Mitsubishi Outlander er shinet kraftigt op.
Moderniseret, om man vil. Med den nye
karakteristiske Mitsubishi front og et vellykket
interiør, der tilsammen gør bilen til en rigtig
eye-catcher.
Det var så også tiltrængt. For selvom Mitsubishi hen
ad vejen har fine-tunet Outlanderens ydre, er det om
noget frontpartiet, der som bilens ansigt også er
dens identifikation. Og den aktuelle front er
virkelig vellykket efter vores mening.
Funktionel
Funktionelt er der ikke nævneværdigt nyt (læs
testen af den tidligere model hér>>>). Men det
var egentlig heller ikke tiltrængt. Mitsubishi var
banebrydende med sin forvaltning af
multibilkonceptet. Ikke mindst da man kombinerede
det med SUV-egenskaber som inkluderede
firehjulstræk. Den billigste variant i
modelprogrammet har nu om dage træk på forhjulene og
koster 350.000 kroner – som sådan er den reelt en
funktionel og faktisk også ret smart og rummelig
stationcar.
Den nu prøvekørte variant er topmodellen, med
firehjulstræk, dobbeltkoblings gearkasse, masser af
udstyr og ikke mindst Mitsubishis nye selvskabte
dieselmotor. Dermed er man gået bort fra Volkswagens
bedagede pumpe-dyse dieselmotor, der dels var
temmelig støjende, dels ret rå og som regel stillede
krav til os testkørere om, at styre speederfoden
meget bevidst. Ellers var man gang på gang udsat for
at motoren stallede (som ejer af en Outlander
vænnede man sig til at undgå det). Det problem
eksisterer selvsagt ikke med en automatgearkasse,
men fornemmelsen af motoren er klart, at det heller
ikke ville eksistere i den manuelle modelvariant.
Lækkert all-round køretøj
Den prøvekørte ”super-variant” med tilnavnet 2,2
DI-D Instyle – SST koster 570.000 kroner. Det
er mange penge, men man får også et lækkert all-round køretøj for pengene.
Standardudstyret inkluderer firehjulstræk,
dobbeltkoblingsgear, Bi-Zenon lygter med kurvelys,
fuldautomatisk
klimaanlæg, regnsensorer, to ekstra bagsæder (som
dog ikke kan benyttes af fuldvoksne i
længere tid af gangen), smartentry (nøglefri
betjening, blot nøglen er i førerens nærhed), et
formidabelt lydanlæg og meget andet.
God ny motor
Køreoplevelsen er som hos den oprindelige Outlander,
18 tommer alufælge er gode til at sikre fine
styreegenskaber og motoren støjer mindre. Den er
yderst trækvillig og gør det f.eks. muligt at nå 100
km/t på 11 sekunder. Den er også relativt tørstig –
hér afsløres Outlanderens størrelse – men det
angivne brændstofforbrug er ikke langt fra
virkeligheden. Et dobbeltkoblingsgear har det
normalt ikke alt for godt med det kraftige moment i
en dieselmotor, men det virker fortræffeligt i
Outlanderen.
Læder-look
Interiøret er funktionelt uændret, men kabinen har
fået et gevaldigt løft gennem læder-look-alike
paneler med syninger, som fastholder linjerne i
designet. Det er rigtig flot lavet og kombineret med
de lædersæder, som er standard i Instyle
udstyrsversionen, er kabineoplevelsen lige i øjet.
Rattet kan dog fortsat alene justeres i højden – det
må have høj prioritet at ændre på, når Mitsubishi på
et eller andet tidspunkt skaber en ny generation af
Outlanderen.
|