Når Mitsubishi bygger firehjulstrækkere, har de let
ved at gå hen at blive til off-road’ere – ikke så
mærkeligt kva fabrikkens store traditioner indenfor
off-road kørsel. Men det gælder også, når man har
sat sig for at bygge en SUV.
Det er næppe nogen dårlig idé, for det er formentlig
bedre at have en off-road’er som udgangspunkt end en
personbil, hvis et køretøj skal kunne klare sig i
terræn’et, og det har bestemt været et kardinalpunkt
hos Mitsubishi, at deres SUV kan det.
Helt grundliggende er Mitsubishi Outlander nemlig en
SUV. Den har ikke fast, permanent firehjulstræk, den
har ikke reduktionsgear og den har ikke stramme,
grænsende til det ubehagelige køreegenskaber.
Tværtimod er den indrettet som en personbil, kørslen
er komfortabel – men samtidig fungerer den rigtigt,
når man forlader den slagne (lande)vej.
Dakar-erfaring
Det er lidt af et kunststykke, for Mitsubishi fører
sig frem derude, hvor ingen andre kan få fodfæste.
De har vundet Dakar-rallyet ikke færre end 12 gange
– oven i købet de sidste syv gange i træk. De kan
det der med off-road kørsel, men de kan også være
helt civiliserede. Derfor kan de også bygge en
Outlander.
De tænker nemlig rigtigt hos Mitsubishi. Den
prøvekørte model var en van, altså en varevogn på
gule nummerplader uden sæder bagi. Men ikke en helt
almindelig van.
Læssehøjden
Læssehøjden derude bagtil under den tophængslede
bagklap er for stor. Alt for stor. Men det er blot
til man har klappet den nederste klap NED. Derved
bliver læssehøjden rigtig lav og klappen kommer til
at fungere som en slags læsserampe, men også en
udmærket siddeplads – i læ under bagklappen, mens
man venter på at regnen hører op.
Under bagagerum/varerumsgulvet er der afskærmede
rum, som godt nok ikke er aflåst, men på ingen måde
synlige udefra. Over dem er en kraftig metalplade –
så man udmærket kan læsse al den vægt ind i
varerummet, som det kan rumme – og det er ikke så
lidt: Målt i kubikmeter – 1,7 ialt. Det er
gennemtænkt og mon ikke den viden stammer fra
ørkenen: Ting skal kunne holde!
Designet
Men de skal også se godt ud og det er et punkt, der
udmærker Mitsubishi Outlander. Den første generation
var pæn og anderledes. Den nyeste generation er
ualmindelig smart – f.eks. med diodebaglygter og et
modsvarende design indbygget i bagklappen.
Detaljerne er også af betydning.
Varerumsbunden er monteret så lavt, at der ikke er
plads til et ”riffelrum” der, hvor bagsædepassagerne
i SUV-versionerne normalt har deres ben. Men hvad
gør det. Man bygger da bare et ægte riffelrum bag
afskærmningen mellem
|