Med sejr i de sidste 7 års Rallye Dakar (12 gange i
alt) har Mitsubishi placeret sig i en unik position
blandt de regulære off-road’ere. De har om nogen
kunnet kombinere egenskaber som hurtighed og fine
evner i varieret terræn og det er i seriemæssig
forstand samlet i deres bud på den ultimative
off-road’er: Mitsubishi Pajero.
Naturligvis er der langt fra ørken-racerne til de
serieproducerede biler. Men kravene til biler, der
produceres i stort antal, er også anderledes. De
skal ikke kun kunne klare store udfordringer i
terræn’et men også kunne trives på plan asfalt. Og
nok så vigtigt: Deres fører og passagerer skal kunne
det.
Desværre forhindrer den danske afgiftslovgivning, at
særlig mange Pajero’er bliver solgt med plads til
flere end to. En smule ulogisk med tanke på de store
miljømæssige bekymringer, alle med rette gør sig for
tiden: Hvorfor skal man kun kunne transportere to
personer i en bil, som let ville kunne rumme fem –
men det er et af lovgivningens paradokser.
Fin pris
Mitsubishi Pajero er nemlig et glimrende
transportkøretøj. Den er særdeles rummelig, rimelig
komfortabel og så er den på gule nummerplader
prissat, så den gør sig glimrende i konkurrencen:
Små 400.000 kroner for den prøvekørte
Intense-version med 3,2 liters dieselmotor. Heraf er
de godt 55.000 kroner moms og det kan alle
selvstændig erhvervsdrivende have fordel af, hvis de
benytter bilen i firmaet. Den billigste variant på
gule plader koster 20.000 mindre og på hvide plader
er prisen knap 700.000 kroner.
Mitsubishi Pajero i den nuværende udgave havde
premiere i 2006. Visuelt er den ikke meget
forskellig fra forgængeren, men under huden har
designerne optimeret al den teknik, som placerer
Pajero som en af de bedste off-road’ere. Den har al
den nødvendige teknik – og samtidig har man pakket
det ind, så den hverken er udpræget rå i sit udtryk,
indvendigt som udvendigt, eller grov i sin opførsel.
Regulær off-road
Den udvendige form tilgodeser basale off-road krav.
Fronten er løftet, så tilkørselsvinklen er ikke
mindre end 36,7 grader. Den kan forcere stigninger
på 35 grader, sidehældningen kan være på 45 grader
uden at Pajero’en tipper over og vadedybden er ikke
mindre end 70 cm.
Vi har afprøvet Pajero under forskellige
terrænmæssige udfordringer – dog ikke de kraftige
stigninger. Og muligheden for at kunne låse
centerdifferentialet og under særlige vilkår også at
kunne anvende differentialespær på bagakslen gør
ethvert terræn overvindeligt. I praksis er det
dækmønster og frihøjde, der begrænser udfoldelserne.
Naturligvis giver ”nul friktion” ikke muligheder for
at komme videre – men det gælder for alle.
Man sidder højt og har et fremragende udsyn fremad.
Udsynet bagud er også OK i kraft af store bageste
sideruder. Helt bagude er bagdøren sidehængslet og
reservehjulet sidder udvendig på døren, så det er
lige ved hånden, som det sig høre og bør i en
off-road’er (og så spares der plads i den i forvejen
næsten overvældende kabine). |