurtigere ude af starthullerne og derfor ligeså kvik indenfor bygrænsen som enhver anden bil.

 

Rækkevidden er udfordringen

Udfordringen ved enhver el-bil er rækkevidden pr. opladning. Det tager 8 timer at oplade en iMiEV fra 0 til 100 procent og derpå har man en aktionsradius på omkring 100 kilometer. Officielt kan man køre 150 kilometer på en fuld opladning, men elbilen har det som den konventionelt drevne bil, den kan ikke i praksis køre så langt ”på literen” som det officielle tal siger.

 

Og det er værre med elbilen end med den konventionelle bil. Det afsløres i hed sommervarme og i endnu højere grad i vinterkulden, for aircondition anlægget trækker afsindig meget på strømmen, det samme gør opvarmning af kabinen. Vi konstaterede et fald i aktionsradius på omkring en tredjedel, når varmeanlægget kørte på fuldt tryk og selvom udetemperaturerne ikke var typisk vintervejr – men omkring 10 grader – lykkedes det aldrig at få rigtig varme i kabinen. Det kan man så til dels klare ved at lade bilen forvarme.

 

Planlægning gør underværker

Der er med andre ord en del planlægning forbundet med at køre elbil. Man skal have en klar forestilling om, hvor langt man skal køre. En navigator er et godt hjælpemiddel – ikke mindst fordi den hjælper til ikke at køre forkert, og man skal vide, hvornår man kan oplade batteriet næste gang.

 

I flere danske storbyer er man gået ind i opgaven og har etableret ladestandere på centrale steder. Det er visse steder desuden forbundet med gratis parkering og indtil videre er strømmen gratis. Firmaer som ChoosEV og Better Place bidrager også med ladestandere. Men hvad gør man, hvis der ingen ledig parkeringsplads er, når man kommer frem? Så kan man ikke bare som i en konventionel bil parkere et andet sted – man har måske ikke engang strøm nok til at lede efter en P-plads og gratis princippet forsvinder.

 

Aflæsning af trafikken

Spørgsmålet om planlægning gælder også kørslen. For at få aktionsradius’en størst mulig er en iMiEV nemlig i den grad øko-optimeret. Smalle fordæk er intet problem, så længe man kører ligeud, men når en 145 mm bred berøringsflade skal styre eller bremse 1,2 ton plus passager- og bagagevægt, skal man helst undgå katastrofeopbremsning og hurtige dobbelte undvigemanøvre, om end ESP systemet fungerer fortræffeligt. Aflæsning af trafikken og rettidig nedbremsning øger sikkerheden væsentligt.

 

Det medvirker også til at forlænge bilens aktionsradius. I ”gearvælgeren”, som i virkeligheden blot er en tilkobling af elmotoren, hvor strømmens retning er afgørende for om iMiEV’en kører fremad eller baglæns, er der to yderligere indstillinger: Man kan desuden vælge beskeden motorbremsning, som gør at der ikke tabes nævneværdig fart, når foden løftes fra speederen, og kan man vælge kraftig motorbremsning, hvor motoren i stedet for at forbruge elektricitet sjatlader batteriet.

 

Sådan oplades iMiEV

I praksis foregår opladning ved, at man benytter et medfølgende kabel, hvis ikke der er et kabel på ladestanderen, forbinder den ene ende til ladestikket i bilen, hvor tankdækslet normalt sidder, og den anden ende til ladestanderen. Det er præcis så ukompliceret som at forbinde en mobiltelefon med en stikkontakt.



Mitsubishi har i 2011 solgt 120 iMiEV, men hovedparten af disse indgår i ChoosEV’s projekter. Hvad 2012 kommer til at byde på står noget hen i det uvisse. Købsprisen er en begrænsende faktor – hvis en iMiEV ville kunne sælges til samme pris som en konventionel bil i samme størrelse, ville salget om ikke eksplodere så da i hvert fald stige. Præcis som med de første fladskærms TV.


Model:

Mitsubishi iMiEV

Listepris:

Kr. 275.000

Motor og transmission

El-motor type Y4F1. Litium-ion batteri (330 V 16 kWt), 49 kW/61 hk v. 2500-8000 omdr./min. 180 Nm v. 0-2000 omdr./min. 1 gear. Slutudveksling: 6,066.

Præstationer acceleration/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde

15,9 sek./ 130 km/t / 135 Wh/km/ 150 km

Ladetid

10A: 8 timer. 16A: 6 timer. Hurtigopladning (til 80 pct.) 30 minutter.

Hjul og dæk

For: 145/65-15. Bag: 175/55-15

Længde

3,48 m

Egenvægt/ Totalvægt

1185 kg/ 1450 kg

Diverse

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge. Højdejusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Sædevarme i førersæde.


Link til Mitsubishi Danmark


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt