Mitsubishi kalder Outlanderen for en stor stationcar
og den tankegang er helt rigtig. Efter at det blev
odiøst at køre i biler, der blot har en vis
størrelse, med miljøet som argument men med
tegnebogen som en ikke uvæsentlig faktor pga. stadig
stigende brændstofpriser, er der ikke så mange, der
køber den slags biler mere.
Problemet er blot, at behovet for dem eksisterer
endnu. Og da bilfabrikkerne gennem en årrække har
arbejdet målrettet på at forbedre brændstoføkonomien
– både til gavn for miljø, ressourcebeholdning og
økonomien – er det i vores verden bestemt ikke
odiøst at køre i store biler. Men det skal selvsagt
gøres med omtanke.
Mitsubishi Outlander kører med Mitsubishis nye 2,4
liters benzinmotor OG trinløs variabel
automatgearkasse af den såkaldte CVT-type næsten 11
kilometer pr. liter. Det er faktisk ikke så galt,
især ikke set i lyset af, at man pga. bilens
størrelse kan transportere langt mere bagage og
langt flere personer – i den prøvekørte udgave helt
op til syv.
Outlander er nemlig en fin praktisk løsning på mange
dagligdags transportopgaver. Med en længde på 4,64
meter er den såmænd ikke større end en hvilken som
helst mellemklassebil. Den kan til gengæld rumme 1,7
kubikmeter bag forsæderne og de 1,7 kubikmeter er
der virkelig muligheder i.
Begynder vi bagfra er der den unikke nedfældelige
læsserampe. Nederste del af bagklappen er hængslet
forneden og foldes nedad og ud. Øverste del slår op
med god ståhøjde under og så kan man benytte det
forlængede bagagerum, som man vil. Til at gøre det
nemmere at læsse, naturligvis, men også til at sidde
på og holde en pause i ly under den øverste bagklap.
I
den prøvekørte ”Instyle” version befinder det
nedfældelige 2-personers bagsæde sig. Det er helt
skjult og efterlader en plan bagagerumsbund, når
sæderne er fældet ned. Og på ca. 5 sekunder er de
foldet ud og kan benyttes som sæder. Ikke voldsomt
bekvemme, men til et par unger på ferieturen slæber
det fint an.
Midterste sæderække er todelt og kan også fældes ned
i niveau med resten af bagagerummet. Som sådan har
man et fuldstændig plant bagagerum i fuld længde på
de nævnte 1,7 kubikmeter. Det er ret meget.
CVT-gearet er et trinløst automatgear hvor en
drivrem bevæger sig op og ned af en kegle i stedet.
Det giver i princippet uendelig mange udvekslinger
og styres af moment og speederbevægelse. Med
konstant speederfod accelererer bilen, men
|