Hvor ser den bare godt ud, den nye Mitsubishi L200
Double Cab. Mitsubishi har ikke deltaget i Dakar
Rallyet for ingenting – selvom 11 sejre og de sidste
seks i træk heller ikke lige just kan kaldes for
ingenting. Men den designlinie, som ses i
Dakar-racerne, eksisterer nu også blandt de
serieproducerede biler. L200 er måske den mest
innovative af dem alle.
Her er der effektivt gjort op med fortiden. Fra at
være et udpræget arbejdskøretøj – med eller uden
dobbelt-kabine – er L200 blevet en moderne, stilren
fornyelse af det traditionelle design. Kraftfuld i
sin udstråling og enkelhed, elegant i form af
vellykkede afrundede linieføring, aerodynamisk og på
mange måder næste overvældende. Her er trods alt
tale om en pick-up på 5 meter.
Kendt som arbejdsvogn
Det mindst eksotiske ved L200 er nok navnet. Men det
er utvivlsomt fordi Mitsubishi vil signalere
egenskaber foruden design. L200 er kendt som en
regulær arbejdsvogn med gode terrængående
køreegenskaber. Det gælder de hidtidige generationer
og også den nye.
Basiskonstruktionen inkluderer fortsat bladfjedre i
baghjulsophænget. Det er der nu godt nok heller ikke
meget eksotisk i. Men det indebærer bl.a., at man
kan køre rundt med 1 ton på ladet (fratrukket fører
og eventuel passagervægt). Mitsubishi har blot
formået at skabe en velafstemt undervogn, som gør
bilen rimelig velkørende og komfortabel også på plan
vej.
Kører overalt
I
terræn’et er den om ikke unik, da i hvert faldt
blandt de bedste med velfungerende reduktionsgear og
spær på centerdifferentialet, til brug når det
kræves.
Mitsubishi kalder L200 Double Cab for en SUT og har
dermed opfundet endnu en forkortelse. Bogstaverne
står for Sport Utility Truck (i USA er biler med lad
pr. definition en truck, uanset størrelsen) og det
er et klart signal til køberne om, at selvom L200 er
en glimrende arbejdskammerat, kan den også benyttes
som en del af en moderne livsstil.
Designet er gennemført i kabinen. Og på gule
nummerplader, som er den version, der fortrinsvis
vil blive solgt i Danmark, er den bageste del af
kabinen omdannet til et fremragende bagagerum –
ydermere udstyret med et rullegardin, som kan dække
bagagen – præcis som i en stationcar eller en
multibil. Godt tænkt!
Låg over lad
Den prøvekørte udgave var desuden påmonteret et
aflåseligt låg over ladet, som elegant glider op ved
hjælp af et støddæmpersystem og i sig selv er med
til at underbygge bilens linieføring og image. Ladet
er i øvrigt galvaniseret, så holdbarheden formodes
at være i top.
Sikkerheden i en L200 er bl.a. defineret i form af
dobbelt airbag. Ingen sideairbags – så undgå
påkørsel fra siden. Kabinestrukturen er imidlertid
ret solid – det kompenserer lidt. Det gør ESP’en
også og traction-control, som i en vanskelig
situation hjælper med at genfinde vejgrebet.
Kompensation
Mitsubishi L200 har få svagheder og dem er der som
regel kompenseret for, ligesom med airbags’ne.
Eksempelvis er udsynet bagud elendigt og det bliver
ikke bedre af de sideskærme, der følger med låget
over ladet. På den anden side skal man jo kunne se
bagud, også selvom gods på ladet hindre udsyn – det
kan man så via fine store sidespejle.
Benpladsen ved førersædet kan være lidt
problematisk, hvis man er langbenet, men sænker man
sædet mest muligt, får man automatisk også mere
plads til benene, så går det nok for de fleste.
Frihøjden på 20 cm og plads til stor
hjulvandring er med til at give L200 meget alsidige
køremuligheder.
|