- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D Intense+ Aut. Van

Serieproduceret Dakar-vinder


Tekst: Søren Clauding - december 2007

Foto: Vivi Siiger (undtagen hvor hun selv sidder bag rattet)

 - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med sejr i de sidste 7 års Rallye Dakar (12 gange i alt) har Mitsubishi placeret sig i en unik position blandt de regulære off-road’ere. De har om nogen kunnet kombinere egenskaber som hurtighed og fine evner i varieret terræn og det er i seriemæssig forstand samlet i deres bud på den ultimative off-road’er: Mitsubishi Pajero.

 

Naturligvis er der langt fra ørken-racerne til de serieproducerede biler. Men kravene til biler, der produceres i stort antal, er også anderledes. De skal ikke kun kunne klare store udfordringer i terræn’et men også kunne trives på plan asfalt. Og nok så vigtigt: Deres fører og passagerer skal kunne det.

 

Desværre forhindrer den danske afgiftslovgivning, at særlig mange Pajero’er bliver solgt med plads til flere end to. En smule ulogisk med tanke på de store miljømæssige bekymringer, alle med rette gør sig for tiden: Hvorfor skal man kun kunne transportere to personer i en bil, som let ville kunne rumme fem – men det er et af lovgivningens paradokser.

 

Fin pris

Mitsubishi Pajero er nemlig et glimrende transportkøretøj. Den er særdeles rummelig, rimelig komfortabel og så er den på gule nummerplader prissat, så den gør sig glimrende i konkurrencen: Små 400.000 kroner for den prøvekørte Intense-version med 3,2 liters dieselmotor. Heraf er de godt 55.000 kroner moms og det kan alle selvstændig erhvervsdrivende have fordel af, hvis de benytter bilen i firmaet. Den billigste variant på gule plader koster 20.000 mindre og på hvide plader er prisen knap 700.000 kroner.

 

Mitsubishi Pajero i den nuværende udgave havde premiere i 2006. Visuelt er den ikke meget forskellig fra forgængeren, men under huden har designerne optimeret al den teknik, som placerer Pajero som en af de bedste off-road’ere. Den har al den nødvendige teknik – og samtidig har man pakket det ind, så den hverken er udpræget rå i sit udtryk, indvendigt som udvendigt, eller grov i sin opførsel.



Regulær off-road

Den udvendige form tilgodeser basale off-road krav. Fronten er løftet, så tilkørselsvinklen er ikke mindre end 36,7 grader. Den kan forcere stigninger på 35 grader, sidehældningen kan være på 45 grader uden at Pajero’en tipper over og vadedybden er ikke mindre end 70 cm.

 

Vi har afprøvet Pajero under forskellige terrænmæssige udfordringer – dog ikke de kraftige stigninger. Og muligheden for at kunne låse centerdifferentialet og under særlige vilkår også at kunne anvende differentialespær på bagakslen gør ethvert terræn overvindeligt. I praksis er det dækmønster og frihøjde, der begrænser udfoldelserne. Naturligvis giver ”nul friktion” ikke muligheder for at komme videre – men det gælder for alle.



Man sidder højt og har et fremragende udsyn fremad. Udsynet bagud er også OK i kraft af store bageste sideruder. Helt bagude er bagdøren sidehængslet og reservehjulet sidder udvendig på døren, så det er lige ved hånden, som det sig høre og bør i en off-road’er (og så spares der plads i den i forvejen næsten overvældende kabine).

 


 

Letkørt maskineri

Motoren er en 3,2 liters turbo-diesel, der overraskende kun yder 170 hestekræfter. Pajero’en vejer over 2 tons, så man skulle tro at der ikke var kræfter nok. Men der er satset på et højt moment på små 400 Nm over et bredt omdrejningsområde. Resultatet er en civiliseret og letkørt motor, der i forening med reduktionsgear yder fuldt tilstrækkeligt til at tilgodese bilens potentiale. Automatgear er standard i Danmark og det fungerer fremragende på plan asfalt såvel som i terræn’et. Det giver føreren mulighed for helt at koncentrere sig om hvordan ruten skal angribes.

Udstyrsniveauet ”Intense+” inkluderer sorte el-justerbare lædersæder og et avanceret musikanlæg. Plus 18” alufælge, klimaanlæg, Xenon forlygter, fartpilot og meget mere.

 


Modelnavn:

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D Intense+ Aut. Van

Listepris:

Kr. 395.384 inkl. moms

Motor/ transmission:

4 cyl. 3,2-l turbo-diesel, common-rail (170 hk, 360 Nm/2000 omdr./min). To- eller firehjulstræk. Reduktionsgear. Differentiale spær på midterdifferentiale og bageste differentiale. 5-trins automatgear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk:

177 km/t 12,2 sek/ 9,5 km/l

Længde/ bredde:

4,9 m/ 1,88 m

Vadedybde:

70 cm

Diverse:

ABS med EBD. ESP. Traction Control. Xenon-forlygter. 6 airbags. 18” alufælge. Tagræling. El-justerbare lædersæder. Sædevarme.  Klimaanlæg. Fartpilot. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt