- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi Outlander 2,4 CVT Instyle

Stationcar i magnumformat


Tekst: Søren Clauding – juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitsubishi kalder Outlanderen for en stor stationcar og den tankegang er helt rigtig. Efter at det blev odiøst at køre i biler, der blot har en vis størrelse, med miljøet som argument men med tegnebogen som en ikke uvæsentlig faktor pga. stadig stigende brændstofpriser, er der ikke så mange, der køber den slags biler mere.

 

Problemet er blot, at behovet for dem eksisterer endnu. Og da bilfabrikkerne gennem en årrække har arbejdet målrettet på at forbedre brændstoføkonomien – både til gavn for miljø, ressourcebeholdning og økonomien – er det i vores verden bestemt ikke odiøst at køre i store biler. Men det skal selvsagt gøres med omtanke.

 

Mitsubishi Outlander kører med Mitsubishis nye 2,4 liters benzinmotor OG trinløs variabel automatgearkasse af den såkaldte CVT-type næsten 11 kilometer pr. liter. Det er faktisk ikke så galt, især ikke set i lyset af, at man pga. bilens størrelse kan transportere langt mere bagage og langt flere personer – i den prøvekørte udgave helt op til syv.

 

Outlander er nemlig en fin praktisk løsning på mange dagligdags transportopgaver. Med en længde på 4,64 meter er den såmænd ikke større end en hvilken som helst mellemklassebil. Den kan til gengæld rumme 1,7 kubikmeter bag forsæderne og de 1,7 kubikmeter er der virkelig muligheder i.

 

Begynder vi bagfra er der den unikke nedfældelige læsserampe. Nederste del af bagklappen er hængslet forneden og foldes nedad og ud. Øverste del slår op med god ståhøjde under og så kan man benytte det forlængede bagagerum, som man vil. Til at gøre det nemmere at læsse, naturligvis, men også til at sidde på og holde en pause i ly under den øverste bagklap.

 

I den prøvekørte ”Instyle” version befinder det nedfældelige 2-personers bagsæde sig. Det er helt skjult og efterlader en plan bagagerumsbund, når sæderne er fældet ned. Og på ca. 5 sekunder er de foldet ud og kan benyttes som sæder. Ikke voldsomt bekvemme, men til et par unger på ferieturen slæber det fint an.

 

Midterste sæderække er todelt og kan også fældes ned i niveau med resten af bagagerummet. Som sådan har man et fuldstændig plant bagagerum i fuld længde på de nævnte 1,7 kubikmeter. Det er ret meget.



CVT-gearet er et trinløst automatgear hvor en drivrem bevæger sig op og ned af en kegle i stedet. Det giver i princippet uendelig mange udvekslinger og styres af moment og speederbevægelse. Med konstant speederfod accelererer bilen, men



 

motorens omdrejningstal er uændret. Derved vælger bilen selv det optimale omdrejningstal i forhold til den ønskede acceleration og det indebærer bl.a. i praksis, at benzinøkonomien stort set lever op til specifikationerne. Man kan i øvrigt vælge at ”fastlåse” gearkassen i fem trin, så man med sekventielt skifte kan køre bilen principielt som var det en almindelig sekventiel gearkasse, der var tale om.

 

2,4 liters benzinmotoren er ny i programmet og en god, lydsvag, vibrationssvag og civiliseret 170-hestes sag med et godt moment. Den er meget velegnet til automatgearet og løfter oplevelsesniveauet opad i en i forvejen både komfortabel og luksuøs bil.



Instyrele versionen koster 460.000 kroner. Det er en god pris fordi udstyrsniveauet også er højt og man foruden automatgearet får et godt firehjulstræk med i købet. Firehjulstrækket kan slås fra efter ønske og det har ikke reduktionsgear – for en Outlander ER ikke en off-road’er. Men det kan låses, så man er sikret kræfter på alle hjul, selvom ESP systemet og det almindelige differentiale ville fjerne dem fra de hjul, der måtte spinde. Derved er man sikret trækkraft på alle hjul på løst underlagt og det er slet ikke umuligt at køre i lettere off-road terræn i en Outlander.

 

Samtidig har Outlanderen rigtig gode køreegenskaber på plan asfalt. Rimelig blød affjedring, uden at der skabes for megen krængning gennem kurverne. Uafhængig affjedring på alle fire hjul er formentlig en af hemmelighederne og så kan Mitsubishi jo det der med at bygge spændende biler, der kan noget mere end de almindelige. Det gælder især hvis man sammenligner Outlander med en traditionel sedan-baseret stationcar.


Modelnavn:

Mitsubishi Outlander 4WD CVT Instyle

Listepris:

Kr. 459.994

Motor/ transmission:

4 cyl. 2,4-l benzinmotor (170 hk, 232 Nm/4100 omdr./min). Trinløs CVT automatgear. Manuelt valg mellem permanent firehjulstræk og forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ benzinøk/ CO2:

10,8 sek/190 km/t/ 10,8 km/l 222 g/km.

Længde/ bredde:

4,64 m/ 1,80

Diverse:

ABS. ESP. TC. 6 airbags. Xenon forlygter. Tagræling. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart læderrat. Læderkabine Klimaanlæg med køling i handskerum. Fartpilot. Sædevarme. 7 sæder.  Baksensorer. regnsensor


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt