- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi Lancer SportBack 1,8 Intense

Smuk, fræk og komfortabel


Tekst: Søren Clauding – januar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overskriften skulle egentlig have været ”smuk, fræk og sportslig”. Men med den undervogn, Mitsubishi Lancer Sportback er udstyret med, er ”komfortabel” et stærkere ord. Havde den ikke været så komfortabel, så både store og små ujævnheder elegant opsamles af den velafstemte undervogn, ville ”sportslig” udmærket kunne være brugt. For på mirakuløs vis styrer Lanceren rigtig godt og sikkert igennem kurverne.

 

Mitsubishi har gjort et godt stykke arbejde. Hvad undervognen angår, opleves den som på SportSedan’en (læs her>>>). Men da SportBack visuelt har en langt mere sportslig udstråling, kunne man have forventet en strammere opsætning. Det gør nu ikke bilen ringere, som det formentlig fremgår ovenfor!

 

Smartere end SportSedan

Visuelt er SportBack et stort skridt foran SportSedan. Den er så harmonisk i sin udstråling og sit udtryk, at vi vil kalde den en af de smukkeste, hvis ikke den smukkeste mellemklassebil, lanceret indenfor det sidste år. Det er naturligvis et individuelt skøn, men den ser godt ud og er i hvert fald markant forskellig fra konkurrenterne.

 

Det flotte design og de fine køreegenskaber skal selvfølgelig ses i forhold til prisen – en BMW til trekvart million kører måske nok ligeså godt! Basisudgaven koster 243.000 kroner og den prøvekørte Intense variant er prissat til 267.000 kroner. Differencen dækker primært udstyr, som de fleste vil kunne klare sig uden – eksempelvis Premium højtalere inkl. en subwoofer i bagagerummet, CD changer, tågeforlygter og sideskørter. Det ville da også være svært, at lave en højere udstyrsversion end basisudgaven ”Invite”, fordi den er så utrolig veludstyret. I øvrigt er forholdet mellem pris og udstyr helt unikt, uanset udstyrsvariant. Standardudstyret inkluderer f.eks. automatisk klimaanlæg, 7 airbags, sædevarme og fartpilot.

 

Minus’er

På minus siden er der ikke meget at hente. Måske, at Subwooferen ikke har en chance, hvis bagagerummet er fyldt. Og rattet kan ikke justeres i længderetningen. Set i lyset af, at førersædet kan justeres ret meget, var det i hvert fald ikke svært for os, at finde en korrekt kørestilling.

 

SportBack betyder formentlig en sportslig hatchback. Det er i hvert fald det, den er. Bagklappen ville naturligvis efterlade mere plads under sig, hvis ikke den skrånede bagud. Men bilens design ville lide ret meget ved det. En tagspoiler understreger det sportslige udtryk og gør bilen ret komplet.



 

Funktionelt bagagerum

Med en længde på 4,6 meter er et bagagerum på 344 liter måske lige i underkanten. På den anden side er det vel indrettet, der er skjulte rum under bagagerumsgulvet, der er blevet plads til et nød reservehjul og ikke

mindst: Til bagsæde passagerernes ben. Bagklappen er i øvrigt bemærkelses værdig let, og bagsæde ryglænene kan lægges ned ved

 


simpelthen at udløse et

håndtag i hver

side af

bagage rummet, let tilgængeligt, hvorpå ryglænene falder fremad helt af sig selv.

 

Interiøret er det mest uinteressante ved en Lancer. Ikke at man har gjort et dårligt arbejde, men det er ikke så trendy og inspirerende som det udvendige design.

 

Én motor

Prisen er lav. Men kunderne har da heller ikke mange valgmuligheder, hvad angår maskinkraft. Man kan ”vælge mellem” én motor. En 143 hestes 1,8 liters motor, der går 12,7 km på en liter benzin. Den samme som i SportSedan. Ingen diesel - endnu. Men ret beset har dieselkraft heller ikke helt det tag i trenden netop, nu sammenlignet med situationen for et par år siden, så det går nok.

 


Model:

Mitsubishi Lancer SportBack 1,8 Intense

Listepris:

Kr. 266.997

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 l benzin. 143 hk. Forhjulstræk. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2

10,4 sek/196 km/t/

12,7 km/l /188 g/km

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

344 ltr.

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 7 airbags. Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Fartpilot. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Isofix. 12 års rustgaranti. 3 års ubegrænset garanti. Premium højtalere. CD changer. Tågeforlygter. Sideskørter.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt