Tænk engang, hvis træerne voksede ind i himlen. Nå,
det har de nu en tendens til ikke at gøre. Og til
januar er det da også slut, da stopper
introduktions-tilbuddet på den nye Mitsubishi Space
Star i udstyrsversionen ”Intense” – med mindre,
altså, at den danske Mitsubishi importør finder på
noget andet. Lige nu er det i hvert fald ”fundet for
de penge”, at kunne købe en Mitsubishi Space Star
1,2 MIVEC Intense for blot 115.000 kroner.
Hvordan kan det nu være? Der er tale om en bil, der
ligger på kanten mellem det såkaldte A-segment og
B-segment, altså en af de største af de mindste og
en af de mindste af de lidt større. Det er hér, man
kan købe regulære B-segmentbiler til samme pris.
Hvorfor er Space Star så noget særligt?
Udstyrsstykke
Svaret er kort og klart: På grund af udstyret.
Intense modellen har f.eks. fuldautomatisk
klimaanlæg. Der er nøglefri adgang til venstre
fordør og bagklappen (forudsat man har nøglen i
lommen), bilen har fartpilot, Bluetooth og USB
forbindelser, sædevarme, regnsensor (så
vinduesviskerne starter, når det begynder at regne),
tågeforlygter, elektriske sidespejle, 15” alufælge
og elektriske sideruder både for og bag.
Nøglefri åbning af venstre fordør: Tryk på knappen
med nøglen i lommen og låsen springer op.
Motoren startes med tryk på en knap, når nøglen
befinder sig i kabinen.
15" alufælge er standard.
Det sidste er ikke en uvigtig detalje, for udover at
det indikerer, at Space Star har to døre i hver side
– det har tilbuds B-segmentbilerne i samme
prisklasse ikke – så er det også et signal om, at
bilen virkelig ikke er på niveau med de
allermindste. De allermindste biler har nemlig
typisk vipperude i bageste sidedør, hvis de
overhovedet har en bageste sidedør…
Japansk betyder kvalitet
Dertil kommer, at Space Star har 6 airbags, i
maskinrummet har den en 1,2 liters 3-cylindret
benzinmotor, der yder 80 hestekræfter. Og så er den
japansk, hvilket borger for kvaliteten. At det så
virker lidt billigt med en masonitplade som
bagagerumsbund (dog inde under en tynd men løs
kunststofbeklædning) skal man ikke lægge for meget
i, heller ikke at plasticpanelerne ikke helt lever
op til definitionen på et lækkert plastmateriale på
vore breddegrader.
Med en af Japans store industrigiganter i ryggen er
”japansk” ensbetydende med kvalitet. Den holder nok
også i Space Star tilfældet – og om ikke andet så
gives der 3 års garanti på bilen – det er mere end
mange europæiske bilproducenter tør binde i halen på
deres køretøjer.
Mitsubishi Space Star er med andre ord et rigtig
godt tilbud til pengene. Men hvordan kører den???
Kører udmærket
Som udgangspunkt kører den OK. Den sætter ikke
dagsordenen for køreegenskaber i hverken A eller
B-segmentet, men den er heller ikke dårlig.
Gearskiftet er udmærket, motoren er temmelig
trækvillig, hvad en acceleration til 100 km/t på
11,7 sekunder og en topfart på 180 km/t vidner om.
Den er temmelig komfortabelt affjedret, hvad der
normalt ville betyde dårlig stabilitet ved høj fart.
Men ved dansk motorvejsfart falder den ikke igennem
– de 180 km/t har vi ikke afprøvet i praksis. Da kan
det godt være, at morskaben hører op. Det kommer man
ikke til at opleve hos f.eks. ”landsmanden” Toyota
Aygo, der prismæssigt ligger på samme niveau som
Space Star. For den kan slet ikke køre så hurtigt.
Det forbavsende er, at man trods de gode
fartpræstationer er i stand til at køre 23,3 km/l.
Rummelig
Længden på de nævnte 3,71 meter er udmærket
disponeret. Der er god plads på bagsædet,
bagagerummet er på 235 liter. Her spiller de ydre
dimensioner en vigtig rolle: Space Star er 25 cm
længere end Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 108.
Den er 15 cm længere end VW up!, Skoda Citygo og
SEAT Mii, 11 cm længere end KIA Picanto og 4 cm
længere end Hyundai i10. Men den er også 29 cm
kortere end f.eks. Opel Corsa, og det kan mærkes
både i kabinen og bagagerummet.
Prisen regulerer succesen
Tilbage til prisen: Intense udgaven koster 115.000
kroner lige nu. Listeprisen er 145.000 kroner.
Spørgsmålet er, hvad der sker, når
introduktionsperioden er forbi. Den billigste Space
Star koster 90.000 kroner. Det er stort set samme
basispris som de fleste af de mindre konkurrenter
med fem døre. Her er det altså først og fremmest den
lidt større rummelighed, der trækker kraftigt i
retning af Space Star – og Hyundai i10 er
faretruende tæt på.
Ingen har sagt, at det er let at være bilkøber og
vælge rigtigt. Derfor er det ofte køberens
mavefornemmelse, der afgør et køb. Eller
finansieringen, hvis man har brug for at låne penge
for at købe. Konklusionen er dog entydig: Til de
115.000 kroner er Space Star et superkøb. Til 90.000
kroner kan den klare sig, især hvis man er brændt
varm på dens udseende, kan få den attraktivt
finansieret eller forhandleren ligger lige overfor.
Det bliver spændende at følge det videre forløb… |