Overskriften skulle egentlig have været ”smuk, fræk
og sportslig”. Men med den undervogn, Mitsubishi
Lancer Sportback er udstyret med, er ”komfortabel”
et stærkere ord. Havde den ikke været så
komfortabel, så både store og små ujævnheder elegant
opsamles af den velafstemte undervogn, ville
”sportslig” udmærket kunne være brugt. For på
mirakuløs vis styrer Lanceren rigtig godt og sikkert
igennem kurverne.
Mitsubishi har gjort et godt stykke arbejde. Hvad
undervognen angår, opleves den som på SportSedan’en
(læs
her>>>). Men da SportBack visuelt har en langt
mere sportslig udstråling, kunne man have forventet
en strammere opsætning. Det gør nu ikke bilen
ringere, som det formentlig fremgår ovenfor!
Smartere end SportSedan
Visuelt er SportBack et stort skridt foran
SportSedan. Den er så harmonisk i sin udstråling og
sit udtryk, at vi vil kalde den en af de smukkeste,
hvis ikke den smukkeste mellemklassebil,
lanceret indenfor det sidste år. Det er naturligvis
et individuelt skøn, men den ser godt ud og er i
hvert fald markant forskellig fra konkurrenterne.
Det flotte design og de fine køreegenskaber skal
selvfølgelig ses i forhold til prisen – en BMW til
trekvart million kører måske nok ligeså godt!
Basisudgaven koster 243.000 kroner og den prøvekørte
Intense variant er prissat til 267.000 kroner.
Differencen dækker primært udstyr, som de fleste vil
kunne klare sig uden – eksempelvis Premium højtalere
inkl. en subwoofer i bagagerummet, CD changer,
tågeforlygter og sideskørter. Det ville da også være
svært, at lave en højere udstyrsversion end
basisudgaven ”Invite”, fordi den er så utrolig
veludstyret. I øvrigt er forholdet mellem pris og
udstyr helt unikt, uanset udstyrsvariant.
Standardudstyret inkluderer f.eks. automatisk
klimaanlæg, 7 airbags, sædevarme og fartpilot.
Minus’er
På minus siden er der ikke meget at hente. Måske, at
Subwooferen ikke har en chance, hvis bagagerummet er
fyldt. Og rattet kan ikke justeres i
længderetningen. Set i lyset af, at førersædet kan
justeres ret meget, var det i hvert fald ikke svært
for os, at finde en korrekt kørestilling.
SportBack betyder formentlig en sportslig hatchback.
Det er i hvert fald det, den er. Bagklappen ville
naturligvis efterlade mere plads under sig, hvis
ikke den skrånede bagud. Men bilens design ville
lide ret meget ved det. En tagspoiler understreger
det sportslige udtryk og gør bilen ret komplet.
Funktionelt bagagerum
Med en længde på 4,6 meter er et bagagerum på 344
liter måske lige i underkanten. På den anden side er det vel indrettet, der
er skjulte rum under bagagerumsgulvet, der er blevet
plads til et nød reservehjul og ikke
mindst: Til
bagsæde passagerernes ben. Bagklappen er i øvrigt
bemærkelses værdig let, og bagsæde ryglænene kan
lægges ned ved
|